Grote bedrijven moeten in de Europese Unie sinds dit jaar verplicht rapporteren over hun CO2-uitstoot, hun invloed op de biodiversiteit en bijvoorbeeld mensenrechten. Op die manier wordt het voor consumenten en investeerders eenvoudiger om duurzame beslissingen te nemen, is het idee.

Deze wet, de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), geldt voor alle beursgenoteerde bedrijven en ondernemingen met bijvoorbeeld meer dan 250 medewerkers of een jaaromzet van meer dan 50 miljoen euro. De wetgeving wordt stapsgewijs ingevoerd en dit jaar zouden al zo’n 3.000 bedrijven aan de rapportageplicht moeten voldoen.

Zo’n rapportageplicht is voor bedrijven geen sinecure, zo lijkt het. Zo’n acht op de tien betrokken managers ziet het als een uitdaging, bleek eerder deze maand uit Amerikaans onderzoek. Hoe verzamel je immers eenvoudig al die data, van het woon-werkverkeer van medewerkers tot de arbeidsomstandigheden in Aziatische fabrieken?

Techbedrijven duiken op markt voor Europese milieurapportage

In het kielzog van deze wetgeving springt dan ook een hele trits aan techbedrijven uit de grond, die allen oplossingen menen te hebben om dergelijke data eenvoudig op te slaan.

Zo sprak Business Insider Nederland eerder al met een Nederlandse startup in de koffiehandel die blockchain inzet om diens keten inzichtelijk te maken. Ook de Amerikaanse multinational Salesforce tuigde een platform op voor het rapporteren van duurzaamheidsdata.

Dataspelers in de groene hoek doen het de laatste tijd goed bij investeerders, die hun portfolio's verduurzamen

Een speler in deze branche die de laatste jaren in Europees opzicht hoge ogen gooit, is het Zweedse Position Green. Het bedrijf levert een dataplatform, waarop klanten alle informatie over hun maatschappelijke impact kunnen bijhouden, van klimaat tot mensenrechten. Het platform zet de data van klanten om in relevante statistieken.

Dat is handig voor de verplichte CSRD-rapportage, zegt oprichter en CEO Daniel Gadd tegen Business Insider Nederland, als we zijn bedrijf bezoeken in het Zweedse Malmö. "We verzamelen alle data op één plek, want afhankelijk van je industrie, moet je naast de klimaatimpact misschien ook rapporteren over zoiets als mensenrechten."

Gadd heeft al ruim 700 grote bedrijven als klant, veelal in Europa en Noord-Amerika. In de VS gaat het daarbij vooral om bedrijven die de Europese markt op willen en te maken krijgen met de CSRD-rapportageverplichting. In Nederland maken onder meer reisbureau Corendon en retailer Wibra gebruik van de diensten van het Zweedse softwarebedrijf.

De Zweden transporteren alle relevante data van klanten naar hun platform. "Misschien hebben ze elektriciteitsgegevens in een elektriciteitssysteem en komen andere data uit het hr-systeem", legt hij uit. "Misschien kunnen klanten van hun reisbureau een Excel-bestand krijgen voor hun zakenreizen. Soms loopt een betreffende manager nog rond met andere gegevens. Al deze data verzamelen we op ons platform, zodat onze klanten het op een efficiënte manier kunnen beheren."

Dataplatforms hebben prijskaartje

Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Klanten betalen volgens Gadd, afhankelijk van hun pakket, grofweg "20.000 euro tot 100.000 euro per jaar". Waarom je als bedrijf niet gewoon alles zelf zou bijhouden in een Excel-bestand? Kun je doen, zegt Gadd, maar ideaal is het volgens hem niet.

"We hebben verschillende bedrijven gehad die zeiden: we doen die rapportage zelf", zegt Gadd. "Ze creëerden Excel-spreadsheets, die ze uitstuurden naar alle afdelingen en kantoren. Dat alles kostte ze duizenden arbeidsuren. Later kwamen ze bij ons terug, met de boodschap dat het te stressvol en kostbaar bleek."

Gadd zegt dat zijn systeem juist zo is ingericht dat het precies is toegespitst op allerhande wetgeving rondom sociale en duurzaamheidsdoelen. Klanten krijgen daarbij exact te zien hoever ze zijn bij het behalen van die door de overheid vastgestelde doelen. "Als je bijvoorbeeld energiegegevens verzamelt, kunnen die gegevens bij ons worden opgedeeld in zowel de CSRD-wetgeving als in lokale Amsterdamse wetgeving."

Als groot bedrijf zelf aan de slag gaan met Excel-sheets, heeft volgens Gadd ook het nadeel dat je je data per ongeluk niet op de juiste manier verzamelt. "Als dat gebeurt, voldoe je niet aan de wetgeving. Wij zorgen ervoor dat het op de juiste manier verzameld wordt, zodat de accountant er eenvoudig zijn verslag over kan doen."

Door dat als bedrijf in één platform aan te leveren in plaats van in allerhande Excel-bestanden, zal zo'n accountant volgens Gadd minder uren kwijt zijn aan het correct verzamelen van alle data. "In plaats van 500 uur kost het ze misschien 10 uur. En realiseer je goed", zegt de oud-Deloitte-manager, "de uren die accountants maken, zijn vrij prijzig".

Groeimarkt voor bedrijven die efficiënte oplossing zoeken voor duurzaamheidsrapportage

Gadd heeft 350 mensen voor zich werken in tien kantoren in Europa en de VS. Hij startte het bedrijf in 2015, na zelf jaren bij accountancybedrijf Deloitte te hebben gewerkt. Als bedrijven in die tijd hun klimaatdata bij de accountant inleverden, ging dat vaak gepaard met een hele "chaos aan Excel-sheets", herinnert Gadd.

In 2022 fuseerde zijn bedrijf met twee kleinere spelers, waarbij investeerders 50 miljoen euro in het nieuwe concern staken. Sindsdien is Position Green sterk aan het internationaliseren, met kantoren in zowel Brussel, New York als Austin. Ook wist Gadd het dienstenportfolio van zijn bedrijf uit te breiden met een adviestak, door drie kleine adviseurs in zijn branche over te nemen.

Terwijl de techsector de afgelopen jaren te kampen kreeg met het ene na het andere massaontslag, wist Position Green juist te groeien. "Afgelopen jaar namen we zelfs 240 nieuwe mensen aan", zegt Gadd. "Al die mensen binnenhalen en ze bekendmaken met onze bedrijfscultuur is wel een hele klus, al helemaal omdat we tegenwoordig wel tien kantoren hebben."

Toch is Gadd bij lange na niet de enige speler in deze branche. Het eerder genoemde Salesforce en ook Microsoft bieden soortgelijke diensten aan. Hoe denkt hij te overleven in deze steeds drukker wordende bedrijfstak? "Zij richten zich doorgaans op nog grotere concerns", zegt Gadd. "Fortune 1000-bedrijven. Wij proberen daar wat onder te zitten."

Gadd hoopt zijn bedrijf de komende jaren te laten uitgroeien naar een massaspeler, die het bedrijfsleven helpt vergroenen. Hoe hij dat precies wil doen, door meer bedrijven in te lijven, naar de beurs te gaan of bijvoorbeeld door zijn bedrijf te verkopen? Daar is de ondernemer nog niet uit. "De tijd zal het leren."

Door de snelle internationalisering is het bedrijf nog niet winstgevend, maar Gadd stelt dat in het vierde kwartaal van dit jaar te willen bereiken. Mogelijk wil hij daarna weer op zoek naar een investering. Wel bedrag hij aan denkt? "Goede vraag", lacht de ondernemer. "Ik zou zeggen: enkele honderden miljoenen euro's."

LEES OOK: Minder dan 4 op de 10 Europese mkb’ers heeft plan voor CO2-reductie