Met minder dan een maand voordat het Wereldkampioenschap voetbal van start gaat in Qatar, is in veel landen sprake van een ware WK-koorts. Paninivoetbalplaatjes vliegen over de toonbank, fans nemen massaal vrij om de wedstrijden van hun land te kunnen zien en voor het eerst zijn nu ook fantokens van voetbalploegen te verkrijgen.

Het WK in Qatar is het eerste wereldkampioenschap waarbij in aanloop naar het toernooi tokens van voetbalploegen verkocht worden, in een nieuwe poging fans te betrekken bij hun ploeg en hun loyaliteit te commercialiseren op een manier die past bij de tijd van crypto en NFTs.

De fantokens die momenteel in omloop zijn, bieden eigenaren extraatjes en voordelen. Fans worden verder bij het nationale team betrokken, krijgen exclusieve merchandising en kunnen deelnemen aan exclusieve meet-and-greet-evenementen. Dit geldt vooralsnog voor een beperkt aantal landenteams, waar Nederland nog niet bij zit.

De Peruaanse voetbaltoken (FPFT) geeft fans toegang tot de kleedkamer, geeft ze de kans wedstrijden vanuit VIP-ruimtes te bekijken en zorgt ervoor dat ze kunnen chatten met spelers via het Bitci FanToken-platform. Helaas voor fans van Peru werd het land in juni na penalties uitgeschakeld voor deelname aan het WK in Qatar door Australië.

Dat mag de pret kennelijk niet drukken, want de Peruaanse voetbaltoken is de afgelopen week hard in waarde is gestegen.

Volgens gegevens van website CoinGecko is deze munt met 32 procent in waarde gestegen, waarmee de FPFT harder is gestegen dan de tokens van Spanje (SNFT), Brazilië (BFT) en Argentinië (ARG). De laatste drie landen doen wel mee aan het WK in Qatar.

De tokens van landeneams, die worden uitgegeven via fan rewards op de cryptoplatforms Socios en Bitci, vertegenwoordigen weinig échte waarde.

De meest waardevolle munt van de bovengenoemde vier tokens is die van Brazilië, met een waarde van ruim dertig miljoen dollar. De token van Peru is op moment van schrijven nog geen 2,4 miljoen dollar waard. Desondanks toont de populariteit van deze landentokens aan dat crypto en voetbal een gouden combinatie kunnen zijn.

LEES OOK: 11 van de duurste NFT-kunstwerken die tot nu toe zijn verkocht: van Beeple tot Steve Aoki