De grootste autofabrikanten zijn niet noodzakelijk de meest winstgevende bedrijven. De winstmarges per auto lopen fors uiteen.

Wat verdienen wereldconcerns als Volkswagen, Toyota en General Motors nu gemiddeld aan een auto? En hoe verhoudt zich dat tot premiummerken als Porsche en Ferrari?

Het Duitse Center for Automotive Research legde de belangrijkste autobouwers in de wereld onder het vergrootglas, op basis van de cijfers over de eerste helft van dit jaar. De uitkomsten voor de winstmarge per auto werden gedeeld met het weekblad Focus.

Ford sterkste bedrijf

Enkele opvallend conclusies: op concernniveau staat Ford bovenaan bij de grootste autobedrijven, met een gemiddelde winstmarge per geproduceerde auto van 8,7 procent (1.652 euro).

Dan volgen General Motors en Toyota, met marges van 8,6 procent (1.210 euro) en 8 procent (1.602 euro per auto).

Volkswagen staat als bedrijf onderaan meteen gemiddelde winstmarge per auto van 4,5 procent (801 euro).

Merk Volkswagen geen melkkoe

Interessanter is nog om de winst per merk te bekijken. De winst per auto van massaproducenten ziet er dan als volgt uit.

Te zien is dat Nissan absoluut gerekend het meest verdient per auto, gevolgd door Volkswagen-dochter Skoda. Als je de marge procentueel bekijkt (klik op grafiek), dan scoort Skoda het hoogst.

Volkswagen zit als merk duidelijk in de achterhoede, zowel wat absoluut (395 euro) als relatief (1,7 procent).

Maar Opel levert per saldo de minst renderende auto's af: de winst per Opel is slechts 190 euro, een marge van een schamele 1,3 procent.

Ferrari en Porsche

Dat Volkswagen als concern vooral zwak presteert met het merk Volkswagen, blijkt ook als je de cijfers van premiummerken erbij pakt.

Volkswagens topmerk Porsche staat er florissant voor met een gemiddelde winst per auto van 15.641 euro, een marge van 16,7 procent.

Ferrari is de echte koning onder de premiummerken, met een winst per auto van 56 duizend euro en een marge van 18 procent.

Iets lager op de ladder valt te zien dat Audi (onderdeel van Volkswagen) en BMW dicht bij elkaar zitten met een winst per auto van ruim 3.000 euro, terwijl Volvo op dit lijstje onderaan staat.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl