Vanaf vandaag rijden er in Brussel maar liefst 614 elektrische deelscooters van het Nederlandse bedrijf Felyx rond. Quinten Selhorst en Maarten Poot startten hun bedrijf pas twee jaar geleden, toch haalden ze al 4,2 miljoen euro aan groeigeld op en is Brussel de derde uitbreiding in een jaar tijd.

Het bedrijf begon in Amsterdam en breidde al snel uit naar Rotterdam en Den Haag. Het was een logische keuze om de grens over te gaan naar Brussel, legt Selhorst uit aan Business Insider.

“De doelgroep die we in Amsterdam met onze scooters goed weten te bereiken, vind je in Brussel ook: expats, millennials en studenten. En Brussel is een wijd opgezette stad waar inwoners tegen vervoersproblemen aanlopen. Voor grotere afstanden moeten ze vaak met een taxi naar een afspraak gaan. Dat kan handiger, dachten wij.”

Maar er was nog een belangrijke reden om voor Brussel te kiezen. “De gemeente wilde zelf heel graag met ons samenwerken om die vervoersproblemen op te lossen”, zegt Selhorst. Brussel reageerde enthousiaster op Felyx dan Nederlandse gemeenten dat deden. “In België zijn ze veel vooruitstrevender en lijken ze iets meer slagkracht te hebben als het gaat om experimenteren met nieuwe partijen. In Brussel kunnen we veel sneller schakelen.”

Al veel deelinitiatieven actief

Toch betekent dat niet dat het in Brussel makkelijk wordt voor Felyx. Dat de Belgische stad zo makkelijk omgaat met nieuwe initiatieven betekent ook dat er al een hoop van zijn. Inwoners kunnen kiezen voor verschillende elektrische deelsteps, fietsen en zelfs andere (e-)scooters. Een pittige markt om te betreden dus.

Selhorst ziet geen problemen: “Wij zijn niet bang voor de concurrentie, iedere gezonde markt heeft concurrentie. Consumenten willen uit verschillende producten kunnen kiezen en dat is goed. En ik geloof dat de diensten die er nu zijn complementair zijn aan elkaar. Een step of fiets pak je voor een korte afstand, een scooter voor een wat langere afstand. Daarnaast is de vraag gewoon groot genoeg voor onze scooters.”

Dat de inwoners van Brussel dus nóg een app voor deelvervoer moeten installeren, houdt ze waarschijnlijk niet tegen, denkt Selhorst. “We moeten mensen ervan zien te overtuigen dat ons product waardevol is. Als dat lukt, nemen ze de eenmalige moeite van twee minuten voor het downloaden van een appje voor lief.”

Lees ook op Business Insider

Thierry Baudet moet oppassen

Iemand die het downloaden van de app in ieder geval geen probleem vond, is Thierry Baudet. Onlangs berichtte de Amsterdamse stadszender AT5 nog dat de leider van Forum voor Democratie met een elektrische deelscooter van Felyx over het fietspad reed. Aangezien dat al ruim twee maanden verboden is in de stad, werd hij ervoor op de bon geslingerd. En dat is even opletten, want Felyx-gebruikers mogen maar een paar overtredingen begaan voordat ze de app niet meer mogen gebruiken.

Selhorst: “Als je met te veel alcohol in je bloed op de scooter stapt of de wettelijke snelheid overtreedt, geldt bij ons het two strikes and you’re out-beleid. De eerste keer krijg je een waarschuwing, de tweede keer mag je de app niet meer gebruiken. In Amsterdam geldt voor rijden op het fietspad three strikes and you’re out.” Kortom: doet Baudet dit nog twee keer, dan mag hij de app niet meer gebruiken. “Maar ik denk dat hij zijn les nu wel heeft geleerd”, aldus Selhorst.

Overigens is het volgens hem tot nu toe weinig voorgekomen dat Felyx-gebruikers op het fietspad rijden in Amsterdam. “We kregen toevallig vorige week een brief van wethouder Sharon Dijksma waarin stond dat er tot nu toe in totaal 256 boetes zijn uitgedeeld. Twee of drie van die boetes gingen naar onze gebruikers.”

Meer buitenlandse uitbreidingen

Het fietspadverbod voor scooters staat in ieder geval symbool voor één van de uitdagingen waar Felyx bij uitbreidingen tegenaan loopt. “Toen we naar Den Haag en Rotterdam gingen, was dat vrij makkelijk. Juridisch gezien verschilden de situaties niet veel van elkaar. In Brussel was dat al heel anders. We hebben opeens te maken met het Belgisch recht en Belgische contracten, dat vereiste wel wat aandacht. Ook de samenwerking is anders; je hebt in Brussel meer afspraken nodig om tot een samenwerking te komen dan in Nederland.”

Selhorst laat al doorschemeren dat het niet de laatste keer zal zijn dat Felyx voor zulke uitdagingen staat. Hoewel hij niet wil vertellen of Felyx winst maakt of niet, zegt hij wel dat het goed gaat met het bedrijf en dat hij in de toekomst mogelijk verder wil uitbreiden naar buitenlandse steden. “Daar zijn we op dit moment mee bezig. Maar wanneer en of dat echt gebeurt, zullen we later bekendmaken. Voor nu zetten we in op groei.”

Lees meer: