De coronacrisis treft de consumptieve uitgaven van Nederlanders hard.

De particuliere consumptie daalt dit jaar per saldo zo’n 5 procent, verwacht ABN Amro.

We geven meer uit aan boodschappen, eten bestellen en elektronica, maar minder aan kleding en activiteiten buitenshuis.

De Nederlandse economie krijgt een enorme dreun door de coronacrisis. Afhankelijk van welke econoom je spreekt is de schatting dat de economie dit jaar 4 tot 8 procent krimpt. De daling van de consumentenbestedingen speelt daarbij een grote rol.

De particuliere consumptie is in Nederland goed voor ongeveer 45 procent van het nationaal inkomen. Een krimp van de bestedingen van huishoudens komt dan ook hard aan.

Econoom Nora Neuteboom van ABN Amro schetst in een vrijdag gepubliceerd rapport waar de pijn zit bij de consumentenbestedingen. De algemene verwachting is dat de consumptie dit jaar met 5 procent daalt, vergeleken met een jaar eerder.

Duidelijk is dat de lockdownmaatregelen vooral de horeca, hotels en uitgaansgelegenheden snoeihard treffen. Ook als we overschakelen op de 1,5-meter-economie zullen deze sectoren de pijn blijven voelen.

Aan de andere kant wordt er meer gekocht bij supermarkten en speciaalzaken.

Consument bestelt meer eten, koopt minder kleding en gaat niet meer uit

In onderstaande tabel heeft ABN Amro de trends per branche op een rij gezet, door te kijken naar de ontwikkeling van de consumptieve bestedingen op weekbasis sinds 12 maart.

Uit deze tabel blijkt dat de bestedingen aan entertainment buitenshuis, hotels en horeca met 70 procent tot 97 procent zijn gedaald. Maar kleding tekent ook een min op van ruim 50 procent.

Aan de andere kant wordt er veel meer uitgegeven aan eten bestellen (plus 88 procent in de eerste week van april) en boodschappen doen (in de supermarkt en online).

De trend van fysieke aankopen naar online is duidelijk zichtbaar. Econoom Neuteboom van ABN Amro wijst erop dat die steeds scheper zichtbaar wordt: "Opvallend is dat dit in de loop van de afgelopen weken is toegenomen. Waarschijnlijk bieden steeds meer retailers online bestellen aan en maken consumenten die dit voorheen niet of nauwelijks deden, nu wel gebruik van digitale platforms."

Lees meer over de coronacrisis: