Ruim de helft van alle nieuwe auto’s die in Nederland op de markt komt, is een leaseauto. Dat is misschien geen verrassing, want een gloednieuwe auto kopen is als particulier niet altijd een optie, maar dit betekent ook dat een groot deel van de occasions ex-leaseauto’s zijn.

Als je op zoek bent naar een tweedehands auto, kan het aantrekkelijk zijn om specifiek op zoek te gaan naar zo’n ex-leaseauto.

Maar bij wat voor auto’s kom je dan vooral terecht?

Vaak zijn leaseauto’s tussen de drie en vijf jaar in gebruik. De auto’s die nu op de markt komen, stammen dus met name uit 2015 en 2016.

Hieronder zie je de populairste leaseauto’s uit 2015, volgens data van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Ter indicatie hebben we per model een geschatte prijs vermeld voor een tweedehands model. Dit deden we op basis van een zoekopdracht op Autotrack naar auto’s met rond de 100.000 kilometer op de teller, wat voor een leaseauto met deze leeftijd realistisch is.

Let wel op: per model variëren de prijzen voor occasions flink door de verschillende opties op de auto's. Het is zeker mogelijk om voor de genoemde prijs een tweedehands model te kopen, maar het is natuurlijk maar de vraag of dat model aan al je wensen voldoet. Je zult dus voor een specifiek model zelf moeten kijken wat die auto ongeveer kost.


 
Hieronder zie je welke leaseauto's in 2016 populair waren volgens de VNA. Ook hier staat weer een geschatte prijs bij, deze keer op basis van auto's met rond de 80.000 kilometer op de teller.


 

Voormalige leaseauto kopen als occasion: hier moet je op letten

Maar hoe aantrekkelijk is het kopen van een ex-leaseauto? Het heeft behoorlijk wat voordelen, maar er zijn ook zeker een aantal zaken waar je extra goed op moet letten. We bespreken ze hieronder.


De voordelen van een ex-leaseauto

Een van de belangrijkste voordelen van het kopen van een ex-leaseauto is dat hij goed onderhouden is. Leaserijders zijn geen extra kosten kwijt als ze hun auto voor onderhoud naar de garage brengen. Dat betekent dat de auto door de dealer onderhouden is en een bekende onderhoudshistorie heeft. Daarnaast heeft de auto maar één eerdere eigenaar gehad.

De AWNB noemt het voordeel dat zakelijke leaserijders vaak lange ritten rijden, in plaats van korte stukjes voor de boodschappen. Hoewel dat betekent dat de kilometerstand vaak wat hoger is dan bij mensen die een auto strikt privé gebruiken, zijn die lange ritten juist beter voor de auto dan korte stukjes.

Tijdens die lange ritten krijgen de motor en smeermiddelen goed de kans om warm te worden, wat de levensduur van de auto ten goede komt.

Nog een voordeel van een ex-leaseauto, volgens de ANWB: leasemaatschappijen proberen hun klanten, of die nu privé of zakelijk een auto willen leasen, vaak te trekken met een uitgebreide uitrusting. Dat betekent dat de auto waarschijnlijk net iets meer snufjes heeft en er net iets mooier uitziet dan wanneer je 'm zou overnemen van een particuliere eigenaar.


De nadelen...

Helaas kent zo'n ex-leaseauto niet alleen maar voordelen. Er zijn ook genoeg zaken waar je extra goed op moet letten.

Ten eerste: er is een reden dat leaseauto's na een bepaalde tijd weer verkocht worden door de leasemaatschappij. Daarna wordt het onderhoud van de auto duurder, omdat er onderdelen binnenkort vervangen moeten worden.

Voor de leasemaatschappij is het dus niet aantrekkelijk om de auto's langer in de vloot te houden, maar voor jou is het ook niet fijn om met die hogere onderhoudskosten opgezadeld te worden, schrijft de Consumentenbond.

Vaak moet bijvoorbeeld na drie tot vijf jaar of ongeveer 100.000 kilometer de distributieriem van een auto vervangen worden. Afhankelijk van het merk en type auto kan dat tussen de 300 en 1.000 euro kosten.

Als je een bepaald type auto op het oog hebt, is het aan te raden om te checken wat voor onderhoud je ongeveer kunt verwachten. En heb je al een specifieke auto op het oog, dan kun je een aankoopkeuring laten doen zodat je precies weet wat er mis is met de auto.

En dan nog een belangrijk nadeel: een ex-leaseauto heeft slechts één eigenaar gehad, maar doordat die niet extra hoefde te betalen voor onderhoud, had die eigenaar geen stimulans om netjes met z'n auto om te gaan, schrijft de ANWB.

Inspecteer de auto dus goed en maak een uitgebreide proefrit voordat je besluit om hem te kopen.


Lees ook over (tweedehands) auto’s: