• De Nederlandse betalingsverwerker Mollie heeft 665 miljoen euro opgehaald in een door Blackstone Growth geleide investeringsronde.
  • Daarmee is het ambitieuze Amsterdamse bedrijf nu 5,4 miljard euro waard.
  • De nieuwe investeringen zullen worden gebruikt om verder uit te breiden, mogelijk ook buiten Europa.

De Nederlandse betalingsverwerker Mollie, bekend als verwerking van veel iDeal-betalingen, heeft 665 miljoen euro opgehaald om verder uit te breiden.

De investeringsronde werd geleid door Blackstone Growth. In totaal heeft het in Amsterdam gevestigde Mollie nu meer dan 780 miljoen euro opgehaald.

Net als de Nederlandse concurrent Adyen verwerkt Mollie betalingen voor webwinkels en internetbedrijven. Maar waar Adyen vooral grote klanten als Uber, Netflix en KLM heeft, richt Mollie zich met name op het midden- en kleinbedrijf. Ook al mag het ook de in verschillende landen actieve maaltijdbezorger Deliveroo tot zijn klanten rekenen.

In een persbericht stelt het betaalbedrijf met de honderden miljoenen te gaan gebruiken voor een nieuwe groeispurt: “De financiering zal Mollies internationale expansie, uitbreiding van het team en voortdurende investeringen in product en techniek helpen realiseren, waardoor het bedrijf zijn visie om de meest geliefde payment service provider in de wereld te worden kan realiseren.”

Aan de investeringsronde deden ook EQY Growth, General Atlantic, HMI Capital, Alkeon Capitol en TCV mee. De laatste leidde afgelopen september de vorige financieringsronde.

Shane Happach als nieuwe CEO van Mollie

Deze nieuwe investeringsronde waardeert Mollie op 5,4 miljard euro, waarmee het tot de meest waardevolle fintechbedrijven van Europa behoort.

Afgelopen najaar werd de grens van 1 miljard euro gepasseerd en werd het bedrijf, dat "het Apple van de betalingswereld" wil worden, een 'unicorn'. Sindsdien is Mollie snel verder gegroeid.

"Mollie heeft iets heel speciaals", zegt de eerder dit jaar aangetreden nieuwe CEO Shane Happach. "In de drie maanden dat ik nu in dienst ben, hebben we al zoveel bereikt: de voorbereidingen voor een complete lancering in het Verenigd Koninkrijk, 600 procent groei in Duitsland en we hebben een aantal getalenteerde en ervaren collega’s en directieleden aangenomen."

Mollie trok pas laat financiering aan

Mollie waagde relatief laat de gang naar het buitenland. Pas na de investeringsronde in 2019 opende het Nederlandse betaalbedrijf kantoren in Duitsland en Frankrijk.

Inmiddels heeft het naar eigen zeggen meer dan 120.000 klanten in Europa. Vorig jaar werden ruim 10 miljard transacties verwerkt en voor dit jaar is Mollie hard op weg naar de 20 miljard.

Oprichter Adriaan Mol zei vorig jaar tegen het Financieele Dagblad dat banken op het gebied van digitale betalingen flink wat steken hebben laten vallen. "Banken hebben nooit de druk gevoeld om te investeren in betalingsverkeer. Voor banken is het verlieslatende business. Daarmee hebben ze ook het contact met het kleinbedrijf verloren."

Mollie onderzoekt de mogelijkheid om verder uit te breiden, zowel naar meer landen binnen Europa als ook daarbuiten.

Lees meer over Mollie en andere fintechbedrijven: