De omzet van de Nederlandse autobranche zal zich dit jaar waarschijnlijk stabiliseren. Na een eindspurt vorig jaar zal er even pas op de plaats worden gemaakt, maar er zijn manieren om dat verlies te compenseren.

Het Economisch Bureau van ING bekeek de ontwikkelingen in de branche en ziet dat meer en duurder onderhoud de omzet in ons land waarschijnlijk nog op peil houdt. Bovendien stijgt de gemiddelde nieuwprijs van auto‘s.

Ook de brancheorganisaties voorspelden al lagere verkopen voor dit jaar. Zowel de Bovag, Rai Vereniging en Aumacon houden het op 425.000 nieuw verkochte auto’s voor heel 2020. Vorig jaar werden er nog in totaal 446.114 nieuwe personenauto’s geregistreerd.

Business Insider zet hieronder de belangrijkste bevindingen in de autobranche voor je op een rijtje:

1. Er komt geen Tesla-tsunami dit jaar

In de laatste maanden van 2019 deed de automarkt het heel goed. Tesla was opvallend sterk en telde in november door een ware aflevertsunami in één klap ineens veel meer wagens in Nederland. Die piek werd nog veel hoger in december. Het bedrijf van Elon Musk zette in de laatste maand van het jaar van alle autobouwers veruit de meeste auto’s op kenteken in Nederland.

Dat succesverhaal zal dit komende jaar niet meer in die mate voorkomen. De opvallende groei werd gestimuleerd door een fiscaal voordeel, of liever gezegd het wegvallen van een voordeel. Dit jaar is de bijtelling voor zakelijke elektrische auto’s namelijk van 4% naar 8% verhoogd. (En er is een verlaging van de bijtellingsgrens van 50.000 euro naar 45.000 euro.)

Die veranderingen zorgen naar verwachting voor een verlaging van de vraag vanuit de zakelijke kant. Bovendien lijkt het er op dat mensen die de aanschaf van een Tesla overwogen de aankoop baar voren hebben gehaald, wat voor de verkooppiek in het afgelopen jaar heeft gezorgd.

ING verwacht dat particuliere aankopen de teruglopende zakelijke vraag naar Tesla's niet zal compenseren. Bovendien voorzien zij dat mensen wellicht anticiperen op een mogelijke subsidie in 2021 en een aankoop nu juist zullen uitstellen.

2. Aandeel elektrische wagens blijft op peil

Mede door het succes van de Tesla steeg het aantal elektrische auto's in de nieuwverkoop naar 30 procent. Dat aandeel zal dit jaar gelijk blijven, zo verwachten de analisten van ING.

Dat het aandeel niet daalt, ondanks de verwachting dat Tesla's minder in trek zullen zijn, komt door de inspanningen van de grote autofabrikanten. Fabrikanten zullen meer elektrische wagens moeten verkopen om aan de nieuwe emissiegrens te kunnen voldoen en zetten dus meer in op dit soort auto's.

De Nederlandse overheid streeft naar 100 procent elektrische auto’s in de verkoop van nieuwe auto's in 2030. Toch neemt ook het aantal SUV’s, ondanks hogere BPM, nog steeds toe. Hier is sprake van een wereldwijde trend, zo ziet de bank, zie er zoor zorgt dat de CO2 uitstoot moeizaam daalt.

3. Private lease wint verder aan populariteit

Nederland wordt steeds meer een occasionland omdat particulieren steeds langer in hun oudere auto blijven rijden. Het aandeel auto’s van vijftien jaar of ouder steeg van 12 naar 23 procent. Daar staat tegenover dat private lease steeds aantrekkelijker wordt.

Via die weg wordt een nieuwe auto voor particulieren wel voor veel mensen aantrekkelijk. Private lease wint aan populariteit doordat lage rentes en toenemende concurrentie voor scherpe tarieven zorgen. Het aandeel onder de particulieren is inmiddels 1 op de 5 kopers.

Het Economisch Bureau van de ING verwacht dat het aantal private lease wagens voor het einde van dit jaar een 220.000 auto's bereikt.

LEES OOK: Volkswagen maakt serieus werk van elektrisch rijden – het concern haalt het streven van 1 miljoen elektrische auto’s nu 2 jaar naar voren