• De bestelknop van webshops moet klanten overhalen daadwerkelijk een product te bestellen.
  • Uit onderzoek onder de grootste webwinkels van Nederland blijkt dat ze meestal oranje of groen van kleur zijn.
  • Winkelwagens en winkelmandjes zijn zowel qua tekst als icoon populair.

De bestelknop is waarschijnlijk de belangrijkste knop bij webwinkels. Die denken daarom goed na hoe ze die knop vormgeven.

Remon Hendriksen van InternetImpact heeft onderzocht hoe de grootste webwinkels van Nederland de bezoekers van hun site verleiden om op de bestelknop te drukken.

Hij heeft daarvoor gekeken naar alle webshops in de Twinkle Top 100 minus zeven die zonder duidelijke winkelwagenknop werken.

De kleur van de bestelknop

De 93 onderzochte webshops hebben een duidelijke voorkeur voor twee kleuren: oranje en groen. Verder komen ook blauw, grijs, geel en rood regelmatig voor.

Toch blijkt uit onderzoek van CXL dat niet oranje of groene knoppen, maar een rode knop het makkelijkst aangeklikt wordt.

Infographic: InternetImpact
Infographic: InternetImpact

Icoontjes op de bestelknop

Meer dan de helft van de grote webshops gebruikt icoontjes op de bestelknop. Daarbij zijn het winkelwagentje, de boodschappentas en het pijltje verreweg het populairst.

Van de webwinkels die iconen gebruiken op de bestelknop plaatst meer dan de helft die links voorafgaand aan de tekst en iets minder dan de helft aan de rechterkant.

Foto: De bestelknop van wijnvoordeel.nl. Bron: InternetImpact
Foto: De bestelknop van wijnvoordeel.nl. Bron: InternetImpact

Tekst op de bestelknop

Onderzoeker Hendriksen constateert dat de teksten “In winkelwagen” en “In winkelmandje” het vaakst voorkomen op de bestelknoppen. Opvallend is volgens hem dat daarbij wordt gekozen voor het verkleinwoord “winkelmandje”.

Andere webshops kiezen voor de dwingende tekst ‘Bestel nu’, al dan niet in combinatie met een uitroepteken en het gebruik van hoofdletters, zoals bijvoorbeeld msmode.nl en internet-bikes.com.

Foto: Screenshot msmode.nl
Foto: Screenshot msmode.nl

Welke kleur, welk icoontje of welke tekst je ook gebruikt: het is volgens InternetImpact in elk geval van groot belang dat de zogeheten ‘call to action’ de aandacht trekt. Dat kan op verschillende manieren, maar doe geen al te gekke dingen. “Wees consistent en test wat je verandert”, raadt Hendriksen aan.

Lees meer:

Lees ook op Business Insider