ASMR, de afkorting voor autonomous sensory meridian response, is een fenomeen waarbij geluiden als fluisteren of het getik van vingers een tintelend of ontspannen gevoel teweegbrengen bij de luisteraar.

Inmiddels is het een subcultuur op YouTube, waar zo’n 45 miljoen ASMR-video’s te vinden zijn. Rapper Cardi B. is aangehaakt met haar eigen ASMR-video en het Amerikaanse biermerk Michelob Light maakte van zijn Super Bowl-reclame een ASMR-sensatie.

Naast beroemdheden en bedrijven gaan ook kinderen aan de haal met de hype, schreef de Britse editie van technologietijdschrift Wired. Zelfs kinderen van 5 jaar oud maken hun eigen ASMR-video’s en verdienen daar goed aan.

Wired sprak met de 13-jarige Makenna Kelly die ASMR-video’s maakt voor de 1,3 miljoen volgers van haar kanaal Life with MaK. In een van haar meest bekeken video’s eet Kelly noedels en strijkt ze met make-upkwasten over haar microfoon. Dit is een van haar recentere filmpjes waarin ze in een Gucci-schoen hapt:

SocialBlade, een website die socialmediastatistieken bijhoudt en analyseert, schat dat Life with MaK zo’n duizend dollar, bijna 900 euro, per dag aan advertentie-inkomsten kan opleveren. Dat zet Kelly op gelijke hoogte met ASMR Darling, ook wel bekend als Taylor Darling, met 2,2 miljoen volgers de grootste naam in het ASMR-universum. Darlings kanaal brengt nu ongeveer duizend dollar per dag op, meldde Wired. Die cijfers komen grofweg overeen met die van SocialBlade.

Advertenties vormen niet de enige inkomstenstroom van Kelly. Ze verdient ook nog aan speciale verzoekjes van haar kijkers. Zo kreeg ze via PayPal 50 dollar voor een ASMR-video waarin ze 10 minuten lang op brokken honingraat kauwt. Het filmpje is 12 miljoen keer bekeken.

Lees ook op Business Insider

Uiteraard roept dit de vraag op of kinderen online moeten worden beschermd tegen gespuis met slechte bedoelingen. Vooral ook omdat dit soort kanalen simpelweg te vinden zijn door de zoekwoorden ‘child’ en ‘ASMR’ in te tikken.

YouTube heeft laten weten dat de veiligheid van kinderen prioriteit heeft. Het bedrijf heeft zelfs al kanalen gesloten en is in gesprek gegaan met de ouders van de jonge makers.

Claire Lilley, YouTube’s kinderveiligheidsmanager, verklaarde aan Wired:

“We geloven dat technologie een geweldige manier is voor jonge mensen om zich creatief te uiten en om toegang te krijgen tot nuttige informatie. Maar we zijn ons bewust van onze verantwoordelijkheid om jonge makers en hun gezinnen te beschermen, en rekening te houden met de potentiële impact die opkomende trends op hen kunnen hebben. Samen met deskundigen hebben we onze richtlijnen aangescherpt waarbij ASMR-video’s met minderjarigen die intieme of ongepaste handelingen verrichten, worden verwijderd. Met de experts zorgen we ervoor dat jonge makers worden beschermd, zonder ASMR-content te verbieden die makers en kijkers in positieve zin verbindt.”

Woordvoerders van Makenna Kelly en YouTube wilden niet reageren op vragen van Business Insider.

LEES OOK: Een 26-jarige stak zich diep in de schulden om influencer op Instagram te worden – de keerzijde van de razend populaire foto-app