Aanbiedingen die verleiden tot het kopen van meer dan je misschien nodig zou hebben, zorgen er niet voor dat er meer voedsel wordt verspild. Het tegenovergestelde is waar, blijkt uit onderzoek van Tilburg University, de Vrije Universiteit Amsterdam en Wageningen University.

De onderzoekers vonden dat zogenoemde ‘bulkaanbiedingen’ of 1+1 gratis-promoties consumenten bewuster maken van wat ze kopen en hoe ze het gebruiken. Ze staan bij het aanschaffen van deze aanbiedingen dus meer stil bij het risico op verspilling en doen meer hun best om dit voorkomen.

Maar dit geldt alleen als de consument meer koopt dan hij normaliter doet. Hierdoor moet er namelijk nagedacht worden over wat er met de producten gedaan kan worden. Daardoor wordt er bewuster mee omgegaan. Veel producten worden ingevroren of de consument eet er meer van in de periode na aankoop.

Nu bleek uit eerder onderzoek al dat bulkaanbiedingen leiden tot minder voedselverspilling, maar dit vervolgonderzoek wijst uit waarom dat zo is. Om hierachter te komen werden het kooppatroon van een groep huishoudens negen weken lang gevolgd. Hierbij werd onder meer bijgehouden of aankopen wel of niet in de aanbieding waren. Twee weken na de aankoop van groente, fruit en brood werd gevraagd naar wat men met de producten had gedaan.

Nu duidelijk is dat consumenten die groot inkopen bewuster met de producten omgaan, stellen de onderzoekers dat supermarkten hierop in zouden kunnen spelen. Ze zouden dit gedrag zelfs kunnen stimuleren om voedselverspilling tegen te gaan, door bij de aanbiedingen te wijzen op de mogelijkheid om producten bijvoorbeeld in te vriezen.

LEES OOK: Verspakket bij Jumbo, Albert Heijn en Picnic heeft vaak dezelfde prijs: €4,29 voor soep en €5,49 voor maaltijdpakket