De kans op een dodelijk verkeersongeluk is in Duitsland op een elektrische fiets driemaal zo groot als tijdens een tocht op een gewone fiets.

Die risico-inschatting hebben deskundigen van de verzekeraar Allianz becijferd, op basis van ongevalsstatistieken en de mobiliteitscijfers van het Duitse ministerie van Verkeer.

Het grotere overlijdensrisico blijft niet alleen beperkt tot oudere gebruikers van e-bikes. “In alle leeftijdscategorieën is de kans op een dodelijk ongeluk met een elektrische fiets de afgelopen vijf jaar driemaal zo groot geweest als op een gewone fiets”, zegt Jörg Kubitzki, ongevalsonderzoeker bij de grootste Europese verzekeraar.

Van de 77 miljoen fietsen in de Bondsrepubliek worden er slechts vier miljoen deels elektrisch aangedreven, iets meer dan 5 procent. Bij dodelijke verkeersongelukken op de fiets is in bijna 18 procent van de incidenten een elektrische fiets betrokken.

In Hamburg kwam zaterdag een man om het leven na een ongeluk met zo’n snelle S-Pedelec, die snelheden tot 45 km/u kan bereiken. De man werd na zijn val nog gereanimeerd, maar hij overleed even later in een ziekenhuis. De politie in Hamburg doet onderzoek naar de oorzaak.

In Nederland stijgt het aantal e-bike-doden

Het aantal Nederlandse e-bikers dat betrokken is bij een geval, is fors aan het stijgen. In 2017 kregen 270 mensen een ongeluk met hun e-bike, in 2018 waren dat er 341, een stijging van ruim 26 procent, bleek uit cijfers die het AD had opgevraagd bij de Star, een samenwerkingsverband van de politie, het Verbond van Verzekeraars en verkeerskundig ICT-bureau Via.

Sinds 2014 zijn 102 e-bikers om het leven gekomen in het verkeer. Uit een analyse van de ongelukken blijkt dat e-bikes vaak vanaf de zijkant worden aangereden, wat erop kan duiden dat hun snelheid verkeerd wordt ingeschat door andere weggebruikers. Een e-bike kan soms tot wel 30 kilometer per uur.

"Als je afslaat denk je bijvoorbeeld: daar kan ik nog wel voor langs. Maar pas op! E-bikes zijn sneller dan je denkt!", zei Egbert-Jan van Hasselt, die bij de politie verantwoordelijk is voor verkeersveiligheid, tegen het AD.

In 2017 uitte de politie al zijn zorgen om e-bikes die toen "dodelijker bleken dan een bromfiets". Het aantal e-bike-doden stond toen op 79, daarvan was 87 procent 60 jaar of ouder. "Helaas missen sommige ouderen de vaardigheid om een e-bike te besturen”, zei Van Hasselt toen tegen het AD.

Hij adviseert mensen met een e-bike een cursus te volgen en ieder geval een helm op te doen. Volgens hem is het fietspad een gevaarlijker plek geworden met onder meer de gewone fietsen, brede bakfietsen en e-bikes die verschillende snelheden hebben.

Lees meer over e-bikes: