Het is staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën een doorn in het oog dat auto’s met accu én benzine- of dieselmotor zo populair zijn, omdat ze fiscale voordelen genieten. Daarom gaat de autobelasting voor zogenoemde plug-in hybrides de komende jaren flink omhoog.

Het kabinet heeft zich tot doel gesteld om over vijf jaar 200.000 elektrische auto’s op de weg te hebben. Daarmee moet de CO2-uitstoot terug worden gebracht.

Uit recent onderzoek van TNO blijkt dat de uitstoot van een elektrische auto 30 procent minder is dan een conventionele auto, zelfs als de elektrische variant op grijze stroom rijdt. Bij gebruik van groene stroom daalt de uitstoot met gemiddeld 70 procent.

De regering heeft de aanschaf van elektrische en semi-elektrische auto’s de afgelopen jaren flink gestimuleerd door ze onder een gunstig belastingregime te laten vallen. Met name de plug-in hybrides bleken populair, auto’s die je aan een stopcontact kunt opladen maar die daarnaast ook op benzine of diesel kunnen rijden.

De milieuwinst van plug-in hybrides valt echter vies tegen. De auto’s zijn veel minder zuinig dan gedacht. Bovendien vinden veel leaserijders het inpluggen van hun Mitsubishi Outlander of Volvo S60 maar veel gedoe en rijden in verhouding veel minder op stroom dan van tevoren ingeschat.

Stimuleringsbeleid op de schop

Daarom wil Wiebes de plug-in hybrides zwaarder belasten, zo bleek uit de 'Autobrief' in juni van dit jaar. De bijtelling - het geld dat zakelijke rijders moeten betalen als ze de auto ook privé gebruiken -- gaat voor hybride leaseauto's flink omhoog. Alleen elektrische auto’s houden een bijtelling van 4 procent, alle andere auto’s vallen vanaf 2017 in een tarief van 22 procent.

Dinsdag stuurde de staatssecretaris een tabel naar de Tweede Kamer met daarin de belastinggevolgen voor enkele van de meest verkochte auto's. Daaruit blijkt dat de aanschafbelasting (BPM) voor plug-in hybrides ook fors stijgt.

Zo gaat de aanschafbelasting op een Mitsubishi Outlander omhoog van 439 euro volgend jaar naar 2.306 euro in 2020. De BPM op een Porsche Cayenne stijgt zelfs met bijna 10.000 euro.

Wiebes wijst erop dat het om een theoretische berekening gaat. De modellen in de tabel worden over vijf jaar immers niet meer verkocht en zijn dan vervangen door auto's met een lagere CO2-uitstoot, die dan minder belasting hoeven te betalen.

"Veel meer gaan we nu inzetten op waar de winst zit voor het milieu: bij volledig elektrisch rijden", zei Wiebes in juni. "Hybrides rijden maar weinig op elektriciteit. Het zijn eigenlijk gewoon benzineauto’s, en vaak ook niet eens zulke kleine."

Tesla Model S ook duurder

Overigens wordt het ook duurder om de Tesla Model S aan te schaffen, volgens de tabel van Wiebes. De aanschaf- en motorrijtuigbelasting hoef je weliswaar niet te betalen, maar het gunstige bijtellingstarief van 4 procent geldt vanaf 2019 alleen voor volledig elektrische auto's tot 50.000 euro. Aangezien de aanschafprijs van de Tesla Model S daarboven zit, valt dat model alsnog onder het tarief van 22 procent.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl