Divergent Microfactories uit de VS heeft met de Blade en zuinige en efficiënte auto ontwikkeld, die lokaal geproduceerd kan worden met een 3D-printer.

De ontwikkelingen in autoland gaan steeds sneller, vooral door de opkomst van alternatieve brandstoffen en productiemethoden. Maar elektrisch rijden is volgens Divergent Microfactories niet de meest duurzame oplossing, schrijft Smartdriving.nl. Het bedrijf uit Sillicon Valley denkt dat vooral de productiemethoden verbeterd kunnen worden.

De gecentraliseerde productielocaties van de grote autofabrikanten zijn niet milieuvriendelijk, stelt Divergent. Het bedrijf vindt dat productie op locatie, met een 3D-printer, veel efficiënter is. Het heeft daarvoor de Blade ontwikkeld.

Dit voertuig weegt slechts 630 kilo en heeft een viercilinder turbomotor met 700 pk. Als brandstof kan zowel benzine, aardgas of groengas (CNG) dienen. De auto kan tot 96 kilometer per uur (60 mph) optrekken in 2,0 seconden. Op foto’s en video’s van de ontwikkelaar is een tweepersoonsauto te zien met een Spartaans interieur en een minimale uitrusting.

Duurzamer?

Volgens Divergent Microfactories is dit productieproces drie keer duurzamer dan dat van elektrische auto’s. Deze claims onderbouwt het bedrijf echter niet met onderzoek. Evenmin geeft het een duidelijke uitleg over de eigen productiemethoden.

Op YouTube-video’s is te zien dat uit de 3D-printer alleen een ‘node’ komt. Dit zijn de aluminium koppelstukken om een buizenframe te maken.

Glasvezel

De body van de auto is op een traditionele manier gemaakt met glasvezel en/of koolstof. Verder zijn alle componenten (interieur, motor, wielen, wielophanging) ingekochte onderdelen. Er zijn nog geen video’s te vinden van een rijdende auto, dus de prestaties zijn ook nog niet onderbouwd.

Een ding is wel duidelijk: de benodigde brandstof en de motorspecificaties zijn niet echt duurzaam te noemen. Al met al roepen de plannen van Divergent nog meer vragen op dan zij beantwoorden.

Productiefaciliteit

Divergent claimt dat het geen gigantische productiefaciliteit nodig heeft waar grote machines continu in de weer zijn. Als de nodes geprint zijn, is het chassis in 30 minuten in elkaar te klikken. De verschillende componenten zijn te vervangen, om de Blade verder te ontwikkelen en verbeteren.

De koets van het prototype is vervaardigd uit composietmateriaal, maar omdat het geen dragend deel is kan het uit elk materiaal bestaan.

Lees ook op Smartdriving.nl

Zo kun je plastic nuttig hergebruiken in duurzame wegen

Laadpalen Amsterdam wekken afgunst in buitenland

Brouwerij maakt biobrandstof van bierresten

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl