Een heidag, brainstorm, training of teambuildingsuitje: bedrijven doen er een hoop aan om hun teams zo goed mogelijk te laten functioneren. Toch is het volgens Amerikaanse onderzoekers niet per se nodig om met alle collega’s de hort op te gaan als je een gezond team wilt.

Volgens onderzoek van de Amerikaanse Brigham Young University werkt gamen tijdens de lunchpauze vrijwel net zo goed als dure teambuildingsactiviteiten.

Voor het onderzoek werden 352 mensen die elkaar nog niet kenden in 80 teams verdeeld. Om te beginnen moesten al die teams een opdracht uitvoeren, om te kijken hoe goed ze konden samenwerken. Ze speelden daarvoor het spel Findamine, een speciaal voor het onderzoek ontwikkelde game waarbij de teams op basis van tekstaanwijzingen op zoek moesten naar een schat.

Vervolgens werden de teams in drie groepen verdeeld. Deelnemers in de eerste groep kregen de opdracht om drie kwartier lang voor zichzelf te werken, de tweede groep kreeg de opdracht om drie kwartier lang over de beste strategie te discussiëren, en deelnemers van de derde groep mochten drie kwartier lang met elkaar een videogame spelen. Daarbij konden ze kiezen uit de games Rock Band of Halo 4, omdat die games bij veel mensen bekend zijn en de spelers er veel voor moeten samenwerken.

Daarna moesten de teams weer aan de slag met Findamine. En wat bleek? De groepen die over een strategie had gediscussieerd, werkten het beste samen, maar de groepen die samen hadden gegamed, wisten een veel hogere score te halen. Hun gemiddelde score bij Findamine steeg van 435 punten vóór het gamen tot 520 punten na het gamen. De gemiddelde score van de groepen die met elkaar hadden gediscussieerd, steeg veel minder: van 445 naar 455.

"Gamen kan een goed alternatief zijn voor teambuildingsactiviteiten", schrijft onderzoeker Mark Keith. Zijn collega Greg Anderson: "Het verraste ons om zo'n gigantische toename te zien. Bedrijven besteden duizenden dollars aan die activiteiten, terwijl ze ook gewoon een Xbox kunnen kopen."

Volgens de onderzoekers maakt het niet uit of de collega's van zichzelf al fanatieke gamers zijn; het effect was bij alle teams te zien.

Toch kan gamen mogelijk ook averechts werken, tekenen ze aan. In dit onderzoek kenden de mensen die samen moesten gamen elkaar nog niet. Maar als collega's elkaar al wel goed kennen en dan een competitieve game moeten spellen – en er dus iemand verliest – kunnen negatieve gevoelens zich mogelijk versterken.

Lees ook: