• Veel mensen voelen zich onzeker door de huidige coronacrisis. Managers moeten voorkomen dat hun personeel daardoor slechter gaat presteren.
  • Daarbij is heldere communicatie en het tonen van waardering van groot belang.
  • Regelmatig overleg zorgt ervoor dat je eventuele problemen vroeg kan signaleren en oplossen.
  • HR-adviesbureau Robert Half heeft vijf tips om het moreel van werknemers op peil te houden in een crisis als deze.

Nu het normale leven op z’n kop staat door de uitbraak van coronavirus voelen veel mensen zich onzeker. Als manager moet je goed in de gaten houden hoe je thuiswerkende personeel zich door de crisis slaat.

Als je hen goed op de hoogte houdt van alle bedrijfsplannen en goed luistert naar hun noden en wensen blijft het moreel hoog, stelt HR-adviesbureau Robert Half. Daardoor blijven de prestaties van het bedrijf ondanks de crisis ook zo veel mogelijk ook op peil.

Maar hoe communiceer je goed en hoe kan je het moreel van het personeel op andere manieren opkrikken? Vijf tips van Robert Half:

1. Overleg regelmatig

Door regelmatig te overleggen met je medewerkers kun je goed in de gaten houden hoe ze zich houden onder de crisis. Veel ziekmeldingen, gebrekkige samenwerking of verminderde inzet duiden op een negatieve sfeer. Als je regelmatig overlegt, kun je eventuele problemen ook vroeg aanpakken.

2. Communiceer helder

Communiceer direct en helder over belangrijke ontwikkelingen binnen het bedrijf. Zelfs als je slecht nieuws hebt of nog niet alle antwoorden klaar hebt, is communiceren altijd de beste optie. Bij gebrekkige communicatie ontstaan geruchten, misinformatie en mogelijk ook conflicten.

3. Beloon initiatief

Als manager moet je zorgen voor een omgeving waarin het nemen van initiatief, het bedenken van creatieve oplossingen en het tonen van leiderschap wordt aangemoedigd. Als je medewerkers ongemotiveerd raken, doen ze alleen wat hen expliciet wordt gevraagd en niet meer dan dat.

4. Geef (virtuele) schouderklopjes

Iedereen wordt graag gewaardeerd voor zijn of haar werk. Zorg dan juist ook in deze onzekere periode direct na een geleverde prestatie voor een (virtueel) schouderklopje. Dat kan eventueel financieel van aard zijn, maar maak het in elk geval persoonlijk.

5. Bied ondersteuning

Als je merkt dat teamleden deadlines missen of meer fouten maken dan gebruikelijk, vraag dan of ze niet te veel hooi op hun vork hebben genomen en bied ondersteuning. Daardoor voorkom je dat ze in een negatieve spiraal terechtkomen en hun taken blijvend slechter uitvoeren.

Lees meer: