ANALYSE – Wie wordt maandagnacht de grote winnaar van de prestigieuze Emmy Awards in de VS? Wordt dat de vrolijke voetbalcomedy Ted Lasso? De disfunctionele familie van mediamagnaat Logan Roy in Succession? De sympathieke verliezers van het anti-kapitalistische epos Squid Game? Of toch het juist de niet eerder met Emmy’s bekroonde, maar steengoede Better Call Saul?

De voorspellingen vliegen je om de oren. De Emmy’s beloven na twee coronajaren weer het vertrouwde feestje te zijn waarbij de meest buitengewone prestaties in de televisie-industrie worden beloond.

Het moet inmiddels geen verrassing zijn dat de streamingdiensten domineren op dit evenement. HBO en HBO Max sleepten samen 140 nominaties binnen. Hulu verdubbelde dit jaar het eigen record naar 56 nominaties, producties van Apple TV werden 52 keer genomineerd, Netflix haalde ‘slechts’ 105 nominaties binnen en Amazon verdriedubbelde het aantal naar 30. Disney, hoe populair ook onder kijkers, sleepte slechts 34 nominaties in de wacht. Een halvering vergeleken met vorig jaar.

Toch geeft dit feestje voor grote streamingdiensten, die waarschijnlijk allemaal wel een Emmy mee naar huis nemen, volgens ingewijden en Hollywood-watchers een beetje het gevoel van de balzaal van de zinkende Titanic. Allemaal leuk en gezellig, maar binnen niet al te korte tijd krijgen de dansende passagiers een fikse plens ijswater in het gezicht. En dat betekent een terugkeer naar de kille realiteit.

Peak TV is dood. Lang leve Peak TV

Want de gouden tijd van bijzondere series van streamingdiensten - ook wel 'peak tv' genoemd - is voorbij. Dit tijdperk omvat de ambitieuze en hoogwaardige televisieseries, die ontstonden in de nasleep van het succes van mafiaserie The Sopranos van HBO.

Niet langer ging het om dertien-in-een-dozijn sitcoms en voorspelbare soaps, politie-, ziekenhuis- en advocatenseries. Streaming-televisie werd het domein van serieus drama met moeilijke en lelijke antihelden (voornamelijk mannen). Denk aan Mad Men, Six Feet Under, The Wire, True Detective en Breaking Bad.

Samen met de opkomst van en de bikkelharde concurrentie tussen streamingsdiensten als Netflix, Amazon Prime Video, Disney+, Apple TV Plus, Peacock, Hulu, Paramount Plus en HBO Max leverde de roep om hoogwaardige series, en daarmee de gunst van de betalende abonnee, een explosie aan kwalitatief goede televisie op.

The Sopranos. Foto: HBO The original "Sopranos" series.
The Sopranos. Foto: HBO The original "Sopranos" series.

Het is daarom geen wonder dat de Emmy's anno 2022 een feestje is geworden voor deze disruptors en niet meer voor traditionele televisiezenders.

Deze nazomer beleeft Hollywood zelfs een moment waarin de twee duurste series aller tijden - The Rings of Power (Amazon) en House of The Dragon (HBO Max) - tegelijkertijd worden uitgebracht. Het toppunt van 'peak tv' zou je kunnen stellen. Toch lijkt het eerder een slotakkoord dan een crescendo.

Overdreven berichten over de dood van 'peak tv'

Nu is het einde van 'peak tv' al vaker aangekondigd. In 2016 was het John Landgraf, de baas van Disney's FX Network-zender, die de noodklok luidde. En die volgens zakenkrant The Financial Times sindsdien ieder jaar waarschuwde voor het einde van het tijdperk. Maar dit keer kan Landgraf wel eens gelijk krijgen.

Netflix verloor dit jaar voor het eerst abonnees en zag zich genoodzaakt niet alleen te snijden in het personeelsbestand, maar ook in de geplande producties.

Ook bij HBO Max zette de nieuwe CEO David Zaslav flink het mes in de plannen en de ambities van de piepjonge streamer. Dat betekende ook het verwijderen van content van het platform en afschrijven op investeringen.

Zo werd de film Batgirl wel opgenomen, maar uiteindelijk niet vertoond, en werd de serie Demimonde van Star Wars-regisseur JJ Abrams bij het oud vuil gezet.

Achter elke beslissing om iets te schrappen zit een uniek verhaal, schrijft persbureau Bloomberg. Maar bij elkaar gaat het om projecten die samen honderden miljoenen dollars kosten en duizenden mensen werk verschaffen.

De streamingrecessie is hier

Nog nooit hadden kijkers thuis de beschikking over zoveel streamingsdiensten en online video-mogelijkheden, maar niet eerder waren de economische omstandigheden en vooruitzichten zo slecht. De hoge inflatie, oplopende energiekosten en onrust op de beurs zorgen ervoor dat klanten van streamingdiensten scherper naar hun maandelijkse uitgaven kijken en streamingdiensten meer op de kosten gaan letten.

Na jarenlang miljoenen, of in het geval van The Rings of Power miljarden, te investeren in nieuwe, grote hitseries, moeten moeten streamingdiensten serieus naar het kostenniveau kijken. Want afgezien van Netflix maakt geen enkele streamingdienst echt winst.

Een ork uit de serie Lord of The Rings: The Rings of Power van Amazon. Het is met een prijskaartje van zo'n miljard dollar tot nu toe verreweg de duurste serie allertijden.
Een ork uit de serie Lord of The Rings: The Rings of Power van Amazon. Het is met een prijskaartje van zo'n miljard dollar tot nu toe verreweg de duurste serie allertijden.
Amazon

De streamingsrecessie is aangebroken. Dit jaar komen er weliswaar nog heel veel series uit, maar dat is het staartje van projecten die vertraagd werden door de uitbraak van de coronapandemie.

Het ziet ernaar uit dat het aanbod voor de televisiekijker vanaf volgend jaar kariger wordt. En eenvormiger. Streamers zullen minder investeren in unieke projecten en hun geld liever zetten op nieuwe seizoenen van bekende series, dan wel het maken van pre- of sequels van bestaande content. Denk aan Stranger Things, Game of Thrones, Marvel-superhelden en Star Wars-spinoffs.

Bij de Emmy Awards vallen er volgend jaar nog genoeg winnaars te kiezen uit het aanbod van 2022. Maar de vraag is hoe de awardshow er in 2024 uitziet en hoe sterk de streamingsdiensten dan nog vertegenwoordigd zijn. De economische ontwikkelingen in de komende maanden zullen daarvoor bepalend zijn.

Lees ook: De $1 miljard kostende Lord of the Rings-serie legt grote druk op Amazon: ‘Als we hier geen succes van kunnen maken, waarom is Amazon Studios er dan nog?’