De beursgang van het aandeel FastNed levert spectaculaire koersgrafieken op. Vrijdag ging het aandeel van het snellaadbedrijf bij de beursintroductie op Euronext Amsterdam vijf keer over de kop. Maar sinds maandag lijkt sprake van een vrije val.

Er zijn veel vragen rond de beursgang van Fastned. Zo heeft de Vereniging van Effectenbezitters opheldering gevraagd over de koersexplosie bij het beursdebuut van afgelopen vrijdag, waarbij Fastned vijf keer zo veel waard werd.

Op de eerste handelsdag afgelopen vrijdag vervijfvoudigde de koers van de uitbater van snellaadstations. Vanaf de uitgiftekoers van 11 euro schoot het aandeel Fastned omhoog naar een prijs van 53 euro.

Maar sindsdien gaat het hard bergafwaarts. Onderstaande grafiek spreekt boekdelen:

Volg de koers van Fastned op Euronext Amsterdam op finanzen.nl

Op Euronext noteerde Fastned dinsdagochtend op ongeveer 25 euro, wat een daling van ruim 50 procent betekent vanaf het piekniveau van ruim 50 euro bij het slot van vrijdag.

Maar daarmee houdt het niet op. Fastned heeft nog een oudere beursnotering op de alternatieve beurs Nxchange. Daar noteert het aandeel al een dag of twee rond de 20 euro.

Lees ook op Business Insider

Vooral maandag was het verschil met de koers van Fastned op Euronext enorm groot. Normaal gesproken worden koersverschillen van hetzelfde aandeel op verschillende beurzen door speculanten snel gladgestreken.

Het blijkt echter lastiger voor beleggers om van dit koersverschil te profiteren dan gedacht, zo meldt het FD. De aandelen van Fastned op Euronext en Nxchange hebben een ander soort identificatienummer (isin-code). Daardoor kost het omzetten van stukken relatief veel tijd. Dit moet via een aanvraagformulier en dat kan twee tot drie dagen duren. In die tijd kunnen de koersen weer fors bewegen.

Hobbels bij beursgang FastNed

De beursgang van Fastned kende enkele hobbels. Eigenlijk zou het bedrijf anderhalve week geleden al naar de beurs gaan, maar dat werd een week uitgesteld tot afgelopen vrijdag

Een dag voor het beursdebuut besloot het bedrijf bovendien om niet zoals gepland tot 3 miljoen nieuwe aandelen uit te geven. Als reden daarvoor gaf Fastned dat er meer onzekerheid is over het overheidsbeleid rond elektrische auto’s. Het kabinet zou de fiscale prikkels voor het stimuleren van de aanschaf van die auto’s toch iets willen versoberen.

Vooraf waren er kritische geluiden van analisten over het aandeel Fastned. Het bedrijf zou geen perspectief op winst hebben en te veel schulden. Bovendien gaan steeds meer grote bedrijven als automakers en olie- en gasbedrijven zich ook op de markt voor snelladers begeven waardoor de concurrentie toeneemt.

Fastned heeft als doel om een Europees netwerk van duizend snellaadstations te bouwen. Momenteel heeft het bedrijf 101 snellaadstations in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, maar uitbreidingen naar België, Frankrijk en Zwitserland staan op stapel. Op middellange termijn moeten er drie tot zes nieuwe stations per maand bijkomen.

Fastned heeft nu 91 snellaadstations. Het bedrijf leed vorig jaar een verlies van 6,3 miljoen euro op een omzet van ruim 1,6 miljoen euro.

LEES OOK: Als je een laadpaal voor thuis zoekt is prijzen vergelijken lastig – 3 dingen waarop je moet letten