De kracht van YouTubers om mensen in beweging te brengen, wordt maar weer eens goed duidelijk met de poging van een influencer om 20 miljoen bomen te planten tegen het einde van het jaar.

YouTuber MrBeast lanceerde afgelopen maand de #TeamTrees-campagne, na een memes-bombardement van fans, waarin ze suggereerden dat hij het aantal van 20 miljoen abonnees zou bereiken als hij 20 miljoen bomen zou planten. Met 1 dollar per boom, is het doel om op 1 januari 2020 20 miljoen dollar op te hebben gehaald, om daarmee bomen te planten als onderdeel van het herbebossingsprogramma van de Arbor Day Foundation.

De #TeamTrees-campagne kreeg bij de lancering steun van meer dan 600 influencers die sociale media en YouTube overspoelden met video’s en posts, waarmee ze de bekendheid van het project enorm vergrootten.

Hoewel dit social media-bombardement succesvol lijkt zijn geweest om de massa in beweging te brengen, heeft #TeamTrees ook grote bedragen ontvangen van enkele beroemdheden. Populaire YouTube-sterren doneerden meer dan tienduizenden dollars en twee tech-CEO’s gaven meer dan 1 miljoen dollar.

Dit zijn de grote namen in tech en YouTube die tot nu toe hebben gedoneerd aan de #TeamTrees-campagne:


MrBeast staat bekend om zijn stunts en duizenden dollars aan donaties. Bij de kick-off van de #TeamTrees-campagne doneerde MrBeast (Jimmy Donaldson) 100.000 dollar. Een dag later gaf hij nog eens 100.002 dollar om aan kop te blijven in de #TeamTrees-ranglijst.


Voormalig NASA-ingenieur en nu YouTuber Mark Rober was onderdeel van het team achter de #TeamTrees-beweging en doneerde 50.000 dollar.

Foto: Mark Rober/YouTube

Bron: Mark Rober op Twitter


Make-upartiest Jeffree Star is behoorlijk druk met de lancering van zijn nieuwe make-upcollectie in samenwerking met collega-YouTuber Shane Dawson. Maar hij had wel tijd om 50.000 dollar te doneren.

Foto:Rosdiana Ciaravolo/Getty Images


Wildexpert Coyote Peterson, het gezicht van YouTube-kanaal Brave Wilderness, heeft een video opgenomen waarin hij aankondigt dat zijn team 1000 dollar doneert aan #TeamTrees.

Foto: Coyote Peterson. Brave Wilderness/YouTube


PewDiePie kreeg dit jaar hulp van MrBeast bij zijn poging om de YouTuber met de meeste abonnees te blijven. Logischerwijs helpt PewDiePie MrBeast nu met #TeamTrees. Op zijn PewDiePie’s was zowel het bedrag dat hij doneerde  – 69.420 dollar – hilarisch als de naam die hij gebruikte.

Foto: PewDiePie.YouTube/PewDiePie


Roi Fabito, de naam achter het populaire YouTube-kanaal Guava Juice, trok 10.009 dollar uit zijn zak, nadat hij MrBeast eerder had geholpen een boom te planten. 

Foto: Roi Fabito, the face of Guava Juice. Guava Juice/YouTube


Niet alleen YouTubers doneerden, #TeamTrees kwam ook op de radar van tech-bazen. Twitter-CEO Jack Dorsey doneerde in twee keer 350.000 dollar.

Foto: David Becker/Getty Images


Salesforce-CEO Marc Benioff staat bekend om zijn filantropie gericht op milieudoelen, dus het is niet verrassend dat hij 900.000 dollar gaf aan #TeamTrees.

Foto: Kimberley White/Getty Images


Tesla-CEO Elon Musk nam de topspot in op de ranglijst nadat hij had gezegd dat #TeamTrees hem legitiem leek en 1 miljoen dollar doneerde. Hij ging nog een stapje verder en veranderde zijn Twitter-naam in ‘Treelon’ en zijn profielfoto in een bos..

Foto: Getty Images

Lees meer: Elon Musk changed his username to ‘Treelon’ on Twitter after pledging to donate $1 million to a YouTuber’s tree-planting cause


Musk behield zijn toppositie niet lang. Kort na zijn donatie, gaf Shopify-CEO Toby Lutke één boom meer dan ‘Treelon’ en nam zo de leiding “namens een miljoen Shopify-verkopers en mijn eigen ter ziele gegane snowboardwinkel.

Foto: Shopify CEO Tobi Lutke.REUTERS/Lucas Jackson


YouTube-CEO Susan Wojcicki nam kennis van de enorme inzamelingsactie op haar platform en schoot #TeamTrees te hulp, persoonlijk en met een donatie van 200.000 dollar.

Foto: YouTube CEO Susan Wojcicki. Getty


Sindsdien heeft YouTube op Twitter toegezegd het bedrag te verdubbelen als de inzamelingsactie via de inzamelingsmogelijkheid van YouTube de 1 miljoen dollar bereikt. Vooralsnog heeft YouTube niet gezegd dat die mijlpaal is bereikt en het platform blijft Twitteraars aansporen om te “blijven geven” en uit te kijken naar YouTube’s bijdrage.

Foto: Reuters

Lees meer over YouTube: