Op een Rotterdamse zolderkamer legde Pieter Zwart samen met Paul de Jong en Bart Kuijpers in 1999 de basis voor wat later uit zou groeien tot Coolblue, na Bol.com de grootste webwinkel van Nederland.

Twintig jaar verder koopt ‘eindbaas’ Zwart zijn twee studievrienden uit. Dat doet hij samen met investeerder HAL, die in 2016 instapte bij het webwinkelbedrijf.

HAL Holding heeft zijn belang vergroot van ruim 30 naar 49 procent, zo maakte Coolblue vrijdag bekend zonder financiële details te noemen. De overige aandelen zijn in handen van Zwart en het management.

HAL is het investeringsvehikel van de steenrijke havenfamilie Van der Vorm, één van de rijkste families van Nederland, met een geschat vermogen van ruim 9 miljard euro. Ze bezitten het grootste deel van de aandelen in de investeringsmaatschappij HAL, die onder meer belangen heeft in tankopslagbedrijf Vopak, baggeraar Boskalis en optiekketen GrandVision.

Coolblue moet de volgende klapper worden voor HAL, al gaf Zwart begin dit jaar aan dat een beursgang nog even op zich laat wachten. De omzet van het e-commercebedrijf groeide vorig jaar met 12,5 procent, tot 1,35 miljard euro. De brutobedrijfswinst (ebitda) bedroeg 27 miljoen euro.

Honderden kleine webshops

Ooit begon Coolblue als mp3man.nl, de eerste webshop die Zwart, De Jong en Kuijpers in 1999 lanceerden. Daar werden later meer gespecialiseerde productsites aan toegevoegd, zoals peperenzoutmolenshop.nl, bestekstore.nl, bladblazershop.nl en fietsstoeltjescenter.nl.

Uiteindelijk had Coolblue meer dan 300 aparte webwinkeltjes, wat het bedrijf behoorlijk complex maakte. Die strategie werd in 2018 dan ook definitief losgelaten. Eén merk staat nu centraal: Coolblue.

Lees ook op Business Insider

Het oranje logo prijkt inmiddels op de gevel van negen fysieke winkels, waarvan er drie in België staan. Daar moeten dit jaar vijf vestigingen bijkomen, onder meer in Tilburg en Wallonië.

Afgelopen jaar nam Coolblue een nieuw distributiecentrum in gebruik en werd de eigen bezorg- en installatiedienst uitgebreid. Naast televisies, wasmachines en wasdrogers wil Coolblue ook keukenapparatuur gaan inbouwen. Het bedrijf rijdt nu met ongeveer 150 bezorgbusjes in Nederland en België.

Een ding blijft Coolblue houden onder Zwart: focus. Hij ziet het bijvoorbeeld niet zitten om ook kleding te verkopen. “Daar zijn andere bedrijven veel beter in”, zei Zwart in februari tegen De Telegraaf. “Het grote gevaar van een groot aanbod is dat je dan een soort ‘middenpoep’ wordt.”

Lees meer: