Apple-oprichter Steve Jobs had een ingewikkelde relatie met de grondlegger van Microsoft, Bill Gates.

Er zijn veel overeenkomsten tussen de twee grootheden uit de techindustrie. Ze richtten hun bedrijven op in het midden van de jaren zeventig en hadden veel dezelfde ideeën.

Zowel Jobs als Gates geloofde dat op termijn in elk huishouden een personal computer zou staan. Ook hadden beide heren grote ego’s en zaten ze niet om een mening verlegen.

Toch had Jobs nauwelijks een goed woord over voor zijn rivaal. Het succes van Microsoft in de jaren negentig speelde daarbij vermoedelijk een rol, maar de kemphanen hadden ook een tegengestelde natuur.

Jobs zag zichzelf als artiest; design en de gebruikerservaring waren belangrijker dan de technologie. Hij begreep het belang van een uitgekiende marketingcampagne, iets waar veel techneuten op neerkijken. Jobs hield van technologie, maar was boven alles estheticus.

Gates was een uitvinder, een programmeur en een briljant zakenman. Maar Jobs zag in Gates vooral een suf figuur zonder smaak, die nooit zelf iets uitvond en schaamteloos ideeën van anderen kopieerde, zoals hij in meerdere interviews zei.

Facebook vs Snapchat

Een paar decennia later vindt er een soortgelijke strijd plaats tussen twee van de grootste bedrijven op het gebied van sociale media: Facebook en Snapchat.

Facebook is de dominante marktleider, zoals Microsoft dat was met de pc. Bijna twee miljard mensen gebruiken de socialenetwerksite minstens een keer per maand.

Oprichter Mark Zuckerberg is een programmeur in hart en nieren. Hij heeft bij Facebook een cultuur gecreëerd waar werknemers de vrijheid hebben om te experimenteren -  move fast and break things was lange tijd het motto van het bedrijf.

Zuckerberg is daarnaast een gewiekste zakenman. Hij nam Instagram en WhatsApp over en maakte zo potentiële concurrenten onschadelijk. Hij probeerde ook Snapchat te kopen, maar een bod van naar verluidt 3 miljard dollar werd afgewezen.

De omslag die Facebook maakte naar mobiel is eveneens indrukwekkend. In een jaar tijd gooide Zuckerberg het verdienmodel om en ontwikkelde nieuwe technieken om reclames op smartphones te krijgen. De focus op mobiel is de reden dat Facebook sinds de beursgang in 2012 de inkomsten steevast op heeft kunnen krikken.

De lol van Snapchat

Maar Facebook is niet hip. Mensen zitten op het sociale netwerk, omdat iedereen er te vinden is. Het is een soort telefoonboek geworden; een manier om op de hoogte te blijven van wat kennissen en familieleden uitspoken.

Wanneer is de laatste keer dat Facebook een glimlach op je gezicht toverde? Facebook is nuttig in het dagelijks leven - net zo nuttig als Windows in 1998.

Snapchat daarentegen draait om lol maken. Techkenners die al jaren meelopen kijken naar de app en denken: "Foto's die verdwijnen, met onnozele filters... wie interesseert dat wat?" Maar jongeren vinden Snapchat juist leuk, omdat het niet te serieus is.

Indruk maken op vrienden met prachtige plaatjes die veel likes halen... daar draait het niet om. Op Snapchat hoef je niet te laten zien hoe geweldig je leven is. Snapchat is flauw, vluchtig, leuk.

Slimme marketing van Snapchat

De manier waarop oprichter Evan Spiegel de nieuwe zonnebril met camera lanceerde, zegt alles over het bedrijf. Ja, er was een video waarin de Spectacles aan het publiek werden getoond. Maar verder was er geen groots persevenement, geen persbericht en kregen techjournalisten geen recensie-exemplaren opgestuurd.

In plaats daarvan bouwde Snapchat een olijke automaat en plaatste die op straat, bij het hoofdkantoor van het bedrijf in het Californische Venice dat aan het strand ligt.

Kijk goed naar de onderstaande foto: ballonnen, felle kleuren, een apparaat dat lacht. Dit is leuk! Leuk op een manier zoals de presentaties van Steve Jobs dat ooit waren.

Snapbot

Foto: Snap Inc

Mensen stonden in de rij voor de automaat om de Snapchat Spectacles te bemachtigen.

De logische vervolgstap zou zijn geweest om de automaat neer te zetten in een hipsterwijk in San Francisco of New York. In plaats daarvan koos Spiegel voor een van de mooiste plekken ter wereld: Big Sur, halverwege Los Angeles en San Francisco aan de Californische kust. Mensen moesten honderden kilometers rijden voor de Spectacles.

Volgende locatie... Nee, nog steeds niet een metropool. De automaat dook op naast een grote houten walvis, bij een meer in Oklahoma. En ook hier stonden mensen in de rij.

De marketingcampagne is een uitgekiende combinatie van onvoorspelbaarheid en pret. Nu nemen fans dagelijks een kijkje op een speciale kaart om te zien waar de automaat nu weer op zal duiken. Dat allemaal om 130 dollar neer te tellen voor een zonnebril die foto's kan maken.

Wanneer was de laatste keer dat iemand in de rij stond voor iets van Facebook?

Zuckerberg kopieert Snapchat

En de geschiedenis herhaalt zich: Facebook heeft een van de belangrijkste functies van Snapchat ingebouwd in Instagram: de verhalen die automatisch verdwijnen. De functie heeft ook nog eens exact dezelfde naam: Stories.

Het is de zoveelste keer dat Zuckerberg het succes van Snapchat probeert te kopiëren. Kent iemand Poke, Slingshot of Lifestage nog?

De vergelijking gaat niet helemaal op. Snapchat is zeven jaar na Facebook opgericht, terwijl Microsoft en Apple tegelijkertijd zijn begonnen. En Snapchat zal vermoedelijk nooit bij Facebook aan hoeven kloppen voor noodfinanciering, zoals Apple ooit bij Microsoft deed. Zeker niet nu Google, een van de grootste concurrenten van Facebook, geld heeft gestoken in Snapchat.

Maar hoe het ook afloopt, de strijd tussen Spiegel en Zuckerberg zal de komende jaren nog voor vuurwerk gaan zorgen.

LEES OOK: Krijg je straks reclame te zien in WhatsApp?