Miljoenen Nederlanders bezochten het afgelopen jaar de Efteling, maar de limiet lijkt inmiddels wel bereikt. Om toch verder te groeien, kijkt het pretpark in het Brabantse Kaatsheuvel nu over de grens.

De Efteling is al jaren de beste bezochte attractie van Nederland. In 2014 kwamen er 4,4 miljoen bezoekers naar het pretpark. De tweede attractie van ons land, het Rijksmuseum, trok er ‘maar’ 2,45 miljoen.

De groei van de Efteling dankt het park de afgelopen jaren onder meer aan de marketingacties, zoals het korting- en spaaracties bij de Albert Heijn.

Daarnaast maakt het park eigen televisieproducties die ervoor zorgen dat “kinderen 24 uur per dag in de mogelijkheid worden gesteld in contact komen met de karakters van de Efteling”.

En nu het weer wat beter gaat met de economie, zijn er ook weer bedrijven die met hun bedrijfsuitje naar de Efteling gaan.

Efteling: langere openingstijden

Een andere manier waarop het park de bezoekersaantallen de laatste jaren fors heeft opgevoerd, is door de openingstijden steeds verder op te rekken. Sinds het najaar van 2010 is het park het gehele jaar geopend, dus ook in de winter. In 2014 bleef het park in het hoogseizoen zelfs een paar keer  tot middernacht open.

Lees ook op Business Insider

De rek in Nederland is er echter wel een beetje uit. Dat was ook te zien aan een klein dipje in het bezoek in 2013 (zie de grafiek hierboven). Om nog verder te groeien in de richting van 5 miljoen bezoekers, want dat is het streefaantal voor 2020, moet het park wel de grens over. In België, en met name in Duitsland, liggen groeikansen.

Hoewel het aantal Belgische bezoekers in 2014 met 23 procent toenam en het aantal Duitsers met 13 procent, komt nog altijd 80 procent van de 4,4 miljoen bezoekers uit Nederland, zo stelt de Efteling desgevraagd.

Eigenlijk maken alleen de Belgen met 15 procent een substantieel deel uit van het bezoek. Dat is niet zo gek, want de grens België ligt maar 20 kilometer van het park. Alle andere nationaliteiten, inclusief de Duitse, zijn op dit moment goed voor de overige vijf procent van het bezoek.

In het jaarverslag over 2014 schrijft de Raad van Bestuur dat het zich de komende tijd vooral richt op de gebieden net over de grens, dat wil zeggen de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen en toch ook nog België. Maar het bestuur van de Efteling ziet op termijn  ook kans bezoekers te trekken uit Noord-Frankrijk, Engeland en de rest van Duitsland.

Ambitieuze dwerg en een zieke reus

De Efteling heeft pan-Europese ambities, maar is in vergelijking met het grootste attractiepark van Europa nog altijd een dwerg. Bedrijven als Disneyland Parijs en Merlin Entertainments, dat eigenaar is van onder meer de Legolandparken, hebben beiden omzetten boven de miljard euro.

Toch is het niet ondenkbaar dat het oer-Hollandse park zich langzaam maar zeker zal nestelen tussen de grotere spelers in de markt. In tegenstelling tot de reus Disneyland Parijs is het de Efteling bijvoorbeeld kerngezond, zo concludeerde Z24 in december. Jaar na jaar neemt zowel de omzet en de winst van de Efteling toe (zie grafiek).

De Efteling heeft ten opzichte van bijvoorbeeld Disney en Merlin nog een groot voordeel. Het park is niet beursgenoteerd en heeft maar één aandeelhouder: de Stichting Natuurpark Efteling. De druk om de winst te maximaliseren en die vervolgens uit te keren, is minder groot, waardoor het park zich op de lange termijn kan focussen.

Van de 8,4 miljoen winst die de Efteling in 2014 kon bijschrijven, wordt het grootste deel, vijf miljoen euro, weer in de modernisering en uitbreiding van het park gestoken. Want “gasten verwachten van een internationaal park regelmatig vernieuwing van het aanbod”, schrijft de directie in het haar verslag.

De nieuwste trekker van het park, een achtbaan met een vrije val van 37,5 meter genaamd Baron 1898, opent deze zomer de deuren. De nieuwe spectaculaire achtbaan moet het park voor Nederlandse én buitenlandse pubers interessant houden. Bekijk hieronder een filmpje met een testrit in de nieuwe attractie.

Lees ook

Dagje pretpark: hoe verzeker ik mijn spullen?

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

3

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl