Nederlanders hebben een pragmatische houding ten opzichte van verduurzaming. Veel mensen zien de noodzaak van besparende maatregelen, maar doen hoofdzakelijk dingen waarvan het resultaat direct duidelijk is. Bijna elke huiseigenaar heeft bijvoorbeeld wel tochtstrippen bij deuren of ramen, zo constateren economen van ABN Amro.

De verwachting van hoge kosten bij en onduidelijkheid over het Klimaatakkoord zorgen voor twijfel over verdere aanpassingen om het huis te verduurzamen.

In hetzelfde rapport constateert de bank dat Nederlanders bezig zijn met veel andere energiebesparende maatregelen. Wij zetten een aantal cijfers uit de Monitor Duurzaamheid voor je op een rij:

  • Bijna 80 procent van de Nederlanders geeft in het onderzoek aan dat zij korter douchen om energie te besparen. Daarnaast blijkt dat op grote schaal gloeilampen worden vervangen door spaarlampen of ledverlichting. Dat moet ook wel, want sinds 2012 mogen gloeilampen niet meer in de handel worden gebracht.
  • Elektrisch koken doen we pas bij een nieuwe keuken. Slechts 37 procent van de Nederlanders is overgestapt naar elektrisch. De pragmatische huiseigenaar gaat pas van het gas af bij de eerstvolgende verbouwing, constateert de bank.
  • Van voedselverspilling is direct duidelijk waar meer aandacht voor het onderwerp winst kan opleveren. Door minder te verspillen hoeft er immers minder gekocht te worden. Een groot deel van de consumenten is dan ook bezig met het onderwerp “voedselverspilling”.
  • Bijna 60 procent geeft aan op sommige dagen bewust geen vlees meer te eten. Toch blijkt de vleesconsumptie licht gestegen, maar het is niet duidelijk waar dit aan ligt. De Wageningen Universiteit noemt “een lang barbecueseizoen” in 2018 als een van de mogelijke oorzaken.
  • Autodelen is nog niet echt populair, slechts 5,6 procent van de Nederlanders deelt een auto. Ook de elektrische auto is nog niet erg populair, de aanschafkosten en de actieradius spelen hier waarschijnlijk een rol. Ook hier blijkt dat de Nederlander wel al veel kleine stappen zet. Voor kleine afstanden neemt 79 procent al de fiets, of gaat lopen, in plaats van de auto te nemen.
  • Bordjes op vakantie die aangeven dat handdoeken meerdere malen gebruikt kunnen worden helpen goed, hoe persoonlijker hoe beter. Ruim 82 procent van de Nederlanders geeft aan in een hotel de handdoek meerdere malen te gebruiken.

Bijna iedereen heeft al een eigen tasje bij het winkelen

We zijn ons bewust van het feit dat er nog veel te verbeteren is. Op het gebied van afvalscheiding ziet 53 procent van de Nederlanders nog wel ruimte voor verbetering in eigen huis.

Buitenshuis denkt 97 procent al aan het meenemen van een eigen tasje bij het winkelen. Het verbod op gratis plastic tasjes voor de boodschappen ging in 2016 in en een jaar later werd er al 70 procent minder plastic tassen verkocht.

Net als bij auto’s zijn we nog niet toe aan het massaal delen van elektrische apparaten. Veel bouwmarkten bieden wel een verhuurservice aan. Wel kiezen we voor een energiezuinige aanschaf. Zo’n 70 procent van de Nederlanders zegt met het kopen van zuinige apparaten te willen helpen met verduurzaming.

Lees meer over verduurzamen:

Lees ook op Business Insider