Facebook stapt in de e-commerce. Bedrijven kunnen via de nieuwe Shops-functie gratis een webwinkel maken die op alle Facebook-platformen werkt.

Volgens het socialemediabedrijf is de Shops-functie vooral bedoeld om kleine ondernemers te helpen die door de coronacrisis in problemen zijn gekomen.

De webwinkels zijn ook een manier voor Facebook om een andere inkomstenbron aan te boren dan advertenties.

Facebook Shops komt de komende maanden wereldwijd beschikbaar.

Het grootste socialemediabedrijf ter wereld gaat de strijd aan met Amazon, Bol.com en Etsy.

Facebook lanceerde dinsdagavond de nieuwe functie Shops, waarmee bedrijven een webwinkel kunnen maken die op alle Facebook-platformen werkt.

Facebook Shops komt de komende maanden wereldwijd beschikbaar voor alle bedrijven. Die kunnen hun winkel aanpassen aan hun eigen stijl door de coverafbeelding en accentkleuren te veranderen. Contact met klanten gaat via de eigen chatdiensten van Facebook: Messenger, Instagram Direct of WhatsApp.

Lees ook op Business Insider

De webshop is in eerste instantie geïntegreerd in Facebook en Instagram, maar er zijn plannen om de functie ook uit te rollen naar WhatsApp en Messenger.

Facebook werkte samen met partners als Shopify, BigCommerce en WooCommerce om de Shops-functie op te zetten. Een webwinkel optuigen is gratis.

Klanten kunnen afrekenen binnen Facebook Shops, maar dit werkt voorlopig alleen in de Verenigde Staten. Gebruikers in andere landen moeten doorklikken naar de eigen website van een bedrijf.

Bron: Facebook
Bron: Facebook

Webshop opzetten via Facebook

Volgens Facebook is de Shops-functie vooral bedoeld om kleine ondernemers te helpen die door de coronacrisis in problemen zijn gekomen.

“We zien dat veel kleine bedrijven die nog nooit online aanwezig zijn geweest dat nu wel doen”, zei Facebook-oprichter Mark Zuckerberg dinsdag tijdens de aankondiging van Shops. “Voor veel kleine bedrijven is dat in deze periode het verschil tussen overleven of failliet gaan.”

De socialemediareus werkte al een tijdje aan de webwinkelfunctie. De coronacrisis bracht alles in een stroomversnelling. “We wisten dat we in de toekomst e-commerce wilden ondersteunen”, zegt Facebook-onderdirecteur Dan Levy tegen Business Insider. “Nu gebeurt het ineens een stuk sneller.”

Dat heeft ook een voordeel voor Facebook zelf. De coronacrisis raakt bedrijven die grotendeels afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten hard. E-commerce kan een manier zijn voor Facebook om uit een ander vaatje te tappen.

Lees meer over online winkelen: