Geef de gemiddelde carrièretijger een managementboek en hij bedankt vriendelijk. Stoffig, vaak bomvol clichés en zelden inspirerend.

Een uitzondering op de regel is een boek dat CEO’s als Mark Zuckerberg aanraden. Een boek dat als onderwerp een van de meest ter verbeelding sprekende bedrijven ter wereld heeft.

Het boek heet Creativity, Inc en is geschreven door Ed Catmull, mede-oprichter van Pixar. Je weet wel, de animatiestudio achter films als Toy Story en Finding Nemo die mede is opgericht door Steve Jobs.

“Ik houd van Ed Catmull’s Creativity, Inc!” zegt Piera Gelardi, oprichter van Refinery29 – eerder het snelstgroeiende mediabedrijf van de VS – tegenover Business Insider Nederland. “Dat draait helemaal om het opbouwen van een creatieve cultuur en is wat mij betreft verplichte kost voor ondernemers en creatieve leiders.”

De ideeën en technieken achter het succes en winstgevendheid

Het klinkt prima: Creativity, Inc vertelt hoe Pixar 8 miljard dollar aan verkoopinkomsten én 27 Oscars binnenhaalde. Het gaat over het verhaal achter het creatieve management van een bedrijf dat we inmiddels allemaal kennen. Met Catmulls eigen inzichten over hoe je obstakels uit de weg ruimt met creativiteit en zorgt voor een goede bedrijfscultuur.

Toch heeft Ed Catmull - samen met Amy Wallace - veel meer neergezet. Het is niet voor niets dat mensen wereldwijd het boek tippen als hun belangrijkste inspiratiebron.

Ook de Nederlandse CEO Ivo Roefs van reclamebureau DDB & Tribal Amsterdam - bekend van KLM, Heineken en Centraal Beheer - is fan. “Blijven focussen, geen concessies willen doen... het is echt heel interessant.”

Creatief leiderschap

Zo is het laatste hoofdstuk een regelrechte masterclass in creatief leiderschap. Van faalangst als manager tot hoe je nieuwe ideeën beschermt. Catmull legt heel duidelijk uit hoe je zijn lessen kunt gebruiken als startpunt, in plaats van een onhaalbaar einddoel.

In het boek weten Catmull en Wallace ideeën over creativiteit te linken aan gedrag en concrete voorbeelden. Zo heeft hij het over hoe Toy Story hem leerde hoe belangrijk het is om product managers samen te brengen met kunstenaars en technici.

Het boek is opgedeeld in vier onderdelen: getting started, protecting the new, building and sustaining en testing what we know. In het derde deel lees je bijvoorbeeld over verschillende modellen die werknemers bij Pixar gebruiken als basis voor hun succesvolle creatieve werk. Vervolgens gaat hij in op de fusie met Disney uit 2005 en hoe de cultuur binnen het bedrijf daarna is gegroeid.

Het is hogeschool in leiderschap in een creatief bedrijf én je creativiteit gebruiken in de uitdagingen die je als leidinggevende tegenkomt.

LEES OOK: 11 boeken die iedereen zou moeten lezen als het aan Barack Obama ligt

barack obama boeken