Het succesvolle Amsterdamse modemerk Daily Paper gaat een winkel in New York openen. Het filiaal komt in de wijk Lower East Side.

Daily Paper is al te koop op 180 punten in 29 verschillende landen, maar een eigen winkel in New York is echt een droom voor de vrienden Abderrahmane Trabsini, Hussein Suleiman en Jefferson Osei, die het merk hebben opgericht:

“Vanaf het moment dat we succes kregen, zeiden we dat onze eerste buitenlandse winkel in een van de grote Europese modesteden of New York moest komen. Onze website trok veel verkeer uit Amerika, dus was de keuze snel gemaakt”, zegt Suleiman tegen het Financieele Dagblad.

Het merk verkoopt onder meer T-shirts, joggingbroeken en schoudertasjes. Het is populair bij voetballers als Matthijs de Ligt, Raheem Sterling en Leroy Sané, maar bijvoorbeeld ook bij de Amerikaanse rapper Lil Baby, die begin deze zomer nog een foto postte in een Daily Paper-shirt voor zijn toen 6,6 miljoen volgers:

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Ima Big Dog You Can Add It Up 💪🏽

Een bericht gedeeld door 💵👶🏽 💵 (@lilbaby_1) op

Daily Paper opende drie jaar geleden aan de Bilderdijkstraat in Amsterdam-West de eerste fysieke winkel, maar bestaat al sinds 2008 als blog. Op het blog ‘Daily Paper’ ging over mode, muziek en sport. Als gimmick besloten de drie T-shirts te gaan maken die direct aansloegen, ondanks dat ze geen van drieën een modeachtergrond hebben. Het blog groeide uit tot een modebedrijf met inmiddels 51 man personeel.

Afrikaanse roots

De oprichters hebben alle drie Afrikaanse wortels en dat is te zien in de ontwerpen: “In de kleding vind je onze Afrikaanse roots met name terug in de prints. We doen veel met geometrie, wat typerend is voor Afrikaanse kunst”, zei Trabsini een aantal jaar gelden tegen Het Parool.

Daily Paper

“We willen met Daily Paper ook educatief zijn en laten zien dat Afrika meer is dan de verhalen die je op het journaal ziet”, voegde Osei daar aan toe. Het merklogo bestaat uit een zwart Masai-schild en de campagnes van Daily Paper worden gefotografeerd in Afrika, met lokale mensen.

Volgens hoofddocent Peter Leferink van het Amsterdam Fashion Institute zijn Nederlandse streetwearlabels als Daily Paper zo populair, omdat ze erin slagen jongeren aan te spreken die zich niet begrepen of gehoord voelen, zei hij begin deze zomer tegen de NOS: “De modewereld is behoorlijk wit. Merken als Patta en Daily Paper laten een realistisch en divers straatbeeld zien”.

Ondanks het succes dat ze hebben en de ervaring die ze hebben opgedaan met het verkopen van hippe kleding, is het openen van een winkel in de VS een hele bevalling, vertelt Hussein tegen het FD: “Wij zijn streetwise, maar hebben geen ervaring over de grens. Bij de ambassade hebben ze me op weg geholpen, want er komt nogal wat bij kijken. Van je visum tot contracten, en wat doe je als een tegel van het plafond op je klant valt?”.

Gelukkig hebben Trabsini, Suleiman en Osei nog eventjes om de tegels goed vast te maken, want het filiaal in Lower East Side opent pas aan het einde van het jaar de deuren.

Lees meer over mode: