In de strijd om de overname van Telegraaf Media geeft miljardair en mediatycoon John De Mol nog niet op. Zijn droom: een Nederlandse mediabolwerk bouwen dat sterk is met kranten, internet en tv. Een soort ’triple play’ voor adverteerders.

De Mols mediabedrijf Talpa zet zijn overnamebod op Telegraaf Media Groep (TMG) door, zo maakte het investeringsbedrijf van John de Mol maandag bekend.

De aankondiging van Talpa volgt kort nadat het Vlaamse Mediahuis en VP Exploitatie hun overnamebod op het mediabedrijf verhoogden van 5,25 euro naar 5,90 euro per aandeel. Mediahuis is in Nederland eigenaar van NRC Media.

Talpa zegt kennisgenomen te hebben van deze verhoging, tot hetzelfde niveau als het bod van Talpa, en zich hierover te beraden.

Talpa kondigde medio januari aan dat het interesse had in TMG. Het heeft toegang gekregen om een boekenonderzoek uit te voeren en er zijn inmiddels verschillende gesprekken gevoerd met de raad van bestuur en de raad van commissarissen. Talpa wil deze gesprekken voortzetten en het boekenonderzoek zo snel mogelijk afronden. ,,In goed overleg” moet er dan een door de raden van TMG ondersteund bod komen.

Met de aankondiging van Talpa lijkt een overnamestrijd rondom TMG losgebarsten. Mediahuis en VP Exploitatie beschikken naar eigen zeggen over bijna 60 procent van de aandelen TMG. Talpa heeft 20 procent van de stukken TMG in handen.

Mediahuis en VP Exploitatie, de investeringsmaatschappij van grootaandeelhouder de familie Van Puijenbroek, zeiden bij het opvoeren van hun bod ook dat ze snel met De Mol willen gaan praten over de relaties tussen Talpa en TMG. Daarbij werd door hen een voortzetting van het aandelenbelang van Talpa in TMG niet uitgesloten.

De Mol wil Nederlands mediabolwerk

Afgelopen zaterdag lichtte De Mol in De Telegraaf (Blendle) toe dat hij een Nederlands media-bolwerk met kranten, tv en internet voor zich ziet. "Ik zou radio, de krant en online-activiteiten dichter bij elkaar zetten, waardoor je een enorm bereik hebt. Op merkengebied moet er samenwerking mogelijk zijn met SBS. Ik heb altijd het gevoel gehad: mede-aandeelhouder Sanoma zit niet voor eeuwig in SBS. Maar dat zal moeten blijken."

De Mol heeft een belang van 33 procent in mediabedrijf SBS, het Finse Sanoma - ook eigenaar van een reeks tijdschriften en nieuwssite Nu.nl - bezit de rest van SBS. Duidelijk is dat De Mols ideale plaatje de combinatie van een overname van Telegraaf Media en volledige controle over SBS zou zijn.

De belangrijkste reden: de inkomsten uit papieren kranten nemen af en dat moet elders gecompenseerd woren. "De krant wordt een marginale business die niet gezond genoeg is om heel TMG overeind te houden", aldus De Mol zaterdag. "Ik denk dat het bereiken van de consument via meerdere platformen moet gaan lopen. De oude media, waaronder kranten en tv, moeten een enorme omslag gaan maken om het te gaan redden tegenover nieuwe media die een grote voorsprong hebben."