“Als ik thuis ben, hang ik eerst altijd mijn jas aan de kapstok. Daarna loop ik naar de keuken en pak ik mijn schooltas uit.”

Op Youtube krijgen we een inkijkje in het leven van de achtjarige Bibi. We kunnen zeggen dat Bibi beroemd is. Haar ‘Evening Routine’-filmpje is meer dan 300.000 keer bekeken. Er zijn 120.000 fans geabonneerd op het kanaal van het vrolijke dametje.

Nog maar anderhalf jaar geleden uploadde Bibi haar eerste video. Sindsdien heeft de superjonge presentatrice meer dan 60 amusante DIY’s gemaakt. Do-it-yourselfs zijn uitlegfilmpjes over hoe je iets maakt. Bijvoorbeeld: Coca-Cola-ijsjes, poep emoji-taartjes of eetbaar glas.

Bibi is duidelijk een Youtube-talent. De Zwolse vlogger kan helder vertellen, heeft zichtbaar plezier in het maken van de video’s en bezit een aanstekelijk charisma. Afgelopen april won zij de prijs van Beste Nieuwkomer tijdens de VEED Awards, laat maar zeggen de Oscars voor Youtubers.

Bibi is niet het enige meisje dat  een groot publiek heeft opgebouwd. Zo werd de 14-jarige Joy uit Apeldoorn dit jaar uitgeroepen tot beste vrouwelijke Youtuber. Met haar kanaal Beautynezz heeft zij meer dan een half miljoen volgers.

Daarnaast maakte Tech.co in 2015 een lijst van 6 jonge Youtubers, waaronder de destijds 3-jarige stuntman James Hashimoto (366.000 abonnees) en de 8-jarige gamerecensent ETHAN (tegenwoordig dus tien jaar en al anderhalf miljoen abonnees).

Wat wil je later worden?

Veel tieners lijken een carrière op social media te ambiëren, dat kennelijk de plaats inneemt van het traditionele Hollywood en Idols.

Reisorganisatie First Choice, onderdeel van TUI, vroeg 1000 Britse kinderen van zes tot zeventien jaar naar wat zij later wilde worden. Hoewel de enquêtegroep te klein is om er wetenschappelijke conclusies aan te verbinden, zijn de resultaten opvallend.

Business Insider interviewde onlangs Taryn Southern, een bekende Youtube-pionier uit Amerika, over haar leven als socialmediaster. Southern heeft bijna een half miljoen volgers op Youtube. In de afgelopen tien jaar postte zij 1.000 tot 1.500 video’s op het platform. Daarmee bereikte de socialmediaster in totaal ongeveer 700 miljoen views.

Doe het niet omdat je beroemd wil worden

We vroegen de inmiddels 30-jarige Southern, die al tien jaar geleden met Youtube bekend werd, wat zij zou willen tegen zeggen alle tieners die dromen van een Youtube-carrière:

“Ik zou hetzelfde tegen hen zeggen als tegen mensen die filmster willen worden. Als je naar Hollywood gaat omdat je acteren leuk vindt, is dat oké. Als je een bekende Youtuber wil worden omdat je het leuk vindt om video’s te maken, ook prima."

"Maar doe het niet als je alleen beroemd wil worden. Dat is leeg en het zal niet lang stand houden.”

Wat betreft de intrinsieke motivatie lijkt het met Bibi wel goed te zitten. “Ik houd heel erg van mode, knutselen en bakken. En van presenteren. Op YouTube kan ik met al die dingen iets doen,” vertelde zij tegen De Stentor.

Kinderen met een miljoenenpubliek zijn zeker geen nieuw fenomeen. In 1998 debuteerde de elfjarige actrice Lindsay Lohan in de Walt Disney-film The Parent Trap en in 1964 maakte Michael Jackson op zesjarige voor het eerst naam met de Jackson 5. Dichterbij huis werd Jantje Smit in 1996 op tienjarige leeftijd bekend met de hit Mamma.

Jackson 5 (in het midden Michael) tijdens een optreden in 1971 - Wikimedia

Op sociale media is het persoonlijker

Wel anders is dat socialmediasterren het heft veel meer in eigen handen kunnen nemen en het in zekere zin persoonlijker is.

"Ik denk dat het publiek Youtubers veel meer ziet als hun vrienden dan de traditionele sterren het geval is," aldus Southern. "Mensen hebben echt het gevoel dat ze je kennen. Je laat viewers immers letterlijk in je huis of slaapkamer kijken. Ook spreek je direct in de camera en toon je meer van jezelf als persoon dan bijvoorbeeld een acteur. Ik vind dat wel leuk, zo’n soort relatie met bezoekers."

Het gevaar van Youtube en andere social media is wel dat de grens tussen realiteit en online kan vervagen. In tegenstelling tot bij klassieke filmsterren, is het persoonlijke leven van socialmediasterren immers vaak verweven in hun videoproductie. "Kijkers willen jou ook zien als je een foto maakt van de Amsterdamse grachten. Een selfie werkt veel beter dan een normale foto. Opeens ben je je leven dan niet meer aan het leven maar aan het opnemen", waarschuwt Southern.

Belangrijk is daarom om zoveel als mogelijk een scheidslijn te maken tussen de 'professionele' uploads op social media en het persoonlijke leven.

Instagram-model Essena O’Neil

Bij het Australische Instagram-model Essena O'Neil ging dat mis. De "100 foto's in verschillende posities om mijn buik er goed uit te laten zien" dreven haar tot waanzin.

Sowieso is het voor Instagram-modellen moeilijker een onderscheid te maken tussen privé en publiek. Deze accounts draaien juist vaak om het persoonlijke leven. Bij Youtube is dat anders, waar veel sterren eerder bekend zijn om een bekwaamheid, zoals taartjes bakken, gamen of grappige stunts uithalen.

Het oude Instagram-account van Essena O'Neill

In 2015 was de maat vol voor O'Neil, die meer dan een half miljoen volgers had en naar eigen zeggen 2000 euro per foto kon verdienen. Ze besloot om compleet te stoppen met social media. "Zonder het me te realiseren, was ik een groot deel van mijn jeugd geobsedeerd door social media, acceptatie, status en mijn uiterlijk", schreef de destijds 18-jarige.

Jongeren die hun succes zoeken in likes moeten dus goed beseffen waarom zij dat precies willen: is het omdat ik het leuk vind om deze video's en foto's te maken? Of doe ik het alleen omdat ik er bekend mee kan worden?