Foto Add My Window

Via Add My Window kunnen bedrijven adverteren op de ramen van particulieren. De Nederlandse startup mikt vooral op de ramen van studentenhuizen.

Ondernemer Roderick Adang (22) merkte een jaar geleden dat studenten financieel in de knel kwamen door de afschaffing van de basisbeurs. Tegelijk woonden ze vaak op strategische locaties in grote steden. Zou hij ze niet wat kunnen laten bijverdienen door hun ramen ter beschikking te stellen voor advertenties?

Uit dat idee werd Add My Window geboren, dat hij oprichtte met eigen kapitaal. Het bedrijf ging in april van start. Het concept werkt zo: een particulier geeft de afmetingen van zijn raam door aan Add My Window. “Na een eerste schifting door ons computersysteem – plattelandslocaties worden automatisch afgewezen – gaan we langs op de locaties en delen we het raam in als A-, B- of C-locatie”, vertelt Adang aan Z24.

Een bedrijf kan op de site selecteren op welke ramen hij wil adverteren. “Ieder raam heeft natuurlijk een andere afmeting, vooral bij oude huizen”, zegt Adang. De adverteerder moet zijn advertentie digitaal op maat aanleveren, waarna Add My Window ’m laat afdrukken op folie, dat op het raam wordt geplakt.

Folie met gaatjes

Die folie werd speciaal door Add My Window ontwikkeld. Het lijkt op het soort folie waarmee bussen worden beplakt. De bewoners krijgen dus nog zonlicht binnen. Maar er is een cruciaal verschil: de plaklaag zit aan de voorkant. Dat heeft te maken met gemeentelijke verordeningen, legt Adang uit. “Een advertentiesticker die aan de buitenkant wordt geplakt, wordt afgekeurd door de gemeente. Maar als je hem aanbrengt aan de ‘binnenzijde van het onroerend goed’, zoals het heet, dan mag het wel.”

Afbeelding12-AddMyWindow

Bewoners zitten niet in het donker. Foto Add My Window

Add My Window kreeg tot nu toe 2.000 ramen aangeboden, waarvan er 800 in het bestand werden opgenomen. Adang heeft nu vijf man in dienst. Is dat niet heel arbeidsintensief, om alle ramen zelf te gaan bekijken? Valt mee, zegt hij. “Ons computersysteem minimaliseert het mensenwerk.”

Er bestaan wel databanken met informatie over hoeveel mensen zoal door straat X lopen, maar Add My Window heeft nu nog niet het budget om die statistieken op te kopen. “We zijn zelf die gegevens aan het verzamelen”, zegt Adang. “We laten bij sommige ramen een wifitracker achter, die meet hoeveel mensen langs een raam lopen en hoelang ze er stil blijven staan. Die tracker werkt zelfs als mensen hun smartphone uit hebben staan.”

Deal met huisbaas

Tot nu toe trekt Add My Window vooral kleinere, lokale adverteerders. Maar zodra Adang landelijke dekking heeft (“niet alleen studentensteden”) hoopt hij de grotere jongens aan te trekken, zoals Heineken of Coca-Cola. Hij zet speciaal in op de studentenpopulatie. Adang: “Sommige bewoners maken een deal met de huisbaas, waarbij die ook een deel van de opbrengst krijgt.”

Roderick Adang. Foto Add My Window

Roderick Adang. Foto Add My Window

Nu kennen we allemaal de verkiezingsposter of acties van automerken achter het raam: vindt iedere adverteerder het wel esthetisch verantwoord om zo in het straatbeeld te hangen? “Wij zijn raamvullend”, zegt Adang. “En je kunt heel specifiek selecteren. Een exclusief tassenmerk dat bij ons adverteerde, ging duidelijk voor de ramen van mooie panden.”

Adang hoopt later zijn concept in het buitenland te introduceren. Vooral België vindt hij interessant. “Daar heb je al die Nederlandse regeltjes niet, daar kan echt alles.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl