De eerste werknemer van Amazon werd na vijf jaar aan de kant geschoven door oprichter Jeff Bezos. Daar heeft hij wel iets van geleerd.

We schrijven 1994, topman Jeff Bezos begon met Amazon.com en zocht iemand die de technische infrastructuur op zich kon nemen. Voilà, daar was Shel Kaphan. Hij zou uiteindelijk een enorme rol spelen in het ontwikkelen van de miljardenbusiness die Amazon vandaag de dag is. Ondanks zijn bijdragen aan het bedrijf, zwaaide Kaphan op onaangename wijze af.

Na vijf jaar trouwe dienst vertrok Kaphan, nadat Bezos twee nieuwe technische managers aannam en de invloed van Kaphan in het bedrijf drastisch verminderde. Het was een pijnlijk vertrek en de twee grondleggers hebben geen contact meer met elkaar. In een interview met The Macro’s Craig Cannon kijkt Kaphan terug op zijn tijd bij Amazon en geeft hij één grote les aan iedereen die bij een start-up werkt.

“Ik leerde dat het goed is om je af en toe voor te stellen wat er gebeurt als het bedrijf veel succesvoller wordt dan jij je voor kunt stellen. Het is misschien onwaarschijnlijk, maar kan wel. Denk na over hoe de omgeving zal zijn als de boel ontploft en hoe mensen misschien zullen veranderen.”

Kaphan legt verder uit: “Toen ik me bij Jeff aansloot om Amazon op te starten, stond ik mezelf echt niet toe om hier over na te denken. Ik had al voor meerdere start-ups gewerkt en het voelde bijna als bad luck om na te denken over een groot succes. Dat was gewoon mijn mentaliteit. Ik hoopte dat het een bescheiden succes zou worden. Misschien zou het bedrijf voor genoeg inkomsten zorgen zodat we eventueel met vervroegd pensioen konden gaan.

Als het dan ineens toch zo'n succes blijkt, moet je gaan nadenken: wat was mijn rol hierin? Is dit iets wat ik echt graag wil doen?"

Kaphan voelde zich verraden

Brad Stone schreef in zijn boek "The Everything Store" al eerder over Kaphan. Over hoe de werknemer was lamgeslagen toen hij zich niet meer met de dagelijkse gang van zaken mocht bemoeien. Hoewel hij tot Chief Technology Officer werd benoemd en Bezos hem "de belangrijkste persoon in de geschiedenis van Amazon.com" noemde, besloot Kaphan toch op te stappen toen hij van de frontlinie werd gehaald. Hij claimde zich "verraden" te voelen en dat het "één van de grootste teleurstellingen" van zijn leven was.

In het interview met The Macro sluit Kaphan toch af met een positieve noot. Hij kijkt met veel liefde terug naar zijn tijd bij Amazon. De eerste jaren bij het bedrijf waren een "hoogtepunt" in zijn carrière en een "mooie tijd in zijn leven". Maar achteraf had hij toch een paar dingen anders gedaan. Het hele interview is hier terug te lezen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl