Terwijl Tesla zich ontwikkelde tot een voorloper op de markt voor elektrische auto’s, gingen veel medewerkers van de firma gebukt onder de tirades van CEO Elon Musk.

Musk zou regelmatig topmanagers en werknemers hebben uitgescholden en woedend uit vergaderingen zijn weggelopen.

Het nieuwe boek ‘Power Play: Tesla, Elon Musk, and the Bet of the Century’, dat volgende week uitkomt, zit vol met anekdotes over de managementstijl van Musk.

“Ik heb hier geen tijd voor”, schreeuwde Elon Musk toen hij in 2010 uit een vergadering over Tesla’s op handen zijnde beursgang wegliep. “Ik moet die f…… raket lanceren!”

Het is één van de verhitte momenten die gedetailleerd worden beschreven in een nieuw boek over de opkomst van Tesla, dat dinsdag 10 augustus uitkomt. De maker van elektrische auto’s begon als nietig bedrijfje, maar groeide in 18 jaar tijd uit tot de meest waardevolle autoproducent ter wereld.

Het boek ‘Power Play: Telsa, Elon Musk, and the Bet of the Century’ geschreven door The Wall Street journalist Tim Higgens van The Wall Street Journal en werpt een nieuw licht op de impulsieve Elon Musk, oprichter en CEO van Tesla en ruimtevaartbedrijf SpaceX.

Te lezen valt hoe hij de gewoonte heeft om zijn frustraties af te reageren op iedereen die volgens hem de groei van Tesla in de weg staat – van gewone werknemers tot topmanagers en buitenstaanders. Sommige werknemers kregen de volle laag, ogenschijnlijk zonder enige reden.

Een anekdote uit 2010 illustreert dit. Tesla ontwikkelde destijds zijn eerste auto voor de massa, de Model S. Ingenieurs stapten toen weleens met Musk in diens privéjet voor een vlucht van Los Angeles naar Silicon Valley.

Tijdens zo'n vlucht vroeg een ingenieur Musk naar zijn mening over de ophanging van de sedan - moest deze sportief zijn zoals bij een BMW, of meer gedempt zoals bij een Lexus?

"Ik ga een f...... lading auto's verkopen, dus de ophanging die je nodig hebt zodat ik een f...... lading auto's kan verkopen - dat is de ophanging die ik wil", antwoordde Musk volgens de ingenieur.

'Wie zal hij deze week verslinden?'

Musk heeft ook de reputatie te ontploffen in het nabijzijn van topmanagers. Voorafgaand aan de wekelijkse vergadering, grapten leden van het management over de lunchplannen van Musk. "Wie zal hij deze week verslinden?", vroegen ze zich volgens het boek af.

De frustraties van de CEO van Tesla liepen hoog in zijn relatie met Peter Rawlinson, de ingenieur die de ontwikkeling van de Model S leidde. Tijdens een ruzie torende Musk boven de hoofdingenieur uit en schreeuwde: "Ik geloof je niet!", terwijl hij met een vinger in Rawlinsons borst priemde.

Rawlinson nam ontslag en startte zijn bedrijf Lucid Motors dat ook elektrische auto's maakt.

Musks had het nog zwaarder in 2016, toen Tesla worstelde met de ontwikkeling en productie van de Model 3, een betaalbaardere auto die het bedrijf kon maken of breken.

Lees ook: Tesla was ‘enkele weken’ verwijderd van bankroet bij opstarten productie Model 3… zegt Elon Musk

Rond die tijd werden de uitbarstingen van Musk steeds onvoorspelbaarder, ongenuanceerder en publiekelijk zichtbaar, vertelden Tesla-medewerkers van het eerste uur aan auteur Higgins. Hij kafferde werknemers van welke rang dan ook en plein public uit, en niet meer achter gesloten deuren zoals hij vroeger deed.

Op een avond, zo valt te lezen in het boek, riep Musk de ingenieurs bij zich die de taak hadden de assemblagelijn van de Model 3 te laten werken. Hij noemde hun werk "compleet klote" en vroeg hen "wie de f... jullie zijn en wat de f... jullie aan het doen zijn om mijn verdomde lijn te repareren." Eén ingenieur nam ter plekke ontslag.

'Haal die vent hier weg!'

De toorn van Musk reikte verder dan zijn eigen personeel. Toen een lobbyist van franchisedealers de topman benaderde over het opgeven van Tesla's directe verkoopmodel voor een traditioneel model via autodealers, kapte Musk de vergadering af.

"Ik ga een miljard f...... dollar uitgeven om de wetten voor franchisedealers omver te werpen", zei Musk volgens de lobbyist. Toen verliet hij abrupt de kamer en sloeg de deur achter zich dicht, terwijl hij riep: "Haal die vent hier weg!"

Tesla reageerde niet op Insiders verzoek om commentaar. Wel ontkende Musk een aantal anekdotes op Twitter en zei hij het boek zowel onjuist als saai is.

Lees meer over Elon Musk: