De kledingindustrie is volgens de Verenigde Naties op de olie-industrie na de meest vervuilende sector ter wereld. Zo wordt er in een jaar 93 miljard kubieke meters aan water verbruikt. Dat staat gelijk aan het verbruik van vijf miljoen mensen over 12 maanden, aldus de VN.

Ook zorgt de kledingindustrie voor veel afval: zo’n half miljoen microvezels belanden elk jaar in de oceaan, aldus de VN. Daarnaast is de CO2-uitstoot van de kledingindustrie hoger dan alle internationale scheepvaart en vluchten bij elkaar, becijferde de organisatie.

Een belangrijke reden voor deze zware milieu-impact is dat de sector gedomineerd wordt door het concept van ‘fast fashion’, waarbij de consument steeds nieuwe collecties tegen lage prijzen wordt aangeboden, en wordt aangemoedigd om vaak kleding te kopen en weer weg te gooien. Het gevolg hiervan is dat de productie van kleding is verdubbeld tussen 2000 en 2014.

Lees ook: Fast fashion is een ramp voor het milieu, maar duurzamere kleding is niet de oplossing – het probleem is onze koopdrang

Maar er komen ook steeds meer duurzamere alternatieven, die op de lange termijn de industrie kunnen veranderen. Zo is de Bijenkorf in april begonnen met het verhuren van kleding via zijn filiaal in Rotterdam. Het warenhuis wil op deze manier verantwoordelijkheid nemen voor zijn bijdrage aan de mode-industrie, aldus Justin Pariag, Head of Sustainable Business bij de Bijenkorf, tegen Business Insider.

De warenhuisketen wil ook de verspilling van kleding tegengaan. "We dragen slechts vijftig procent van de kleding die we in onze kast hebben hangen. En de kleding die we aandoen, dragen we ook nog eens schrikbarend weinig - een onderzoek uit 2015 zegt dat dit slechts zeven keer is", aldus Pariag.

Bij de Bijenkorf kun je kleding huren voor maximaal vier dagen. De prijzen variëren tussen 45 euro en 500 euro per kledingstuk en er is een borg. De collectie bestaat uit dameskleding, met jurken en designerstukken van onder andere Valentino, Burberry en Chloé. De kleding hoef je niet zelf te reinigen.

Bijenkorf: verhuren van kleding een blijvende trend

Bij de Bijenkorf denken ze dat het verhuren van kleding een nieuwe trend is die zich door zal zetten. "Wij zien van onze klanten een stijgende interesse in het herstel en huren van kleding. Wij hopen klanten te helpen om hun eigen impact te verkleinen en ze bewuster te maken over de circulariteit van kleding", aldus Pariag.

De Bijenkorf is niet de enige die het huren van kleding mogelijk maakt. Ook modeketen H&M biedt het aan. Daarnaast zijn er in Nederland tal van zogenaamde 'kledingbibliotheken', kleine boetiekjes waar je kleding kunt huren.

LENA Library, een winkel voor het uitlenen van kleding in Amsterdam, hoopt ook met het verhuren van kleding de milieu-impact te verlagen. "Dan pak je tegelijkertijd de overconsumptie en de overproductie aan", vertelt mede-oprichter Elisa Jansen tegen Business Insider. LENA Library verhuurt al kleding sinds 2014.

Jansen had vroeger een vintagewinkel, maar deed een succesvolle pilot met het uitlenen van kleding. Kort daarna is ze samen met haar zussen en een vriendin LENA Library begonnen.

Volgens Jansen is het idee aangeslagen. Dat is onder meer te zien aan de groeiende omzet, waardoor ze "bijna" winstgevend zijn.

Kledingbibliotheken werken samen met modemerken

LENA Library verhuurt alleen dameskleding. Daar komen vrouwen van gemiddeld tussen de 25 en 45 jaar oud op af, aldus Jansen. De typische klant is volgens haar iemand die van mode houdt, maar die toch duurzaam wil zijn.

Een verschil met de Bijenkorf is dat LENA Library de kleding niet altijd zelf in bezit heeft. Zo zijn er merken die hun kleding ophangen in de winkel. Als deze dan wordt uitgeleend aan de klant, delen de winkel en het merk de omzet.

Kledingbibliotheek Masterpiece uit Den Haag, die vooral kleding aan vrouwen verhuurt die het voor hun werk nodig hebben, werkt met een vergelijkbaar concept. "Toen we begonnen kochten we de kleding in. Sinds corona zijn we als een platform gaan werken. Merken geven collecties aan ons en we delen de omzet met hen", aldus mede-eigenaar Suzanne Vermet-Reijgersberg.

Masterpiece werkt in tegenstelling tot de Bijenkorf en LENA Library met abonnementen. Je mag bijvoorbeeld één kledingstuk per maand voor 40 euro huren. De klanten mogen binnen een maand twee keer van kledingstuk wisselen. Je kunt ook een hele seizoensgarderobe van acht items uitzoeken. Dat kost 395 euro voor drie maanden.

Klanten hoeven de kleding niet zelf te wassen. Volgens Vermet-Reijgersberg gebeurt het niet vaak dat een kledingstuk uit de collectie gehaald moet worden omdat het te vies is. "In drie jaar tijd is dat met vijftien kledingstukken gebeurd." Bij LENA Library moeten de klanten wel zelf de kleding reinigen, tenzij het een complex kledingstuk betreft, zoals een jas.

LENA en Masterpiece verwelkomen de Bijenkorf

Vermet-Reijgersberg is overtuigd dat kleding uitlenen de toekomst is. "Er zal iets aan de huidige situatie moeten veranderen, het is niet houdbaar." Ze geeft budgetketen Primark als voorbeeld. Die werkt aan een meerjarenplan om kleding te verduurzamen, zodat die in ieder geval langer meegaat.

Kleding uitlenen wordt steeds populairder, en dat merken ze bij Masterpiece. Elke week komen er nieuwe klanten en naar verwachting worden ze dit jaar winstgevend.

De eigenaressen van LENA Library en Masterpiece verwelkomen de Bijenkorf. "Wij vinden het super goed. Hoe meer bedrijven het doen, hoe beter", zegt Jansen. "De Bijenkorf is zo’n bekende naam, fantastisch dat zij aandacht vragen voor het verhuren van kleding", aldus Vermet-Reijgersberg.

Vermet-Reijgersberg denkt dat er in de Nederlandse markt zo'n tien tot vijftien kledingverhuurders actief zijn. Masterpiece heeft onlangs een andere kledingbibliotheek, Spinning Closet, overgenomen.

LEES OOK: Russische influencers knippen hun handtasjes van Chanel doormidden, omdat ze geen producten van het luxemerk meer mogen kopen