Amazon komt nu echt naar Nederland. Of nou ja, met anderhalf been. De Amerikaanse internetgigant opent de Nederlandse webwinkel Amazon.nl voor externe verkopers uit binnen- en buitenland, zodat zij producten kunnen aanbieden aan Nederlandse consumenten.

Vanaf woensdag kunnen geïnteresseerde bedrijven zich registreren, maakte Amazon bekend.

“Het is slechts een eerste stap, maar we zijn ervan overtuigd dat wij het vertrouwen van de Nederlandse klant kunnen winnen met een ruim assortiment, scherpe prijzen en snelle en betrouwbare bezorging”, aldus Roeland Donker, Country Manager Benelux voor Amazon.

Welke productcategorieën Amazon toevoegt aan de Nederlandse webwinkel is nog niet bekend.

Over de komst van Amazon naar Nederland wordt al jaren gespeculeerd. Via Amazon.nl zijn sinds 2014 alleen e-books te koop. Daar komen later dit jaar dus andere producten bij via de marktplaats van Amazon.

Meer dan de helft van de verkopen op Amazon wereldwijd wordt inmiddels verzorgd door externe partners. Die kunnen via het platform een groot publiek bereiken en profiteren van het bezorgnetwerk. In Nederland heeft ook Bol.com zijn platform opengesteld voor andere bedrijven.

Zelf gaat de Amerikaanse internetreus nog niet direct verkopen aan klanten in Nederland. Daarvoor zijn Nederlandse consumenten nog steeds aangewezen op de Nederlandse versie van Amazon.de.

Concurrentie voor Bol.com en Coolblue

Door Amazon.nl open te gooien voor andere bedrijven is het voor grote, internationale merken makkelijker om Nederlandse consumenten te bereiken. En dat is een slimme zet van Amazon, zei retailexpert Cor Molenaar in oktober tegen Business Insider. "Daarmee plukken ze het laaghangend fruit en kunnen ze lage prijzen garanderen. De kleinere merken laten ze dan wel over aan Nederlandse spelers zoals Bol.com en Coolblue."

Molenaar denkt dat de grote Nederlandse webwinkels het lastig kunnen krijgen. "Die raken de klanten kwijt die alleen producten van die grote merken willen kopen. Dan heeft Amazon alle ruimte om te groeien."

Bol.com is al bezig met een tegenzet, meldde het Financieele Dagblad eind vorig jaar. De webwinkel van supermarktconcern Ahold Delhaize stort zich op de verkoop van kleding en heeft bekende modemerken zoals G-Star en Tommy Hilfiger benaderd. In januari zou Bol.com met een grootse aankondiging komen.

Lees meer: