Facebook heeft weer een snufje van Snapchat overgenomen.

Op donderdag heeft het socialemediabedrijf van Mark Zuckerberg selfie-filters voor live video aangekondigd, die in eerste instantie worden afgestemd op Halloween. De nieuwe toepassing is voorlopig alleen beschikbaar in de iPhone-app van Facebook in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Nieuw-Zeeland, maar zal ook voor Android beschikbaar komen.

De selfie-filters, die Facebook ‘Live Masks’ noemt, gebruiken ‘augmented reality’ om je te veranderen in bijvoorbeeld een schedel of een pompoen. Natuurlijk zien ze er bijna hetzelfde uit als Lenses van Snapchat, die een belangrijke bron van de winst vormen van de snelgroeiende app door reclameovereenkomsten met bedrijven als Taco Bell.

Facebook kocht de app MSQRD eerder dit jaar om zijn selfie-maskers te verbeteren, maar het is de eerste keer dat het bedrijf de MSQRD-technologie gebruikt in de belangrijkste Facebook-app.

Dit soort grappige filters toevoegen aan live video is waarschijnlijk bedoeld om gewone mensen aan te moedigen ook te gaan uitzenden via Facebook. Media en beroemdheden worden betaald om live video’s te delen op Facebook, maar het live uitzenden mist het nonchalante dat apps als Snapchat wel bieden.

Het is te verwachten dat Facebook de komende weken met meer updates komt die met de camera te maken hebben. Het hoofd productontwikkeling van Facebook Chris Cox zei onlangs dat het bedrijf "fors geïnvesteerd" heeft om van de camera "een creatieve tool" te maken.

"Dat is het gebied waar we echt in hebben geïnvesteerd, waardoor de camera echt een vroege toepassing van AR (augmented reality) kan worden", zei hij tijdens de tech-conferentie van The Wall Street Journal in Californië eerder deze week.

Eén update waar Facebook ons al voor heeft warm gemaakt is de mogelijkheid om artistieke Prisma-achtige filters aan live video toe te voegen die de stijl van bekende schilderijen nabootsen. Facebook-topman Mark Zuckerberg liet de toepassing woensdag zien en zei dat die snel beschikbaar zou komen.