Talpa, het mediabedrijf van John de Mol, aast op een overname van branchegenoot Telegraaf Media (TMG), het moederbedrijf van de gelijknamige krant.

De commissarissen van TMG kiezen echter voor een andere bieder: de Belgische uitgever Mediahuis, eigenaar van NRC Media.

Daarmee is er een overnamestrijd ontstaan.

De Mol heeft zijn bod verhoogd en is – net als de ondernemingsraad van TMG – naar de rechter gestapt. Volgens de aanvechters is de voorkeur van TMG’s raad van commissarissen voor Mediahuis, dat een lagere prijs biedt, niet eerlijk.

De Mol is in zijn leven al vaker betrokken geweest bij spannende deals, waarbij hij de principes van de Amerikaanse president Donald Trump toepast. Bekijk hier de zeven belangrijkste deals die het imperium van John de Mol hebben vormgegeven.


1) Van Kooten redt de tent

Het startsein voor ondernemer John is de oprichting van de bv 'John de Mol Produkties' in 1979. In de beginjaren gaat het helemaal niet goed met het mediaproductiebedrijf. Er wordt verlies gemaakt en er dreigt een bijna faillissement.

Willem van Kooten redt het bedrijf. De ondernemer en radio-dj neemt een belang van 50 procent in het bv'tje van De Mol en stopt het leningen toe.

Deze deal blijkt voor beide partijen goed uit te pakken. Tien jaar na de oprichting van John de Mol Produkties wordt het eerste grote succes geboekt. De ziekenhuissoap Medisch Centrum West is een ontzettende knaller van een tv-hit.

John de Mol heeft de trampoline naar het succes gevonden. Een trampoline die misschien nooit was bereikt zonder de reddingsboei van Van Kooten.


2) John en Joop fuseren

In 1994 fuseren De Mol en concurrent Joop van den Ende hun productiehuizen tot Endemol. Dit is misschien wel de belangrijkste deal uit het leven van De Mol, want in de kraamkamer van deze productiehuizen ziet Big Brother het levenslicht.

Met dit nieuwe programma waant heel Nederland zich rond de millenniumwisseling een voyeur. In de serie schitteren geen acteurs, hoge piefen of bekende figuren schitteren, maar gewone mensen. Reality tv is geboren.

Medisch Centrum West was het eerste nationale succes (plus een beetje Duitsland), maar Big Brother wordt een internationale televisierevolutie die uiteindelijk meer dan vijftig landen bereikt.


3) Zie ginds komt Telefonica

Door Endemol in 1996 gedeeltelijk naar de beurs te brengen, harkte De Mol zijn eerste honderden miljoenen liquide binnen. Maar dat is nog niet de echte grote klapper.

Na de doorbraak van Big Brother, staat het (deels) beursgenoteerde Endemol in de belangstelling van grote kopers. Het Spaanse telecombedrijf Telefónica blijkt de hoogste bieder en neemt de onderneming van De Mol en Van den Ende in 2000 op het hoogtepunt van de dotcombubbel over voor - toen nog - 12 miljard gulden (zo'n 5,5 miljard euro).

De Mol is geen eigenaar meer. Maar wel miljardair.


4) Zender Talpa mislukt

Na de megaklapper met Telefónica is De Mol financieel in staat om de rest van zijn leven als een koning op een eiland in de Seychellen te leven. Maar dat doet hij niet. In 2005 begint hij zijn eigen zender Talpa. Deze naam betekent 'mol' in het Latijn.

Talpa wordt geen succes en uit deze tegenslag ontstaat een nieuwe deal. Twee jaar na de start houdt de zender Talpa op te bestaan. RTL Nederland neemt in 2007 de succesvolle programma's over, zoals De Gouden Kooi, Deal or no deal, Gooische vrouwen en de Nederlandse tv-rechten van de eredivisie. Ook Radio 538 komt in het bezit van deze koper.

In ruil daarvoor krijgt De Mol een belang van iets meer dan een kwart in RTL Nederland. Overigens blijft Talpa als productiehuis nog steeds bestaan én in handen van De Mol.


5) Het Berlusconi-pact

Terug naar Endemol. De aandelenbeurs is weer wat bijgetrokken na het knappen van de dotcomzeepbel. Telefónica brengt in 2005 een kwart van zijn belang in Endemol naar de beurs en wil het bedrijf twee jaar later zelfs helemaal van de hand doen.

Een pact van Cyrte (een investeringsmaatschappij van John de Mol), Mediaset (het mediabedrijf van Silvio Bersluconi) en de zakenbank Goldman Sachs kopen in 2007 het 75 procent-belang van Telefónica en halen de resterende 25 procent daarna ook van de beurs.

Endemol is dus weer (deels) in handen van een van zijn twee oprichters. Vijf jaar lang is de Nederlandse miljardair samen met de Italiaanse miljardair eigenaar van het bedrijf dat hij ooit begon. Maar in 2012, koopt De Mol samen met investeringshuis Apollo, oud-premier Berlusconi uit.

Silvio Berlusconi tijdens een van zijn politieke speeches. Foto: EPA


6) SBS wordt binnengehaald

Sanoma en Talpa kopen in 2011 samen het Nederlandse deel van SBS over van het Duitse bedrijf ProSiebenSat.1. Een derde van SBS Nederland gaat naar Talpa, Finse uitgever Sanoma krijgt twee derde van de zender. De Mol kan zo de producties van Talpa direct leveren aan SBS Nederland, dat onder meer NET5, SBS6 en Veronica bezit.

“Ik ben blij met het partnership met Sanoma, want zij beschikken over sterke merken. Het aantal denkbare combinaties met de print en online Sanoma-titels is interessant,” aldus De Mol destijds over de deal.

Van de toezichthouder moet De Mol voor goedkeuring van deze transactie wél zijn belang in concurrent RTL Nederland van de hand doen. Dat doet hij dan ook.


7) Talpa naar de Britten

Het productiehuis Talpa gaat ondertussen lekker. Een van de grootste successen is het internationaal verkochte format The Voice. De inmiddels 61-jarige mediaman krijgt in 2015 een bijzondere koper aan de deur. Het Britse ITV wil productiehuis Talpa Media hebben voor 500 miljoen euro. De Mol gaat akkoord.

Als de Nederlandse ondernemer, die als creatief brein actief blijft bij het bedrijf, met Talpa in de komende jaren na de overname aan de winstdoelstellingen voldoet, krijgt hij nog eens 600 miljoen euro. Dat maakt potentieel 1,1 miljard euro.


... Op jacht naar TMG?

Het productiehuis Talpa Media is dus voor veel geld verkocht. Maar De Mol is nog wel eigenaar van Talpa Holding, dat nog een belang van 33 procent heeft in SBS.

Het doel is nu om met Talpa Holding een nationaal medianetwerk van kranten, televisie en radio op te tuigen - waarbij Talpa zijn zinnen heeft gezet op Telegraaf Media.

Daaarnaast stelde De Mol afgelopen maand in De Telegraaf dat hij wel iets ziet in een volledige overname van SBS, door partner Sanoma uit te kopen. Het ideaal: een multi-mediaal imperium dat gedrukte media, online, radio en tv combineert en zo adverteerders op alle mogelijke manieren kan bedienen.

“Ik zou radio, de krant en online-activiteiten dichter bij elkaar zetten, waardoor je een enorm bereik hebt", aldus De Mol. "Op merkengebied moet er samenwerking mogelijk zijn met SBS. Ik heb altijd het gevoel gehad: mede-aandeelhouder Sanoma zit niet voor eeuwig in SBS. Maar dat zal moeten blijken."

Het lijkt er op dat de dealmaker nog net zo ambitieus is als toen hij ooit begon.

LEES OOK: Het duizelingwekkend succesvolle leven van Linda de Mol