Facebooks Instagram gaat frontaal de aanval inzetten op Snapchat met een verdwijntruc. Net als in de populaire chatapp kunnen gebruikers er nu voor kiezen om ‘verhalen’ op Instagram te laten verdwijnen.

Snapchat is Facebooks grootste nachtmerrie. De fotodeelapp waar foto’s maximaal tien seconden zichtbaar blijven, groeit al jaren op een jaloersmakend tempo. Twitter is tegenwoordig kleiner dan Snapchat, gemeten naar dagelijks actieve gebruikers.

Facebook ziet de inhaalslag die Snapchat maakt met lede ogen aan. De 150 miljoen gebruikers van Snapchat zijn namelijk niet bezig om te Facebooken of Instagrammen en zien dus ook geen advertenties op die platforms. Hoewel Instagram (500 miljoen), Messenger (1 miljard) en Facebook zelf (1,6 miljard) nog altijd veel groter zijn, neemt Mark Zuckerberg Snapchat serieus.

Bod op Snapchat

Zo serieus zelfs dat hij er 3 miljard dollar voor over had. Dat overnamebod sloeg Snapchat-baas Evan Spiegel af. Hij blijft liever onafhankelijk.

Instagram opent nu duidelijk de aanval op Snapchats tijdelijkheid met de nieuwe optie Instagram Stories. Deze verhalen, die in een apart deel van de app opgezet kunnen worden, verdwijnen na 24 uur en is een zo goed als pure kopie van Snapchat Stories.

'Breng je verhaal tot leven'

"Met Instagram Stories hoef je je geen zorgen te maken over te veel posten. Integendeel, je kan zoveel delen als je wil in de loop van een dag, met zoveel creativiteit als je wil. Je brengt je verhaal tot leven op nieuwe manieren met tekst en tekengereedschappen. De foto's en video's zullen verdwijnen na 24 uur en niet terugkeren op je profiel of in de feed", aldus Instagram op haar eigen site.

Het cruciale verschil tussen Snapchat en Instagram is daarmee overbrugd. Instagram is nu niet alleen meer voor de perfecte selfie, maar ook voor de foto van je dronken hoofd op vrijdagavond (mits je er geen bezwaar tegen hebt dat dat 24 uur zichtbaar blijft, natuurlijk.)

Snapchat's waarde wordt vandaag de dag geschat op 19 miljard euro. Adverteerders houden van jonge mensen en zijn daarom en masse naar het platform gestapt om hun eigen snaps te versturen. Snapchat Stories is bijzonder interessant voor hen, omdat ze advertentieruimte kunnen kopen tussen de openbare foto's van gebruikers. Op die manier ontpopt een verslag van een sportevenement zich meer als een tv-registratie dan een social mediapost, schrijft The New York Times.