• De markt voor tweedehands auto’s is booming, met recordcijfers voor de verkoop van occasions.
  • Een occasion kun je tegenwoordig ook volledig online te kopen.
  • Business Insider vergelijkt de vier grootste aanbieders van deze service met elkaar: Auto.nl, Autohero, Bynco en Carnext.com.

Ooit begon Tesla met de online verkoop van elektrische auto’s. De auto-industrie verwachtte dat dit niet zou gaan werken, want mensen moeten toch proefritten maken en even tegen de banden schoppen. Maar niets bleek minder waar. Tesla’s strategie bleek juist heel goed te werken.

En als het werkt voor nieuwe auto’s, waarom zou het dan niet werken voor tweedehands vierwielers? Die filosofie hanteren online verkopers van occasions zoals Auto.nl, Autohero, Bynco en Carnext.com. Alle vier verkopen ze auto’s zonder dat de koper ermee in aanraking komt of een gesprekje met een verkoper moet houden. Je krijgt de auto simpelweg thuisbezorgd.

Het klinkt natuurlijk makkelijker dan dat het in werkelijkheid is. Mensen geven immers niet zomaar vele duizenden euro’s uit aan producten, zonder dat ze deze in het echt hebben gezien. En met auto’s is het nog lastiger, want je wilt bijvoorbeeld weten hoe de stoelen zitten en hoe de auto rijdt. Dat gevoel komt niet over op een computerscherm.

De vier aanbieders proberen deze koperszorgen daarom weg te nemen met allerlei garanties en beloftes. Zo bieden ze allemaal een niet-goed-geld-terug garantie van 14 dagen, maar daar zitten natuurlijk wel wat haken en ogen aan. Je kunt niet een auto kopen, er twee weken mee door Europa toeren, en hem vervolgens inleveren voor een volledige terugbetaling.

Ook zeggen ze allemaal dat ze de auto grondig inspecteren en beloven ze een vrijwel schadeloze auto af te leveren. Maar wat dit precies inhoudt, wordt niet altijd even duidelijk gecommuniceerd.

Natuurlijk bieden de vier grote spelers niet allemaal exact hetzelfde aan. Om erachter te komen wat nu de echte verschillen zijn, moet je in sommige gevallen diep graven op de websites en door de algemene voorwaarden en verkoopvoorwaarden spitten. Om het makkelijk te maken deden we dat voor jou en zetten we alle vier de aanbieders naast elkaar.

We keken naar vier aspecten: garantie, betalingsmogelijkheden/financiering en inruilmogelijkheid, aanbod en prijs en natuurlijk de getolereerde schade en technische controle.

Foto: ANP
Foto: ANP

1)Garantie

Een van de belangrijkste punten voor een online autoverkoper is het bieden van garantie. Als die goed geregeld is, durven kopers de stap te nemen om de auto ongezien aan te schaffen. Hij kan immers binnen 14 dagen weer terug, zonder dat er een vraag van de verkoper komt. Toch? Niet helemaal.

Auto.nl hanteert bijvoorbeeld een maximaal kilometrage van 500 kilometer. Ook mag er geen dier in de auto vervoerd worden en mag je zelfs niet eten of drinken in de vierwieler tijdens de bedenktermijn van 14 dagen. Een familielid een ritje laten maken om diens mening te horen? Dat is ook niet toegestaan, al is maar de vraag of dit te bewijzen valt. Gebeurt er iets met de auto waardoor deze minder waard wordt, dan ben je als koper verantwoordelijk voor deze waarde. Hoeveel dat is, wordt vastgesteld door een derde partij: Dekra Automotive.

Autohero wijdt niet heel veel woorden aan de garantie van 14 dagen. Je mag tijdens die twee weken 500 kilometer rijden en als je niet tevreden bent, om wat voor reden dan ook, dan mag de auto geretourneerd worden. In de algemene voorwaarden worden hieraan geen verdere eisen gesteld.

Bij Bynco mag je in de twee weken maar 200 kilometer afleggen. Niet tevreden? Dan belooft Bynco geen rare vragen te stellen en de auto kosteloos weer op te halen. Wel controleren ze de auto grondig en willen ze een volle tank benzine zien. In de algemene voorwaarden staan ook geen onlogische beperkingen.

Carnext.com maakt het vrij makkelijk om de voorwaarden van de garantie terug te vinden. Ze hebben er een speciale pagina voor die vanuit het hoofdmenu beschikbaar is. In de voorwaarden staat dat de koper gratis 500 kilometer mag rijden. Meer is geen probleem, maar dan kost het 0,25 euro per kilometer en 150 euro poets- en schoonmaakkosten. De retourkosten zijn voor rekening van de koper. Hoe hoog die zijn, laat Carnext niet weten.

2) Betalingsmogelijkheden/financiering en inruilmogelijkheid

Als mensen een occasion kopen, hebben ze vaak een eigen auto ter inruil. Logischerwijs is dat een probleem als je online voor een auto aan het shoppen bent.

Toch bieden de meeste verkopers een mogelijkheid tot inruil aan. Alleen Autohero doet dit niet. Bij de andere drie moet je een proces doorlopen, waarbij je alle relevante informatie over je huidige auto en foto’s hiervan deelt. Vervolgens duurt het 24 tot 48 uur voordat je een inruilprijs krijgt. Daar valt niet over te onderhandelen.

Zonder uitzondering bieden alle aanbieders een financieringsmogelijkheid aan. De verschillen hierbij liggen niet ver uit elkaar en komen vooral neer op de duur van de financiering. Veelal gaan ze niet verder dan 48 maanden, maar in sommige gevallen is 60 maanden, of zelfs 120 maanden ook een optie.

Auto.nl, Autohero en Carnext.com werken voor de financiering met partner Findio. Bynco heeft Dealer Totaal Concept als financieringsaanbieder. Bij die laatste is het dan ook niet mogelijk om online je maandbedrag te bereken. Dit gebeurt via een aanvraagformulier waarop binnen 24 uur een antwoord komt.

Foto: ANP
Foto: ANP

Daarnaast viel ons op dat Bynco de gekozen auto niet reserveert tijdens de financieringsaanvraag. Pas als de financiering rond is, kan de auto gekocht worden. Je moet zelf aan Bynco doorgeven dat de financiering rond is waarna zij de auto voor je reserveren. Het is dus mogelijk dat de gewenste auto al weg is, voordat de financiering rond is. Wat er dan gebeurt, maakt Bynco niet duidelijk.

Betalingen van de hoge bedragen gaan doorgaans via overschrijvingen of iDeal. Sommige aanbieders zoals Auto.nl en Autohero werken met een tussenpersoon die het geld beheert, zolang de auto nog niet geleverd is. In dat geval maak je het geld over naar die partij (Stichting Notarieel Betalen of Stichting Derdengelden GoCredible) en krijg je een vrijgeefcode die je kunt doorgeven als de auto daadwerkelijk geleverd is.

3) Aanbod en prijs

Net als bij de inruilwaarde, valt er ook niet te onderhandelen over de verkoopprijs van de auto’s. Alle verkopers claimen dat ze een scherpe prijs neerzetten. Natuurlijk is het mogelijk om bij de lokale dealer een beter aanbod te vinden, maar dan krijg je wellicht minder garantie, of een mindere auto. De auto’s van de vergeleken aanbieders zijn immers allemaal gecontroleerd.

De prijzen van de verkopers liggen allemaal dichtbij elkaar, maar zijn wel lastig te controleren aangezien auto’s veelal verschillende uitrustingsniveaus hebben. Dan hebben we het nog niet gehad over het verschil in kilometerstand dat een enorme impact heeft op de prijs.

Wel valt op dat Carnext.com vooral jong gebruikte (veelal ex-lease) auto’s in het aanbod heeft. Daardoor liggen de prijzen van het aanbod vaak boven de 10.000 euro.

Andere aanbieders hebben een bredere selectie. In het geval van Bynco en Auto.nl komt dit doordat daar ook handelaren/partners op de platformen mogen adverteren met hun auto’s. Dit gebeurt niet bij Carnext.com en Autohero. De laatste claimt dat het alle auto’s zelf inkoopt en dat het daardoor een breed aanbod heeft.

Foto: ANP
Foto: ANP

4) Getolereerde schade en technische controle

Een van de belangrijkste dingen waar je naar kijkt bij de aanschaf van een occasion, is de staat waarin hij verkeert. Rammelen er dingen bij het rijden, zitten er krassen of deuken in de lak en heeft hij geen lekke banden. Omdat je dat online niet kunt doen nagaan, beloven de aanbieders dit grondig voor je te doen. Maar wat ze precies doen, dat is in veel gevallen niet helemaal duidelijk.

Zo schermt Auto.nl met een checklist van 31 punten. Wat die punten precies zijn wordt helaas nergens aangegeven. Wel deelt het bedrijf een video met daarin een korte procedure en een FAQ-pagina, maar hieruit wordt weinig duidelijk.

Autohero doet nog schimmiger over het wel of niet schadevrij zijn van hun auto’s. Het bedrijf zegt dat “elke auto in principe schadevrij” is. Aan die claim heb je dus net niets. De verkoper zegt wel dat je lichte gebruikssporen mag verwachten en dat het de auto’s goed reinigt.

Bynco gaat gaat er vanuit dat de auto in de staat verkeert zoals je hem zou verwachten. Wat dat precies betekent…

Carnext biedt als enige een volledige checklist bestaande uit 228 punten waarop de auto wordt gecontroleerd voordat hij in de verkoop gaat. Ook laat deze aanbieder weten dat het grotere schades zoals deuken en krassen verwijdert en eventuele reparaties uitvoert. Dit alles met de kanttekening dat het alleen gebeurt om de auto in lijn te brengen met “de leeftijd en het aantal kilometers.”


Op basis van de bovenstaande punten kun je niet concluderen dat er één partij is die er met kop en schouders bovenuit springt. Alle vier bieden ze in grote lijnen hetzelfde aan. Op detailniveau komen er wel verschillen naar boven, maar dat lijken geen echte dealbreakers te zijn.

Uiteindelijk is het nog steeds de vraag of hetgeen de verkopers aanbieden, genoeg is om je over te halen om je volgende auto online te kopen. Het antwoord daarop kunnen wij niet geven, want dat is een individuele afweging.

LEES OOK: Occasions zijn niet aan te slepen – dit krijg je bij 7 populaire modellen voor €10.000 tot €25.000