De Amsterdamse fintech startup heeft 2 miljoen euro opgehaald bij de eveneens Amsterdamse investeringsmaatschappij Peak en een aantal bekende angel investors.

Dyme is een bespaarapp. Het geeft onder meer een seintje als abonnementen of contracten voor bijvoorbeeld energie goedkoper kunnen.

De startup wil het nieuwe kapitaal investeren in productontwikkeling, zodat het voor meer soorten diensten kan bemiddelen en een overstap van A tot Z kan regelen. Daarnaast wil het bedrijf groeien naar 1 miljoen gebruikers.

Vorig jaar was Dyme te zien in het televisieprogramma Dragons’ Den. Medeoprichter Joran Iedema bedankte toen voor 750.000 euro omdat hij bij dat aanbod de controle over zijn bedrijf zou verliezen.

Dyme, de Amsterdamse fintech startup die met zijn app consumenten behoedt voor te dure abonnementen en betaalachterstanden, heeft 2 miljoen euro aan nieuwe financiering opgehaald. Vorig jaar sloeg medeoprichter Joran Iedema nog een bod af van 750.000 euro in het televisieprogramma Dragons’ Den.

Peak, de Amsterdamse investeringsmaatschappij die Dyme al sinds 2019 steunt, stak opnieuw geld in de startup. Daarnaast stapten ook een aantal angel investors in, waaronder Paul Forster, de Britse oprichter van vacaturesite Indeed.com, en Hans van der Noordaa, voormalig CEO Retail Banking van ING.

Oprichters van Dyme David Knap, David Schogt, Wouter Florijn en Joran Iedema, die ooit begonnen met 100 procent van de aandelen, behouden met de afgesproken waardering een meerderheidsbelang, laat Iedema aan Business Insider weten. Hij wil hier verder geen details over kwijt. “Maar we zijn blij met de waardering. Die stelt ons in staat een goed bedrag op te halen zonder een groot belang kwijt te raken.”

Vorig jaar sloeg Iedema een relatief riant aanbod af in het WNL-programma Dragons’ Den, waarin startups pitchen voor een vijftal bekende ondernemers en investeerders. Investeerder Pieter Schoen bood toen 750.000 euro in ruil voor 51,01 procent van de aandelen, maar Iedema wilde de controle over het bedrijf behouden, zei hij destijds tegen Business Insider.

Lees ook: Waarom deze ondernemer vriendelijk bedankte voor €750.000 bij Dragons’ Den

Volgens Iedema wil de huidige groep aandeelhouders dat de oprichters voor langere tijd een meerderheidsbelang houden zodat ze hun visie kunnen uitvoeren: mensen in heel Europa helpen te besparen. "Peak is echt een techinvesteerder die het nodige advies geeft, maar ze leggen geen dingen op", vertelt hij.

Overzicht van vaste lasten

Stefan Bary die de vervolginvestering van Peak leidde zegt in een persbericht dat het aantal gebruikers van Dyme sinds vorig jaar ruimschoots is verdrievoudigd. "Met deze nieuwe financiële injectie om hun product te verbeteren, ben ik ervan overtuigd dat ze nog meer gebruikers kunnen helpen, beter en sneller dan voorheen.”

Dyme helpt mensen te besparen met een app. In 2019 was het één van de eerste bedrijven die een Nederlandse PSD2-licentie kreeg van toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB). PSD2 is een nieuwe Europese richtlijn die bedrijven als Dyme in staat stelt tussen consumenten en hun bank in te komen, als zij daar akkoord voor hebben gegeven.

Gebruikers kunnen hun bankrekeningen aan de app koppelen en een overzicht krijgen van hun vaste lasten, waarmee eventueel vergeten abonnementen en te dure diensten aan het licht komen. Vervolgens is het mogelijk het abonnement op te zeggen of een goedkopere aanbieder te vinden en een nieuw contract af te sluiten. Dyme werkt daarom samen met een prijsvergelijker.

Consumenten kunnen ook bij dezelfde aanbieder blijven en een goedkoper contract afsluiten. In dat geval krijgt Dyme een percentage van de besparing. Stapt de klant toch over, dan ontvangt Dyme een fee van 25 euro van de provider.

Inmiddels heeft Dyme gemerkt dat consumenten nog meer financiële rompslomp uit handen willen geven. "Er zijn veel verzekeringen en steeds meer abonnementen en we hebben ontdekt dat mensen willen dat we alles voor ze regelen. Bij een te duur energiecontract boden we eerst bijvoorbeeld tien goedkopere opties waaruit de consument kon kiezen", legt Iedema uit.

"Maar met het inzicht in de financiële gegevens dat we hebben, doen we nu één aanbod op mandaat van de klant." Volgens Iedema vinden gebruikers dit een beter model. Dyme past het vooralsnog toe op telecom- en energiecontracten, maar wil het aanbod uitbreiden.

'Dyme is een datagedreven verzekeringsadviseur'

Iedema geeft aan dat Dyme de investering wil gebruiken om het aantal contracttypes uit te breiden. "Dan kunnen we ook de autoverzekering en zorgverzekering van mensen regelen. Je moet ons zien als de verzekeringsadviseur van vroeger, maar dan op een schaalbare en datagedreven manier."

Daarnaast wil Dyme komend jaar groeien van 300.000 naar 1 miljoen gebruikers. Het doel van 2020 om in het Verenigd Koninkrijk op te schalen, is inmiddels gehaald. "We hebben tienduizenden gebruikers in het VK, maar voorlopig blijft onze thuismarkt wel de focus. Om onze diensten op verschillende contracttypes toe te passen, moeten we heel goede mensen aantrekken."

Momenteel telt Dyme elf medewerkers, dat moeten er 18 worden. Maar het vinden van technische mensen is nogal een uitdaging met de groei van het aantal digitale producten in de coronapandemie. "Daarnaast zie ik dat Amsterdam steeds meer een techhub wordt waardoor de markt krap is."

Volgens Iedema loont het ook op dit gebied dat Dyme een heldere visie heeft. "Ik zie dat een sollicitatie ook wel een omgekeerde sollicitatie wordt", vertelt hij. "Wij als bedrijf moeten een goed verhaal houden in plaats van andersom. Er is een select groepje van mensen dat weet hoe een product geschaald moet worden en dergelijke specialisten zijn in trek."

Hij verwacht dat de waardering van Dyme omhoog schiet als het inderdaad lukt om het aantal contractsoorten uit te breiden naar bijvoorbeeld zeven. "Als Dyme integraal onderdeel van iemands leven wordt, dan zien investeerders: deze mensen leunen echt op Dyme. Dat is een belangrijke factor."

Schaal is uiteraard een andere belangrijke factor. Als het aan Iedema ligt dijt de groep van 300.000 gebruikers uit met consumenten die geen early adopters zijn. "Als we mensen aan ons weten te binden die minder affiniteit hebben met technologie, worden we gezien als een product dat breed wordt opgepakt."

Ondertussen staat het belang van de consument volgens Iedema nog altijd centraal: "We staan aan de kant van de consument", stelt hij. "We willen contracten voor een bepaalde dienst overzetten naar een beter contract. Het verdienmodel is dat we bij een overstap geld krijgen van de aanbieder, maar dat bedrag is bij iedere partij hetzelfde."

Met andere woorden: consumenten kunnen ervan op aan dat Dyme geen aanbieders naar voren schuift vanwege een hogere fee. "We zijn geen marketingmachine van providers. De nadruk ligt op vertrouwen", belooft Iedema.

Lees meer over fintech: