• Het Nederlandse e-bike merk VanMoof brengt binnenkort een fiets op de markt die 50 km/u kan aantikken: de VanMoof V.
  • De elektrische fiets is speciaal ontworpen om stabiel, stevig en comfortabel aan te voelen op hogere snelheden.
  • VanMoof wil met de lancering van de hyperbike ook aandacht vragen voor de gebrekkige regelgeving rondom snellere e-bikes.

Dinsdag toont de Nederlandse fabrikant van luxe e-bikes VanMoof de plannen voor zijn eerste hyperbike, de VanMoof V. Op deze fiets kan je comfortabel snelheden van 50 kilometer per uur halen.

De V moet eind 2022 op de markt komen, maar voor die tijd moet er nog een hoop veranderen in fietsenland. Business Insider sprak met Ties Carlier, mede-oprichter van VanMoof, over de nieuwe fiets en de wereld waarin deze terechtkomt.

De opzet van de VanMoof V oogt in eerste instantie niet heel vernieuwend. Het is een elektrische fiets die harder kan dan de huidige modellen van het merk. Dat is niet heel bijzonder, want dat doen Speed Pedelecs al jaren.

Wat maakt de fiets dan speciaal? “Neem bijvoorbeeld de keuze voor een motor in het voor- én achterwiel. Het is niet de makkelijkste manier om een fiets te ontwikkelen, maar het heeft heel veel voordelen tegenover een motor in alleen het voorwiel,” vertelt Carlier. VanMoof duidt dit aan als 2WD, een fiets met tweewielaandrijving.

Die 2WD-aanduiding staat leuk, maar een VanMoof S3 of X3 is dat in theorie ook, alleen is de fietser dan de motor die het achterwiel aandrijft, geeft Carlier toe. “Als je een motor in alleen het voorwiel hebt, is de fiets uit balans op hogere snelheden, en dat merk je. De motor in het achterwiel is krachtig en zorgt voor veel trekkracht waarmee je lekker snel van je plek komt, de motor in het voorwiel begeleidt het geheel zodat je controle houdt.”

De VanMoof V. Afbeelding: VanMoof
De VanMoof V. Afbeelding: VanMoof

Krachtige motor en een grote accu

Fietsen op hogere snelheid klinkt makkelijk, maar daar komt meer bij kijken dan je zou denken. Simpelweg een krachtige motor en een grote accu in een fiets plaatsen kan wel, maar leidt gegarandeerd tot een onprettige ervaring.

“Met 30 kilometer per uur over een hobbel in de weg fietsen, is te doen op een reguliere tweewieler. Met 50 km/u of hoger loop je de kans dat diezelfde hobbel je stuur uit je handen trekt,” legt Carlier uit. Om dat te voorkomen heeft de V extra dikke 3-inch banden (7,5 centimeter) en een extra robuust aluminium frame met vering op de voor- en achterkant.

Lees ook: E-bikemaker VanMoof haalt $128 miljoen op – en noemt een beursgang binnen 2 tot 3 jaar een ‘logisch vervolg’

“De ontwikkeling van de vering was wel een uitdaging. Ten eerste is dit helemaal nieuw voor ons, we hebben nog nooit vering op een fiets geplaatst. Ten tweede moesten we er direct voor zorgen dat de vering ook bij 50 km/u veilig aanvoelt. Het kan op die snelheden niet gaan wiebelen of voor een onstabiel gevoel zorgen.”

Daarnaast moet de vering natuurlijk ook goed ogen en – niet onbelangrijk – zonder onderhoud kunnen blijven werken. En dat allemaal zonder op een motorfiets te gaan lijken. “Het was voor ons een uitdaging om de perfecte mix te vinden tussen motorfiets en gewone fiets. We denken dat we daar best goed in geslaagd zijn.”

VanMoof V in de testfase

De fiets is op dit moment nog in ontwikkeling en Carlier verwacht binnen korte tijd zijn eerste eigen testexemplaar. Tot nu toe heeft hij de onderdelen en de fiets alleen nog op computerschermen in simulaties gezien.

In de lente van volgend jaar wil het bedrijf beginnen met testritten. De cijfers van de grotere accu (700 Wh) en het bereik (50 km op volle snelheid) zijn dan ook nog niet bevestigd.

Het is dus mogelijk dat je hier nog niet de uiteindelijke VanMoof V voor je ziet. Aanpassingen kunnen nog komen uit de ontwikkeling van de fiets, maar ook vanwege overheidsregulering. Dat laatste is een van de redenen dat VanMoof de plannen voor de hyperbike nu naar buiten brengt.

De fietsfabrikant denkt dat de tijd rijp is voor de snellere stadsfiets. Volgens Carlier zien ze bij zijn bedrijf dat overheden heel erg bezig zijn met verduurzaming in steden en daarmee de fiets steeds meer ruimte gunnen. Er komen meer 30 kilometer per uur zones en steeds meer straten veranderen in wegen waar de “auto te gast” is.

Tegelijk blijft de regelgeving rondom e-bikes achter. Momenteel valt een snelle e-bike onder hetzelfde regime als bromfietsen, waardoor een gebruiker in de stad met 30 km/u tussen het autoverkeer op de rijbaan moet fietsen en buiten de bebouwde kom 45 km/u op het fietspad mag. Dit alles met een helm op, een nummerplaat achterop en reflectoren op de zijkanten van de voorvork.

VanMoof V. Afbeelding: VanMoof
VanMoof V. Afbeelding: VanMoof

Actief in gesprek met overheden

“De huidige regelgeving zorgt ervoor dat de snelle e-bike niet erg populair is. Binnen de stad kun je er eigenlijk geen gebruik van maken en daarbuiten gaat hij eigenlijk te langzaam”, vertelt Carlier. “We zijn actief in gesprek met overheden om te kijken wat we aan de regelgeving kunnen doen. We zien ook oplossingen zoals geofencing (een technologie waarmee je op basis van locatie dingen kunt vergrendelen of beschikbaar kunt maken) waardoor mensen binnen de bebouwde kom maximaal 30 km/u kunnen fietsen.”

Maar Carlier is eigenlijk tegen nog meer regels. “Ik denk dat je mensen best wat verantwoordelijkheid kunt geven. Je kunt met een Opel Corsa ook 180 km/u door de bebouwde kom racen, maar dat doen mensen ook niet, omdat het niet mag.”

De VanMoof V zal naar verwachting eind 2022 op de markt komen. Hij kost dan 3.498 euro. Vooruitbestellen kan alvast voor 20 euro.

De hyperbike zal later ook in abonnementsvorm verkrijgbaar zijn. Wat de kosten hiervoor worden, is nog niet bekend. VanMoof werkt naar eigen zeggen achter de schermen hard aan een zo laag mogelijk maandbedrag.

LEES OOK: Spin-off van Harley-Davidson richt zich met luxe e-bikes op dezelfde markt als VanMoof – dit moet je weten over Serial 1