Met de zomer in aantocht is het nooit verkeerd om een aantal goede boeken achter de hand te hebben. Voor je vakantie óf die lange avonden op het terras.

We vroegen verschillende ondernemers, CEO’s en andere succesvolle types naar hun favoriete boek.

Welk boek inspireerde je? Welk boek moeten we lezen om ons leven te verbeteren? Of ook maar een tikje zo succesvol als hen te worden?

Bekijk het lijstje hieronder. Mét een bonustip onder aan het artikel.


Maartje Frederiks, CEO HelloFresh – ‘Delivering Happiness’ van Tony Hsieh

maartje hellofresh boek

Maartje Frederiks is al zes jaar, sinds haar 26ste, CEO van maaltijdboxservice HelloFresh. In het kantoor, gevestigd in een voormalige distributiecentrum van V&D, vind je ook een kast vol inspirerende boeken die werknemers kunnen lenen.

Delivering Happiness van Tony Hsieh, de CEO van Zappos, is echt een interessant boek”, vertelt Frederiks enthousiast. “Op een hele inspirerende manier wordt met name omschreven hoe hun interne cultuur is opgebouwd. Hoe zij dat met elkaar delen en in leven houden. Het is heel mooi, maar leest ook lekker weg.”

Delivering Happiness gaat over het bedrijf Zappos, een Amerikaanse online schoenen- en kledingwinkel. CEO Tony Hsieh heeft het anders aangepakt dan de gemiddelde startup: tijdens de onstuimige groei blijft hij zich volledig focussen op de cultuur van het bedrijf – delivering happiness. Alles was (en is) gericht op het geluk van de klant én medewerker.


Maddie Raedts, mede-oprichter IMA – ‘Mijn autobiografie’ van Donna Karan

maddie-raedts

Maddie Raedts schopte het op 29-jarige leeftijd samen met haar compagnon Emilie Tabor al tot de prestigieuze 30 under 30-lijst van zakenblad Forbes en koppelt multinationals aan social influencers.

“Als ik één boek moet noemen wat voor mij een inspiratie is geweest dan is het de autobiografie van Donna Karan. Het is zo inspirerend om te lezen hoe zij vanuit het niets een heel imperium heeft opgebouwd. Ik vond het ook leerzaam, hoe zij met aandeelhouders omgaat, creativiteit, haar sociale leven… Ik als modeliefhebber vind het echt een aanrader.”

Donna Karan kwam via de modeacademie in de modewereld terecht en ging voor Anne Klein werken. Eigenzinnig als ze was besloot ze haar eigen modemerk DKNY te starten en bouwde het uit tot een wereldwijd bedrijf met een grote naamsbekendheid. In 2001 verkocht ze DKNY voor 650 miljoen dollar, maar bleef aan als hoofdontwerper.

Van details uit haar jeugd, haar bijna vijftig jaar in de mode-industrie, haar twee huwelijken, het moederschap tot haar eigen ontwikkeling is dit Donna Karans eigen verhaal, in haar eigen woorden.


Piera Gelardi, mede-oprichter Refinery29 – ‘Creativity, inc’ van Ed Catmull

piera-gelardi

Piera Gelardi leidt een online magazine dat zich focust op millennial-vrouwen: Refinery29. Binnen een paar jaar groeide het uit van startup met vier oprichters (in 2005) tot miljoenenonderneming met ruim 400 mensen in dienst. De website werd eerder uitgeroepen tot het snelstgroeiende mediabedrijf van de VS.

“Ik houd van Ed Catmull’s Creativity, inc! Dat draait helemaal om het opbouwen van een creatieve cultuur en is wat mij betreft verplichte kost voor ondernemers en creatieve leiders.” Verder leest Gelardi de laatste tijd vooral ook veel over de art of kaizen. “Dat is met name populair in de techwereld, maar gaat vooral over hoe kleine veranderingen voor grote dingen kunnen zorgen. Het was voor mij typisch zoiets wat je eigenlijk al weet, maar alles wel helder op een rij zet. Een aanrader.”

Over Creativity, inc: Het plezier in het vertellen van verhalen, de inventieve plots en de emotionele authenticiteit laten zien wat creativiteit werkelijk is. In dit boek onthult Catmull de ideeën en technieken achter het succes en de winstgevendheid van Pixar.


Kevin Rose, investeerder/ondernemer – ‘Essentialism’ van Greg McKeown

kevin-rose1

Ooit werd hij in één adem genoemd met Mark Zuckerberg als de grote belofte van Silicon Valley, nu investeert Kevin Rose zijn geld via True Ventures. Elke week krijgt hij tientallen verzoeken van startups die met hem willen afspreken. Telkens weegt hij af of dat voor hem zinvol is.

En zo zijn er meer beslissingen die we iedere dag moeten maken – wil je wel echt volgende week die lezing geven of het personeelsuitje organiseren? “Als je ‘ja’ zegt, zeg je ook ‘nee’ tegen iets anders”, aldus Rose. “Dit boek leert je waarom het belangrijk is om nee te zeggen. Het is een praktische gids om je prioriteiten weer op orde te krijgen.”


Bram de Zwart, CEO van 3D Hubs – ‘The hard thing about hard things’ van Ben Horowitz

bram-de-zwart

Ben Horowitz is een van de oprichters van het vermaarde investeringsfonds Andreessen Horowitz. In dit boek vertelt hij open en eerlijk over hoe hij in zijn carrière heeft geleerd om beslissingen te nemen – en ook waar hij de fout in is gegaan. Een van zijn tips: kijk als je mensen aanneemt niet naar wat ze niet kunnen, maar waar ze in uitblinken.

“Van sommige pagina’s heb ik een screenshot gemaakt en rondgestuurd binnen het bedrijf”, zegt CEO Bram de Zwart van 3D-print-marktplaats 3D Hubs. “Er staat bijvoorbeeld een checklist in waar je bij een goede productmanager op moet letten. Wij hebben natuurlijk onze eigen punten, maar die uit het boek zijn gewoon heel goed.”


Alexander Klöpping, mede-oprichter van Blendle – ‘Pre-suasion’ van Robert Cialdini

alexander-klopping

Alexander Klöpping is inmiddels een van Nederlands bekendste startup-oprichters. De online krantenkiosk Blendle, die hij samen met Marten Blankesteijn oprichtte, opende in 2014 de deuren in Nederland en is inmiddels ook actief in Duitsland en Amerika  – en ze werken aan verdere internationale uitbreiding.

“Dit boek gaat helemaal over sociale psychologie. Hoe je mensen bijvoorbeeld zover krijgt dat ze een bord in hun tuin zetten voor een politieke partij”, zegt Klöpping. “Dat kun je beter voor elkaar krijgen met een vlaggetje, dat is makkelijker. Als je deze mensen zover hebt gekregen met iets kleins, zijn ze eerder geneigd ook ‘ja’ te zeggen tegen iets groters. Als je ze meteen vraagt iets groots te doen, dan gebeurt het niet.”

“Hieruit is bijvoorbeeld de 2,50 euro die we gratis weggeven aan mensen uit voortgekomen. Je geeft mensen eerst iets gratis zodat ze iets kleins kunnen doen. Op die manier creëer je een behoefte, maar het is ook een minder grote stap voor de gebruiker. Mensen van 0 naar 10 euro laten overstappen is een stuk ingewikkelder dan van 3 naar 10 euro. Er is geen boek dat ik zoveel in de praktijk breng als dit boek.”


Boris Veldhuijzen van Zanten en Patrick de Laive, oprichters van The Next Web – ‘The Definitive Book of Body Language’ van Allan & Barbara Pease

the-next-web-boek

Boris Veldhuijzen van Zanten en Patrick de Laive begonnen twaalf jaar geleden The Next Web. Inmiddels is het één van de grootste techconferenties in Europa met jaarlijks 12.500 bezoekers per dag.

De Laive: “Dit boek gaat over de verschillende soorten lichaamstaal die er zijn – eigenlijk de basics van lichaamstaal – en hoe je die in meetings kan gebruiken om te zien of je lekker bezig bent of niet.

Veldhuijzen van Zanten vult aan: “Ik heb mijn kinderen ook de lessen uit het boek geleerd. Het is hilarisch als we in een restaurant zitten en ik vraag ze om ‘de kamer te lezen’. Dan zie je ineens een man met zijn voet richting een blonde serveerster wijzen en dergelijke. Als je dit eenmaal geleerd hebt, komt het zo vaak voor dat je dingen gaan opvallen.”


Gillian Tans, CEO van Booking.com – ‘Do more faster’ van David G. Cohen en Brad Feld

gillian-tans

De CEO van Booking.com, Gillian Tans, staat sinds 2016 aan het hoofd van een van de grootste websites die ons land ooit heeft voortgebracht. Haar favoriet werd geschreven door David G. Cohen en Brad Feld.

“Er zijn een aantal boeken die ik kan aanraden, maar één die je zeker moet lezen is Do more faster: een boek met advies voor jonge ondernemers. Als je naar de beginjaren van Booking.com kijkt, zie je zeker een hoop elementen uit het boek terug: snel falen, snel leren.”


BONUS: Philip Freriks, journalist en televisiepresentator – ‘De Welwillenden’ van Jonathan Littell

philip-freriks-boek

Freriks is misschien geen ondernemer, toch wilden we zijn tip jou niet onthouden. Over De Welwillenden vertelt hij:

“Dit boek heeft een enorme indruk op mij gemaakt. Het is het verhaal van een SS-officier in de Tweede Wereldoorlog, vanuit het perspectief van die SS-officier, die onderdeel uitmaakt van de Sonderkommando’s. Het is het hele verhaal van de moordpartijen en de verschrikkingen. Maar de protagonist is ook een intellectueel, en een psychopaat… Uiteindelijk ga je je toch identificeren met de hoofdpersoon.”

“Wat de schrijver natuurlijk wil aantonen, is dat wij dit ook op de een of andere manier hadden kunnen zijn. Dat werd de auteur ook zeer verweten, met name hier in Frankrijk. Dit is een van de weinige boeken waar ik echt van wakker heb gelegen.”

LEES OOK: 11 boeken die iedereen zou moeten lezen als het aan Barack Obama ligt

barack obama boeken