Het jaar 2019 kenmerkt zich vooral door de Tesla-tsunami wat betreft de verkoop van nieuwe auto’s. Vooral om fiscale redenen loopt de verkoop van de Model 3 ongekend hard en dreigt dit de meeste verkochte auto van het jaar te worden. Maar er is natuurlijk meer dan Tesla en de markt voor elektrische auto’s.

In de maand november werden in Nederland 39.514 personenauto’s verkocht, in heel 2019 minus december waren dat er 404.149.

Branche-organisaties RAI Vereniging en Bovag rekenen voor heel 2019 op 440.000 nieuw verkochte auto’s. Databureau Aumacon denkt dat er daarvan zo’n 45.000 elektrisch zullen zijn, dus ruim 10 procent.

Bij elektrische auto’s speelt de fiscale bijtelling voor privégebruik van leaseauto’s een grote rol: om te profiteren van de lage bijtelling van 4 procent van de cataloguswaarde, moet je dit jaar met de prijs van een nieuwe elektrische auto onder de 50.000 euro blijven. Dit verklaart deels de populariteit van de Tesla Model 3. Maar hoe zit het de prijsstrategie van andere automerken?

Business Insider nam de Bovag-lijst met autoverkopen per model bij de hand en zocht per merk de duurste én de goedkoopste auto op. Dat lukte niet altijd, sommige automerken zijn nu eenmaal té chique voor prijskaartjes. Of er staan modellen op die niet op de Bovag-lijst staat.

Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als de site van Autoweek waar je kunt uitvogelen wat de duurste en goedkoopste auto’s per merk doen.

We keken uitsluitend naar personenauto’s. De busjes en grijze kentekens lieten we links liggen, hoewel de scheidslijn tussen busjes en grote personenauto’s soms dun is.

Lees ook op Business Insider

Dit is het resultaat: de duurste en goedkoopste modellen van 45 automerken. We werken met vanafprijzen (dus zonder de extra kosten van toeters en bellen.)


Alfa Romeo – Duurste: Stevio B-Tech €63.950 (Goedkoopste: Mito €21.010)

Het verschil tussen de duurste en goedkoopste Alfa Romeo bedraagt ruim 40.000 euro. Bovenaan staat de Stevio B-Tech met een vanafprijs van 63.950 euro.De goedkoopste Alfa uit de collectie is de vernieuwde Mito – heel veel urban fun voor 21.010 euro, zo schijnt.


Alpine – Duurste: A110 €67.500 (Goedkoopste: Pure €63.000)

Op de site van Alpien staan drie modellen: de Pure. Legend en de S. Maar geen prijzen. Wat zegt Autoweek? Dat je een A110 Premiere Edition rijdt voor 67.500 euro en dat je voor 63.000 euro in een Pure mag plaatsnemen.


Aston Martin – Duurste: DBS €365.291 (Goedkoopste: V8 Vantage €151.440)

Op de site van Aston een reeks prachtige modellen, helaas is de prijs alleen opvraagbaar. Natuurlijk, geld is voor het plebs. Toch graag weten hoe en wat en dus Autoweek geraadpleegd: die komt met een prijskaartje van  365.291 euro. Geen 3 ton liggen? Dan neem je genoegen met de Aston Martin V8 Vantage. Kost je 151.440 euro.


Audi – Duurste: R8 Spyder 5.2 FSI €289.470 (Goedkoopste: A1 €19.490)

Ja, je kunt Audi rijden voor bijna 3 ton. Aan de andere zijde van het Audi-spectrum staat de Audi A1. Voor minder dan een tiende van de prijs 19.490 euro.


Bentley  – Duurste: Mulsanne €406.689 (Goedkoopste: Bentayga €223.250)

Nee, natuurlijk vind je geen prijzen op de site.  Autoweek geeft voor de Bentley Mulsanne een vanafprijs van iets meer dan 4 ton, heb je dat niet liggen dan rest je slechts de Bentley Bentayga vanaf 223.250 euro.


BMW – Duurste: M760Li x Drive Sedan €251.828 (Goedkoopste:  1-serie €34.726)

BMW zit ook in het segment van 2,5 ton. Maar voor 34.726 euro rij je al een BMW 1-serie….


Citroën – Duurste: Jumpy SpaceTourer €68.290 (Goedkoopste: C1  €11.710)

Met bijna 70.000 euro ben je wel zo’n beetje klaar als het om een extravagante Citroën gaat, De Jump SpaceTourer. En voor 11.710 euro ben je de bezitter van een Citroen C1.


Dacia – Duurste: Duster €20.230 (Goedkoopste: Sandero €13.830)

Bij budgetmerk Dacia, onderdeel van Renault, is de spreiding van prijzen tamelijk mager. Met de Duster kom je op ruim 20.000 euro. Maar de Dacia Sandero neem je al mee voor 13.830 euro.


DS7 – Duurste: Crossback PureTech 180 €52.490 (Goedkoopste: DS3 €17.690)

Irritant! Weer geen prijzen op de site. Een DS3 doet op Autoweek 17.690 euro, een DS7 algauw het driedubbele.


Ferrari – Duurste: 812 Superfast €401.300 (Goedkoopste: 488 GTB €298.091)

Ferrari heeft een fantastische site voor als je wilt verdrinken in luxury, maar een prijsvergelijkende journalist of consument beleeft er weinig lol aan. Geen prijskaartje te bekennen, maar dat lag in de lijn der verwachtingen. Autoweek dan: de goedkoopste Ferrari doet 298.091 euro, een Ferrari 488 GTB. De duurste kost slechts een een dikke ton meer.


Fiat – Duurste: 500X €23.440 (Goedkoopste: 500 €10.995)

De Fiat 500 heb je je al voor 10.995 euro. De 500X gaat voor ruim het dubbele.


Ford – Duurste: Mustang Mach-E €49.925 (Goedkoopste: Fiesta €17.245)

Met een Mustinga Mac-E zit je net onder de halve ton. Maar je kunt ook een Fiesta rijden. Kost je 17.245 euro.


Honda – Duurste: CR-V 1.5 Executive AWD €60.445 (Goedkoopste: Jazz €20.625)

De Honda Jazz doet 20.625 euro. Voor drie keer zo veel heb je een CR-V 1.5 Executive.


Hyundai – Duurste: Santa Fe €59.995 (Goedkoopste: i10 – €9.795)

De Hyundai i10 kan je rijden voor krap 10 mille, ofwel een zesde van de prijs van de Santa Fe.


Infiniti – Duurste: Q50 €72.978 (Goedkoopste: Q30 €37.035)

Voor de Infiniti Q50 moet je ruim 70.000 euro neertellen. Maar de Q30 heb je al voor 37.035 euro.


Jaguar – Duurste: XJ 3.0D V6 €155.265 (Goedkoopste: E-Pace €54.950)

Jaguar piekt in het hogere segment boven de 1,5 ton, met de XJ 3.0D V6. De E-Pace is de goedkoopste met een prijskaartje van 54.950 euro.


Jeep – Duurste: Wrangler Rubicon €93.240 (Goedkoopste: Renegade €28.490)

Een Jeep voor bijna 1 ton. Dat kan met de Wrangler Rubicon. En voor 28.490 euro heb je de Renegade. Daar kun je ongetwijfeld ook lekker een berg mee oprijden.


Kia – Duurste: Stinger €62.995 (Goedkoopste: Picanto €13.495)

Met een Kia pronken? Ga dan voor de Stinger. Dat is andere koek dan de Kia Picanto, die slechts 13.495 euro kost.


Lamborghini – Duurste: Aventador Roadster €469.817 (Goedkoopste: Hurácan €247.221)

…en de goedkoopste is de Hurácan, doet 247.221 euro. Op Autoweek, want voor prijskaartjes haalt een beetje Lamborghini-rijder zijn neus op. Waarschijnlijk zelfs dat niet eens.


Landrover – Duurste: Range Rover €136.470 (Goedkoopste: Discovery Sport €54.800)

Landrover kun je ook rijden voor ruim 136 duizend euro. Het instapmodel is de Discovery Sport en die doet 54.800 euro.


Lexus – Duurste: RCF €149.690 (Goedkoopste: CT €29.995)

Ja, het luxemerk van Toyota biedt de RCF voor 1,5 ton. De Lexus CT doet daarentegen 29.995 euro.


Lotus – Duurste: Exige €92.711 (Goedkoopste: Elise €40.755)

Lotus rij je in de meest luxe variant voor iets minder dan een ton. Een Elise heb je al voor 40.755 euro.


Maserati – Duurste: Grandturismo €221.996 (Goedkoopste: Ghibli: €105.769)

Met een Maserati zweef je tussen de één en ruim twee ton. Een Maserati Ghibli voor slechts 105.769 euro of een Grandturismo voor ruim het dubbele.


Mazda – Duurste: CX 5 €35.490 (Goedkoopste: Mazda 2 €15.990)

De Mazda 2 heb je gelukkig al voor 15.990 euro. Maar ook de CX 5 die ruim het dubbele kost, ligt voor veel mensen nog in het bereikbare spectrum.


Mercedes Benz – Duurste: S-Klasse Cabriolet €199.713 (Goedkoopste: A-klasse: €30.966)

Veel variatie bij Mercedes. Onmiskenbare klasse voor 2 ton, met de S-Klasse Cabriolet. Of de Mercedes Benz A-klasse: 30.965,95 euro. Stijlvol, die 95 cent.


MG – ZS EV Luxury €31.990

Opmerkelijk. Van de MG zijn er in 2019 in totaal 53 stuks verkocht…. waarvan 48 in november. En het het gaat maar om één model: de ZS EV Luxury.


Mini – Duurste: Countryman €31.990 (Goedkoopste: Clubman €29.359)

Op de site van Mini in totaal zes modellen: de Mini Clubman kost je 29.359 euro. De duurdere Countryman heb je voor tweeduizend euro extra. Scheelt weinig zou je zeggen.


Mitsubishi – Duurste: Outlander €38.990 (Goedkoopste: Space Star €12.490)

Minder dan een derde van de Outlander kost de Space Star, met een prijskaartje van 12.490 euro.


Morgan – Duurste: Roadster €124.200 (Goedkoopste: Plus4 €96.200)

De Morgan Roadster, daarvan is er in 2019 slechts één gekocht. Waren dat jouw buren? Van goedkopere Plus 4 kost je 96.200 euro.


Nissan – Duurste: GT R €169.600 (Goedkoopste: Micra €18.990)

De Nissan Micra gaat voor 18.990 euro. Dat is een ander segment dan de GT R, die ruim acht keer zo duur is.


Opel – Duurste: Insignia GSI €75.999 (Goedkoopste: Corsa €16.999)

De nieuwe Corsa heb je vanaf 16.999 euro. Wil je meer indruk maken: ga voor de Insignia GSI.


Peugeot – Duurste: 508 SW €43.040 (Goedkoopste: 108 €11.195)

En de kleinste prijs is ook de kleinste Peugeot. de 108 driedeurs voor 11.195 euro. Maar ook met de 508 SW blijf je onder de halve ton.


Porsche – Duurste: 911 GT3 €352.737 (Goedkoopste: Macan €98.788)

Bij Porsche snappen ze het – een site ramvol modellen en prijzen! De goedkoopste is de Porsche Macan, hij kost je slechts 98.788 euro. Doen!


Renault – Duurste: Espace Zen € 54.490 (Goedkoopste: Twingo €12.490)

De Twingo neem je mee voor 12.490 euro. Dat is ongeveer vier keer zo weinig als de Espace Zen.


Rolls Royce – Duurste: Phantom €637.685 (Goedkoopste: Ghost € 346.000)

Wie een Rolls rijdt maalt niet om geld. Op de site treffen we dan ook geen prijzen – dat is voor het plebs. Alles op aanvraag. Gelukkig Autoweek: Phantom EWB 637.685 euro, al werd die dit jaar niet afgenomen Nederland. Toch maar iets goedkopers? Neem dan de Rolls Royce Ghost voor 346.000 euro. Ter info: er werden dit jaar dertien Rolls Royces verkocht in Nederland, waarvan de 7 maal de Cullinan met een nieuwprijs van 415.215 euro.


Seat – Duurste: Tarraco €37.750 (Goedkoopste: Arona €19.669)

Terug naar de massa: Doe een Seat Arona voor 19.669 euro, of leef je uit met de Tarraco voor nog niet de dubbele prijs.


Skoda – Duurste: Superb Combi €39.390 (Goedkoopste: Fabia €16.790)

Met Skoda heb je de Super Combi voor 40 mille. Toch maar wat goedkopers? Voor 16.790 euro krijg je de Skoda Fabia Hatchback


Smart – Duurste: Fortwo cabrio €16.097 (Goedkoopste: Coupé €8.450)

Op de site geen prijzen, handig hoor. Dus Autoweek, en die zegt dat je de Cabrio al rijdt voor 16.097 euro en de Smart fortwo Coupé voor 8.450 euro.


Ssangyong – Duurste: Rexton €33.090 (Goedkoopste: Tivoli €14.490)

De goedkoopste is de Tivoli voor maar 14.490 euro, de duurste is de Rexton voor 33.090 euro.


Subaru – Duurste: Outback €46.995 (Goedkoopste: Impreza €29.595)

Voor 29.595 euro rij je de Impreza en voor slechts 15 mille extra de Outback.


Suzuki Duurste: Jimny €28.999 (Goedkoopste: Celerio €12.899,01)

Je zou denken: het is de Swift, maar nee, het is de Suzuki Celerio die je het minst kost: 12.899,01 euro. Eén cent, het staat er écht!


Tesla – Duurste: Model X €85.000 (Goedkoopste: Model 3 €48.980)

En Model 3 heb je al vanaf 48.980 euro. Maar als je niet bij de massa wil horen, kies je natuurlijk voor de Model X, met een vanafprijs van 85 duizend euro.


Toyota – Duurste: GR Supra €83.995 (Goedkoopste: Aygo €12.095)

Toyota heeft een breed keuzesprectrum. De GR Supra voor ruim 80.000 euro… of toch maar een Aygo voor 12.095 euro.


Volkswagen – Duurste: Touareg €88.264 (Goedkoopste: Polo €17.751)

De goedkoopste en meest gereden ook, de Polo: vanaf 17.751 euro. Wil je opvallen met een Volkswagen? Neem de Touareg voor bijna 90.000 euro.


Volvo (Duurste: S 90 €54.995 (Goedkoopste: V40 €28.495)

De Volvo S90 rij je voor iets meer dan een halve ton. En voor 28.495 euro heb je de Volvo V40.


Lees meer over auto’s: