Eind vorig jaar haalden ze al 20 miljoen euro op, nu krijgen de Franse oprichters Henri Moissinac en Maxim Romain van deelstepbedrijf Dott nog eens een smak geld. Bestaande aandeelhouders pompen 30 miljoen euro in de Amsterdamse startup om de groei aan te jagen.

Dott zet elektrische steps neer in steden die gebruikers via een app kunnen huren. Het idee is zeker niet uniek. Het Amerikaanse Lime en Bird zijn de afgelopen jaren razendsnel gegroeid, dankzij honderden miljoenen aan investeringsgeld. Ook in Europa zijn er meer dan een handvol concurrenten.

Maar Dott doet naar eigen zeggen iets anders. In plaats van zo snel mogelijk uitbreiden naar zo veel mogelijk steden, wil het bedrijf eerst zorgen dat de verhuur uit kan. Want deelsteps zijn een populaire, maar vooral verliesgevende business.

Bedrijven als Lime en Bird kopen massaal goedkope steps uit China die ze dumpen in grote steden. Maar de gammele apparaten gaan al stuk voordat het aankoopbedrag is terugverdiend met de verhuur, zoals The Verge uitlegt in de onderstaande video.

Dott kiest daarom voor steps die zijn ontworpen voor deelgebruik, waarbij alle onderdelen vervangbaar zijn. Zo moet het apparaat minstens twee jaar meegaan. Volgens het bedrijf functioneren alle Dott-steps nog steeds, afgezien van een paar exemplaren die zijn gejat.

Ook heeft Dott in elke stad een lokaal team dat zorgt voor het onderhoud van de steps. Geen dumppraktijken zoals bij andere deeldiensten dus.

Lees ook op Business Insider

Die duurzame aanpak betekent dat groeien langzamer gaat. Dott is nu actief in Parijs, Brussel, Lyon en Milaan. “We pakken niet te veel steden tegelijk, maar concentreren ons op een paar en laten daar zien zien dat we de business winstgevend kunnen maken”, zegt mede-oprichter Romain tegen Sprout. “Dat wil niet zeggen dat we nu al winstgevend zijn, maar er is wel een pad naar winst volgend jaar.”

Romain en Moissinac waren eerder werkzaam voor het Chinese Ofo, dat in Europese steden deelfietsen neerzette, een plan dat uitdraaide op een flop. Ze lanceerden vervolgens hun eigen bedrijf met enkele mensen van het Ofo-management, dat deels in Amsterdam zat. Vandaar dat Dott opereert vanuit de Nederlandse hoofdstad.

Een beetje gek is het wel, want de deelsteps van Dott rijden in Nederland niet rond. Door het dodelijke ongeval met de Stint in Oss is de overheid zeer streng met het toelaten van nieuwe voertuigen op de weg. “We hebben een scooter voor de Duitse markt, maar die mocht niet in Nederland de weg op”, vertelt Romain aan Sprout. “We moeten die step nu aanpassen, maar de potentie van de Nederlandse markt is die investering waard.”

Lees meer: