Massaal thuiszittende Nederlanders kochten in coronajaar 2020 veel minder auto’s en motoren. Daardoor incasseerde de overheid minder bpm (belasting van personenauto’s en motorrijwielen).

De opbrengsten van deze belasting daalden volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) met ruim een derde. Ook andere milieubelastingen zoals brandstofaccijnzen leverden de schatkist minder op.

De overheid ontving vorig jaar 1,5 miljard euro aan bpm, tegen 2,3 miljard euro in 2019. Deze milieubelasting wordt hoger naarmate auto’s meer CO2 per kilometer uitstoten en moet worden betaald als mensen een nieuw voertuig laten registreren.

Nederlanders kochten vanwege de lockdownmaatregelen minder auto’s en maakten bijna 20 procent minder kilometers. Door dat laatste betaalden ze ook minder brandstofaccijnzen bij het tankstation. Het telt ook mee dat een steeds groter deel van de verkochte auto’s elektrisch is en daardoor vrijgesteld van bpm.

Lees ook: Kwart werkende Nederlanders verwacht ook na corona deels thuis te werken – dat vermindert drukte op de weg en het OV-gebruik

Afbeelding: CBS
Afbeelding: CBS

Wereldwijde chiptekorten

De dalende autoverkopen hebben ook te maken met de aanhoudende wereldwijde chiptekorten. Deze treffen de fabrikanten enorm hard waardoor er flink minder auto's geproduceerd worden. Voor veel auto's zijn er ondertussen wachttijden van enkele maanden tot zelfs een jaar.

Lees ook: Dit is de impact van chiptekorten op de levering van jouw nieuwe auto – zo lang laten de 7 meest verkochte merken in Nederland je wachten

Door de krapte op de markt voor nieuwe auto's kopen mensen steeds vaker een tweedehands auto. Die zijn op dit moment niet aan te slepen waardoor de prijzen blijven stijgen. Een occasion kopen is nog nooit zo prijzig geweest. Maar daar heeft de Belastingdienst weinig aan, want de bpm is op deze voertuigen al betaald.

Het totale bedrag aan milieubelastingen bedroeg 22,2 miljard euro. Dat is ruim 2 miljard euro minder dan in 2019 en de eerste daling sinds 2012.

Niet alleen de opbrengsten van de bpm en brandstofaccijnzen vielen terug, maar ook die van emissierechten en energiebelasting. Dat laatste komt omdat vooral huishoudens minder belasting moesten betalen per elektriciteitsaansluiting.

[activecampaign form=34]

LEES OOK: De nieuwe Range Rover is groter, luxer en coronabestendig – 20 foto’s van deze €123.800 kostende SUV