De Belgische e-bikeproducent Cowboy heeft 80 miljoen dollar (omgerekend ruim 71 miljoen euro) opgehaald in een nieuwe investeringsronde, zo maakte het bedrijf donderdag bekend.

De startup wil het geld, dat is opgehaald onder leiding van investeringsmaatschappijen Exor, HCVC en Siam Capital, gebruiken om onder andere de internationale groei te versnellen, meer technologie zelf te ontwikkelen en de productie te verduurzamen.

De nieuwe kapitaalinjectie brengt het in totaal opgehaalde bedrag van de Belgische startup tot 120 miljoen dollar. Dat is iets minder dan de Nederlandse e-bikeconcurrent VanMoof, waarbij de teller de afgelopen twee jaar op 182 miljoen dollar staat.

“We willen de productie opschalen en nog meer zaken zelf ontwikkelen en ontwerpen”, vertelt medeoprichter Adrien Roose van Cowboy tegenover Bright. “We blijven ook volop investeren in R&D, bijvoorbeeld voor nieuwe ontwerpen van onze volgende generaties e-bikes.”

Of het bedrijf van plan is om net zoals VanMoof een snellere e-bike op de markt te brengen, kan Roose niet zeggen. "We kijken wel naar verschillende nieuwe soorten e-bikes die passen bij onze missie om het transport binnen steden te verbeteren. Bijvoorbeeld ook e-bikes waarmee makkelijk boodschappen zijn te vervoeren. Maar op dit moment kan ik nog niets aankondigen", vertelt hij tegen Bright.

Lees ook: VanMoof komt met allereerste hyperbike – met meer dan 50 km/u naar je werk fietsen is de toekomst

'We willen eind volgend jaar winstgevend zijn'

Evenmin kan de huidige CEO iets kwijt over de verkoopcijfers. Wel is het bedrijf goed op weg naar de 100.000 klanten in 2023 en laat Roose weten dat Cowboy van plan is om eind volgend jaar winstgevend te zijn.

Om die wens te verwezenlijken, boort de startup almaar nieuwe markten aan. De meeste stekkerfietsen van het merk worden verkocht in Nederland, Duitsland en België. Onlangs is het bedrijf van start gegaan in de VS en binnenkort opent het eigen winkels in Parijs en Berlijn.

Vorig jaar introduceerde de startup de Cowboy 4 en Cowboy 4ST, die een vanafprijs van 2.590 euro kennen. "Toen we vijf jaar geleden begonnen was ons doel een e-bike van 999 euro. En dat blijft een doel, maar dat halen we alleen als we verder kunnen opschalen", aldus Roose tegen Bright. "Dat elk nieuw model dat we tot nu toe lanceerden steeds iets duurder werd, komt doordat we onze fietsen niet ontwerpen om de goedkoopste te zijn, maar om de beste en de mooiste te zijn." 

LEES OOK: Spin-off van Harley-Davidson richt zich met luxe e-bikes op dezelfde markt als VanMoof – dit moet je weten over Serial 1