Het Amsterdamse modemerk Daily Paper opent aanstaande zaterdag een vestiging in New York.

In het pand huist een café en loungeruimte. De gevel wordt gesierd door geplette blikjes die een patroon vormen dat doet denken aan Afrikaans kralenwerk.

Het was altijd al een droom van de drie oprichters om een filiaal te openen in een grote modestad.

Een droom is uitgekomen voor de oprichters van Daily Paper: aanstaande zaterdag opent een permanente vestiging van het Amsterdamse merk in New York.

De winkel aan Delancey Street 18 in Lower East Side draagt de visie van Daily Paper uit. Het pand doet denken aan de tijd dat New York nog New Amsterdam was, schrijft Het Parool, terwijl gevelpanelen van geplette blikjes een patroon vormen dat doet denken aan Afrikaans kralenwerk.

Oprichters Hussein Suleiman (30), Jefferson Osei (31) en Abderrahmane Trabsini (30) komen uit verschillende Afrikaanse landen, respectievelijk Somalië, Ghana en Marokko.

“Op school leerden we over het Romeinse Rijk, de Tweede Wereldoorlog en de Duitse en Italiaanse geschiedenis, maar niets over Somalië, Marokko en Ghana, de kolonisatie van Afrika en de subculturen van het continent. Of wat zich daar afspeelt”, zei Suleiman eerder tegen Het Parool.

Met de ontwerpen, prints en het materiaal van hun kleding willen de drie het verhaal vertellen van een zoektocht naar identiteit. "Waarbij we vooral focussen op positieve ontwikkelingen, op mensen inspireren en kracht geven. Niet iedereen koopt bij ons vanwege dit verhaal, een heleboel mensen vinden wat we maken gewoon mooi", aldus Suleiman in de krant.

Clubhuis voor creatievelingen

Een van de doelen van Daily Paper is ook om gemeenschappen te verenigen. In de New Yorkse winkel huist een café en loungeruimte. Als het aan de oprichters ligt, wordt die ruimte een clubhuis voor de creatievelingen van New York, zoals de Amsterdamse winkel.

In Het Financieele Dagblad noemde Suleiman de opening van de New Yorkse vestiging "een hele bevalling". “Wij zijn streetwise, maar hebben geen ervaring over de grens. Bij de ambassade hebben ze me op weg geholpen, want er komt nogal wat bij kijken. Van je visum tot contracten, en wat doe je als een tegel van het plafond op je klant valt?”

Aanvankelijk zou de flagshipstore eind 2019 zijn deuren openen, schreef Business Insider eerder, maar door de coronacrisis werd dat uitgesteld. Nu komt dan eindelijk een droom uit van de oprichters die al vanaf het begin een winkel in een van de Europese modesteden of New York wilden openen. Het werd de Big Apple, omdat de website veel verkeer uit Amerika trok.

Begonnen als blog

Daily Paper begon in 2008 als blog over mode, muziek en sport. Als gimmick produceerden de oprichters ook T-shirts die direct aansloegen. Ondanks dat de drie geen modeachtergrond hebben, groeide het blog uit tot een modebedrijf met 180 verkooppunten in 29 landen en 55 man personeel op het hoofdkantoor. De eerste fysieke winkel werd in 2016 geopend in de Amsterdamse Bilderdijkstraat.

Volgens hoofddocent Peter Leferink van het Amsterdam Fashion Institute zijn Nederlandse streetwearlabels als Daily Paper zo populair, omdat ze erin slagen jongeren aan te spreken die zich niet begrepen of gehoord voelen, zei hij vorig jaar tegen de NOS: "De modewereld is behoorlijk wit. Merken als Patta en Daily Paper laten een realistisch en divers straatbeeld zien."

De streetwear met simpele snit en vaak opvallende prints en opdruk slaat aan bij voetballers als Matthijs de Ligt, Raheem Sterling en Leroy Sané, maar bijvoorbeeld ook bij de Jamaicaanse Grammy-winnares Koffee en de Amerikaanse rapper Young Thug. En Daily Paper is inmiddels ook doorgedrongen tot het koningshuis.

Lees meer over mode: