• Ruimtevaartbedrijf SpaceX bereidt zich voor op de eerste lancering van Starship, de belangrijkste raket voor de ambitie van Elon Musk om te reizen naar de planeet Mars.
  • Musk schat de kans op succes op 50 procent en liet doorschemeren dat de raket bij de eerste poging om in een baan rond de aarde te raken, zou kunnen ontploffen.
  • Er zijn meerdere prototypen van de Starship die worden uitgetest. Eén daarvan zal waarschijnlijk dit jaar in de juiste baan terechtkomen, verwacht Musk.
  • Lees ook: Excuses Elon Musk aan werknemer met handicap toont totale chaos bij HR-afdeling van Twitter.

Ruimtevaartbedrijf SpaceX bereidt zich voor om zijn Starship megaraket voor de eerste keer in een baan om de aarde te lanceren. Het is het startschot van het ambitieuze plan van techmiljardair Elon Musk om uiteindelijk mensen naar de planeet Mars te kunnen laten reizen.

Musk heeft gezegd dat SpaceX klaar is om Starship te lanceren vanaf het platform in Boca Chica in Texas – een gebied dat het bedrijf “Starbase” noemt – zodra het een lanceervergunning heeft gekregen van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit.

Maar zoals bij elke primeur kan een klein foutje in de ingewikkelde hardware- of softwaretechniek van de raket er gemakkelijk voor zorgen dat alles misgaat.

In een interview op de Morgan Stanley Conference van begin deze maand zei Musk dat de raket een kans van 1 op 2 heeft om de baan niet te bereiken.

"Ik zeg niet dat hij de baan zal bereiken, maar ik garandeer spektakel," zei Musk. "Het zal niet saai zijn!"

"Ik denk dat er een kans van ongeveer 50 procent is om de baan te bereiken," zei Musk. De CEO gaf ook aan dat SpaceX meerdere Starship-raketten bouwt en dat er een kans van 80 procent is dat een van die raketten dit jaar een baan om de aarde zal bereiken."

Starship is eerder ontploft, maar toekomst ziet er goed uit

Van links naar rechts: The SN8, SN9, and SN10 Starship prototypes exploded. Foto: Gene Blevins/Reuters; SPadre.com

Als de lancering slaagt, zal dit 's werelds eerste volledig herbruikbare raket zijn, waarmee SpaceX aan het startpunt staat van een revolutie in de ruimtevaart.

Starship heeft een 70 meter hoge booster, genaamd Super Heavy. De raket is ontworpen om op aarde te landen en op een later moment opnieuw te vliegen.

Dat kan een grote geldbesparing opleveren, omdat SpaceX niet voor elke raketlancering nieuwe raketonderdelen hoeft te bouwen. Starship is ook ontworpen om gigantische ladingen de ruimte in te brengen. Het ruimtevaartuig kan tot 250 ton aan lading in een baan om de aarde brengen, en tot 150 ton als de raket moet worden hergebruikt, zo valt te lezen op de website van SpaceX.

Dit zou het goedkoper maken om satellieten, ruimtevaartuigen, vracht en mensen in een baan om de aarde te brengen, of nog verder, naar de maan en Mars.

De belofte van Starship om raketten te hergebruiken heeft het ontwerp aantrekkelijk gemaakt voor de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA, die het voertuig heeft geselecteerd om zijn astronauten voor het eerst sinds 1972 weer op de maan te laten landen. Het agentschap wil die historische maanlanding in 2025 realiseren.

Een illustratie van SpaceX's Starship, waarmee NASA-astronauten naar de maan worden gebracht. Foto: SpaceX

Maar eerst moet Starship in een baan om de aarde komen en veilig terugkeren. Twee jaar geleden voltooide SpaceX een reeks testvluchten, waarbij prototypes van de Starship bijna tien kilometer de lucht in gingen boven Boca Chica.

De eerste vier explodeerden en uiteindelijk schoot het vijfde prototype ruim tien kilometer de lucht in, zette zijn motoren af om terug naar de aarde te keren en ontstak ze net op tijd om rechtop te klappen en zachtjes op het landingsplatform neer te dalen.

Starship heeft sindsdien niet meer gevlogen. De eerste poging om in een baan om de aarde te vliegen zal de grootste test tot nu toe zijn.

LEES OOK: Elon Musk is nu 3 keer zo rijk als Warren Buffett – zijn vermogen is groter dan het nationaal inkomen van Zuid-Afrika