Tenzij je genetisch compleet anders in elkaar zit, is het normaal dat je in je leven mensen tegenkomt die je niet mag. Of het nu je schoonmoeder is of je collega’s: je komt hoe dan ook iemand tegen waar het niet mee klikt.

Volgens Deep Patel, auteur van A Paperboy’s Fable: The 11 Principles of Success, helpt het om te beseffen dat niemand perfect is. Jij dus ook niet.

In een blog voor Entrepreneur geeft Patel voorbeelden van hoe succesvolle mensen omgaan met mensen die ze eigenlijk niet mogen. Want: het is vrijwel onmogelijk om ‘nare’ mensen uit de weg te gaan. Sterker nog, volgens Patel doe je jezelf tekort wanneer je alleen werkt met de mensen die je mag.

Een paar tips van Patel en andere bronnen, zoals Psychology Today.


1. Accepteer dat je niet met iedereen kunt opschieten

Foto: Pixabay

We hopen dat we iedereen die we ontmoeten, aardig vinden. Maar dat is helaas vaak niet het geval. Om met mensen om te gaan die je niet mag, is het belangrijk om te beseffen dat niet iedereen het met elkaar kan vinden. En dat is niet erg. Het betekent volgens Patel niet dat je een slecht persoon bent.

Psycholoog Susan Krauss stelt tegenover Psychology Today dat het logisch is, dat niet iedereen goed bij elkaar past. Wetenschappers deden onderzoek naar ‘regulatory fit’. Wat bleek? Mensen stoppen eerder moeite in dingen die ze leuk vinden. De kans is groot dat je weinig moeite stopt in converseren met mensen die je toch niet leuk vindt. Na een tijdje kan dit gebrek aan moeite doen veranderen in minachting.


2. Probeer een positieve draai te geven aan de dingen die ze zeggen

Foto: Unsplash / Katie Treadway

Volgens Krauss zou je scherper kunnen kijken naar hoe andere mensen reageren. Je schoonouders willen misschien wel helemaal niet suggereren dat je niet slim bent, en je collega wil je misschien helemaal niet saboteren.

Zelfs als iemand je opzettelijk irriteert, dan zorgt boos worden er alleen maar voor dat jij de boeman bent. Geef ze dus het voordeel van de twijfel.


3. Wees je bewust van je eigen emoties

Foto: Mark Mauno / Flickr

Volgens Patel moet je onthouden dat je eigen gevoelens belangrijk zijn, maar uiteindelijk heb jij controle over hoe je reageert op situaties. Je wordt alleen gek van anderen, als jij je gek laat maken. Laat je woede dus niet de overhand krijgen.

Vind je iemand irritant? Wees je bewust van deze gevoelens en probeer ze los te laten. Soms is glimlachen en knikken al genoeg.

Probeer iedereen met evenveel respect te behandelen, stelt Patel. Dat betekent niet dat je het steeds eens moet zijn, maar probeer wel netjes en vriendelijk te blijven. Op deze manier blijf je stevig in je schoenen staan, maar kom je niet over alsof je iemand aanvalt.


4. Vat het niet persoonlijk op

Foto: Unsplash / Sander Smeekes

Kun je niet met iemand overweg, dan kun je dat niemand kwalijk nemen. De kans is groot dat niets kunt doen aan de reden waarom jullie botsen. Patel zegt dat je de situatie breder moet zien, vaak is een onenigheid niets meer dan een misverstand. Mocht dat niet het geval zijn en verschillen jullie fundamenteel over iets van mening, probeer je dan in de ander te verplaatsen.

Probeer niet té heftig te reageren, want voor je het weet kan de situatie escaleren. Probeer boven de onenigheid te staan door te focussen op de feiten, probeer te negeren hoe de ander reageert. Concentreer je op het onderwerp, zegt Patel, niet de persoon.

Heb je wat ruimte nodig? Pak die dan. Je staat helemaal in je recht om grenzen te stellen en te beslissen of je met iemand in gesprek wilt gaan. Merk je dat je geagiteerd raakt, neem dan even een time-out en zoek wat frisse lucht op.


5. Uit je gevoelens op een rustige manier

Foto: Gareth Williams / Flickr

De manier waarop je iets zegt is minstens zo belangrijk als wat je zegt. Gedraagt iemand zich telkens irritant en leidt dat tot grotere problemen, dan is het tijd om er wat van te zeggen, aldus Patel.

Die confrontatie hoeft niet agressief te zijn. Patel raadt aan om ‘ik’-statements te maken, zoals “Ik vind het niet fijn als je dit doet, zou je in plaats daarvan dit kunnen doen?”

Hoe specifieker je bent, hoe beter de boodschap aankomt. Op deze manier kan de ander ook makkelijker zijn kant van het verhaal vertellen.

Een andere optie volgens Krauss is om een mediator bij het gesprek te betrekken, deze zorgt voor objectiviteit. Misschien eindig je niet als vrienden, maar je hebt wel een effectievere manier gevonden om samen te werken. Het is volgens haar heel leerzaam om te leren samenwerken met mensen die jij lastig vindt.


6. Ga niet altijd het gevecht aan

Foto: Pixabay / Unsplash

Soms is het makkelijker om dingen los te laten. Niet alles is tijd, moeite en energie waard. Wil je echt energie steken in een ander, of kun je die moeite beter stoppen in je werk – of wat je op dat moment ook doet.

Patel zegt dat je dit het best kunt bepalen door te bekijken of een situatie eenmalig is. Is het een incident, of herhaalt een situatie zich? In het laatste het geval is het goed om er vroeg of laat toch wat moeite in te steken. Komt het door bepaalde omstandigheden, laat het dan lekker overwaaien.


7. Wees niet defensief

Foto: Pixabay / hzv_westfalen_de

Is iemand continu bezig met jou kleineren of focust hij op jouw gebreken? Bijt dan niet. De slechtste oplossing is om defensief uit de hoek te komen. Dat geeft de ander alleen maar meer macht, stelt Patel. Zet de spotlight op de ander en stel gerichte vragen, zoals wat er mis is met hetgeen dat jij aan het doen bent.

Begint iemand met pesterijtjes, wijs hem daar dan op. Wil iemand jouw respect verdienen, dan moet hij of zij daar z’n best voor doen.

Wil je trouwens dat iemand het met je eens wordt? Daar zijn psychologische trucjes voor. Uit onderzoek blijkt dat het helpt om sneller te praten. Dan heeft de ander minder tijd om te verwerken wat je zegt.


8. Uiteindelijk: onthoud dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen geluk

Foto: Unsplash / Olu Eletu

Irriteert je je mateloos aan een ander, dan is het lastig om het grotere plaatje te zien. Hoe dan ook: laat nooit iemand anders jouw geluk of succes bepalen.

Merk je dat de opmerkingen van een ander iets met je doen, vraag jezelf dan af waarom dat zo is. Ben je je ergens heel sterk van bewust, of ben je bang voor iets op je werk? Focus daar dan op in, plaats van op de klachten van anderen.

Alleen jij hebt de controle over je gevoelens, zegt Patel. Stop vergelijk jezelf niet steeds met anderen. Herinner jezelf aan alles wat je al bereikt hebt en zorg dat een ander geen macht over je krijgt.

Heb jij juist last van roddelende collega’s? Experts geven 4 tips om daarmee om te gaan