• Het in 2018 door Harley-Davidson opgerichte Serial 1 produceert luxe e-bikes.
  • De vier modellen van Serial 1 hebben weinig onderhoud nodig en vormen een alternatief voor auto’s.
  • Serial 1 kwam in 2020 op eigen benen te staan, maar Harley-dealers blijven de e-bikes nog wel verkopen.

Het e-bikebedrijf Serial 1, dat in 2018 werd opgericht door de beroemde motorproducent Harley-Davidson, staat inmiddels op eigen benen en heeft de fietsindustrie flink opgeschud.

Anders dan andere vervoersmiddelenproducenten die de samenwerking aangaan met bestaande fietsproducenten of bestaande modellen uit Aziatische fabrieken rebranden, heeft Serial 1 ervoor gekozen zijn elektrische fietsen te ontwerpen en ontwikkelen in het hoofdkwartier van Harley-Davidson in Milwaukee.

“Ik denk dat we heel goed aanvoelden dat we een grote kans hadden”, zegt brandmanager Aaron Frank van Serial 1. “En de enige manier waarop je succesvol kan zijn is door te investeren in de ontwikkeling van een echt goed product en een echt goed merk dat zich blijvend kan vestigen.”

Hoewel het eigenlijk de bedoeling was dat de e-bike onder de legendarische naam Harley-Davidson op de markt zou komen, werd Serial 1 vorig jaar afgesplitst. Harley-Davidson heeft nog wel altijd een minderheidsaandeel en verkoopt de elektrische fietsen van Serial 1 in zijn Europese en Amerikaanse vestigingen. Ook biedt het motormerk onderhoudsservice.

Serial 1 afficheert zich niet expliciet als een duurzaam bedrijf, zoals Allbirds of Patagonia dat wel doen. Maar e-bikebedrijven als Serial 1, maar ook Charge, Gocycle en het Nederlandse VanMoof zijn uiterst belangrijk als alternatief voor auto’s en kunnen helpen de CO2-uitstoot fors terug te dringen.

Een goede elektrische fiets die jaren meegaat is ook veel duurzamer dan een goedkoper en slechter model. Dit omdat de kans veel kleiner is dat de accu of de hele fiets al snel weggegooid moet worden.

Dit moet je volgens Frank weten over de Serial 1.

Gemaakt voor niet-fietsers

Serial 1 biedt vier modellen aan die in prijs variëren van 3.800 dollar tot 5.500 dollar (in Nederland van 3.499 euro tot 4.699 euro), waarvan er drie specifiek zijn gemaakt voor stedelijke forenzen. Geïnteresseerde kopers in Europa en de VS kunnen de e-bikes van Serial 1 online bestellen, bij Harley-Davidson-winkels en bij een beperkt aantal onafhankelijke fietsenzaken.

Hoewel er genoeg concurrenten zijn die voor minder dan 1.500 dollar (zo’n 1.293 euro) elektrische fietsen aanbieden, zegt Frank dat de Serial 1-modellen zijn ontwikkeld voor niet-fietsers, makkelijk zijn in gebruik en een lange levensduur hebben. Dure onderdelen zoals een carbon-riemaandrijving hebben minder onderhoud nodig en hoeven minder snel vervangen te worden.

“Mensen die niet gewend zijn te fietsen hebben geen zin om derailleurs af te stellen”, zegt Frank. “Ze willen gewoon op de fiets springen en gaan.”

Alternatief voor de auto

De Serial 1 is vooral bedoeld voor forenzenverkeer in steden als alternatief voor auto’s en openbaar vervoer. Volgens Frank laat marktonderzoek zien dat stedelijke forenzen zowel in Europa als de VS de belangrijkste doelgroep zijn, zeker tijdens de pandemie. Een analyse van NBC News laat zien dat het aandeel elektrische fietsen in fietsdeelprojecten is gestegen van 11% in mei 2020 naar 38% in mei van dit jaar.

De oorspronkelijke doelgroep van de Serial 1 – welvarende klanten die fietsen voor de lol – was gebaseerd op de aanname dat e-bikes in Noord-Amerika als duur speelgoed zouden worden gezien. Volgens Frank is dit al snel aangepast omdat bleek dat in Europa en in grote steden in de Verenigde Staten veel mensen e-bikes gebruiken als hun primaire vervoersmiddel.

Daardoor ziet Serial 1 meer jonge en minder welvarende klanten dan ze had verwacht, zelfs bij de duurdere modellen. “Als we kijken naar hoeveel het kost om een jaar lang auto te rijden in vergelijking met een jaar lang fietsen op een e-bike, dan is dat verschil dramatisch”, aldus Frank. “Zelfs als je 5.000 of 10.000 dollar uitgeeft aan een e-bike, dan is dat nog altijd drastisch goedkoper in gebruik.”

Volgens de laatste cijfers van de Amerikaanse autoclub AAA bedragen de gemiddelde jaarlijkste kosten van een auto 9.666 dollar (zo’n 8.333 euro), maar 40% van die kosten wordt bepaald door hoe snel de waarde van een voertuig daalt na vijf jaar.

A woman wearing a bike helmet, jean jacket, black pants and boots rides a Serial 1 electric bike on a street.
Fietsen naar je werk is steeds normaler in de Verenigde Staten. Bron: Serial 1

Investeringen voor de lange termijn

Frank is zich ervan bewust dat de tekorten aan (elektrische) fietsonderdelen, het stoppen van de e-bikeregeling van GM en hogere prijzen in vergelijking met andere merken sommige potentiële kopers wat minder gerust kunnen maken over het aanschaffen van een Serial 1. Maar dat weerhield het bedrijf er niet van om onlangs meer dan 650 gelimiteerde modellen, voor een prijs van 5.995 dollar (zo’n 5.169 euro), in minder dan een week te verkopen.

Als reactie zei Frank dat het bedrijf meerdere investeringen heeft gedaan om de levensduur van de fietsen te verlengen, waaronder servicetraining bij Harley-Davidson-dealers, de inzet van extra klantenservicemedewerkers om vragen over de online verkoop te beantwoorden en het gebruik van hoogwaardige standaardcomponenten (wielen, banden en remmen) die eenvoudig vervangen kunnen worden bij de meeste onafhankelijke fietswinkels.

“Wij zijn heel serieus over het zijn van een fabrikant van elektrische fietsen met een volledig portfolio”, aldus Frank. “We ontwerpen een product dat gedifferentieerd en relevant is in de markt en dat gebouwd is om lang mee te gaan.”

LEES OOK: Harley-Davidson komt met een reeks elektrische modellen die het kwakkelende motormerk nieuw leven moet inblazen – er zit ook een soort mountainbike bij