• Webwinkel Coolblue heeft in 2019 een omzet behaald van 1,48 miljard euro, bijna 10 procent meer dan het jaar ervoor.
  • De groei lag enkele jaren geleden nog rond de 50 procent. Volgens directeur Pieter Zwart is de markt nu anders en zit Coolblue in een andere fase.
  • Het bedrijf wil dit jaar duizend installateurs aannemen. Daarmee kan Coolblue zich onderscheiden van concurrenten als Bol.com en Amazon.

Net geen 1,5 miljard euro. Dat is de omzet die Coolblue over 2019 in de boeken zet. Daarmee harkte de webwinkel van Pieter Zwart 130 miljoen euro meer binnen dan het jaar ervoor.

In percentages komt dat uit op 9,5 procent groei. Een mooi cijfer waar de meeste ondernemers vast blij mee zijn. Maar Coolblue groeide enkele jaren geleden veel harder. Tussen 2012 en 2016 zag de blauwe gigant de inkomsten jaar op jaar met 45 tot 55 procent toenemen.

Zwart maakt zich geen zorgen. “De markt is nu anders, en onze onderneming zit in een andere fase”, zegt hij tegen het Financieele Dagblad. “En als je het heel plat slaat hebben we afgelopen jaar nog altijd een omzetgroei van 130 miljoen euro gehad, al zou ik een slechte ondernemer geweest zijn als ik niet gewild had dat het meer was.”

Het bedrijfsresultaat dikte met 28 procent aan tot 34,5 miljoen euro. Onder de streep bleef 15,2 miljoen euro over. Dat is ruim een kwart meer dan de nettowinst over 2018.

Coolblue blijft komend jaar investeren in de eigen infrastructuur. Zo opent er binnenkort een filiaal in het centrum van Brussel. Nu heeft Coolblue nog twaalf winkels in Nederland en België. Dat moeten er eind dit jaar zestien zijn.

Ook wil het webwinkelbedrijf zijn installatiedienst aan huis verder laten groeien. In 2020 moeten er duizend installateurs voor zonnepanelen en wasmachines worden aangenomen.

Verder zullen er straks in meer grote steden fietsers van Coolblue rondrijden om pakketjes af te leveren. In heel 2020 verdriedubbelt het aantal zelf bezorgde pakketjes waarschijnlijk tot circa 1 miljoen.

Lees ook op Business Insider

Volgens topman Zwart zijn de eigen winkels en andere diensten erg belangrijk voor Coolblue, omdat het bedrijf zich daarmee kan onderscheiden van concurrenten als Bol.com en het Amerikaanse Amazon. Hij gelooft dat eigen winkels voor sommige producten een goede aanvulling vormen op de webshop. “Voor een nieuwe droger hoeven mensen niet per se naar de winkel, maar de beeldkwaliteit van een nieuwe televisie wil je toch graag even in het echt zien voor je hem bestelt.”

Lees meer: