• Per 1 juli verandert er het nodige bij de Europese btw-regels voor e-commerce.
  • De regels van de nieuwe EU-richtlijn gelden voor Nederlandse webshops met een jaaromzet in andere EU-landen die groter is dan 10.000 euro.
  • Aan de hand van een praktijkvoorbeeld van de Belastingdienst en de Kamer van Koophandel wordt duidelijk waar je als ondernemer met een webshop op moet letten.

Per 1 juli verandert er het nodige bij de Europese btw-regels. Dat is relevant voor ondernemers die producten verkopen via internet in verschillende Europese landen.

De Europese Unie wil het btw-systeem onder andere eenvoudiger maken door de btw voortaan te laten betalen in het land waar goederen of diensten gebruikt worden. Ook wordt de btw-aangifte uniform voor alle 27 lidstaten.

De regels van de nieuwe EU-richtlijn gelden voor Nederlandse webshops met een jaaromzet in andere EU-landen die groter is dan 10.000 euro, benadrukt de Kamer van Koophandel.

Lees hier meer over 3 belangrijke wijzigingen die relevant zijn voor ondernemers

De Belastingdienst en de Kamer van Koophandel hebben ook specifieke voorbeelden gemaakt om de gevolgen van de nieuwe btw-regels inzichtelijk te maken.

Neem de fictieve ondernemer Sharmila. Zij werkt parttime als verpleegster en runt in haar vrije tijd de sieradenwebshop ‘Sharmila’s Shiny Bijoux’. Naast klanten in Nederland heeft ze klanten in Duitsland, waar haar broer en zus wonen.

Jaarlijks zet Sharmila in Nederland 7.000 euro om en in Duitsland 4.000 euro. Hierdoor kan ze gebruikmaken van de Kleineondernemersregeling (KOR). Dit betekent dat ze geen btw rekent aan klanten en de nieuwe btw-regels niet direct van invloed zijn op Sharmila’s huidige situatie.

Lees ook op Business Insider

Toch is het belangrijk dat Sharmila weet wat de nieuwe btw-regels inhouden en wanneer ze ook voor haar gelden.

Voorbereiden op nieuwe btw-regels

Duitse klanten weten Sharmila’s webshop steeds beter te vinden. Hierdoor is de kans groot dat ze in 2022 voor meer dan 10.000 euro verkoopt in Duitsland.

“Vanaf dan krijgt Sharmila te maken met de nieuwe btw-regels”, vertelt John Piepers, e-commerce expert bij de Belastingdienst. “Want webshopondernemers die meer dan 10.000 euro verkopen in andere EU-landen, zijn vanaf 1 juli verplicht de btw aan te geven en te betalen in het land van de klant.”

Sharmila heeft hierbij twee keuzes: ze kan zelf de btw aangeven en betalen in Duitsland. Óf ze kan zich aanmelden voor de Unieregeling binnen het nieuwe éénloketsysteem van de Belastingdienst.

Sharmila doet dan in één melding per kwartaal de btw-aangifte over haar verkopen aan particulieren in Duitsland. De Belastingdienst in Nederland zorgt er vervolgens voor dat de btw in Duitsland wordt gemeld en afgedragen.

Doorgroeien of niet?

Sharmila vindt de keuze lastig. Administratie is nooit haar hobby geweest. Doorgroeien betekent meer werk en naast haar baan is dat eigenlijk niet te doen.

“Sharmila kan overwegen haar administratie uit te besteden als ze doorgroeit”, tipt Sandra Visser-Meijer, adviseur Internationaal ondernemen bij de Kamer van Koophandel. Het is dan wel belangrijk om te berekenen of de kosten van een boekhouder opwegen tegen de baten.

Ook kan Sharmila ervoor kiezen om bewust niet meer dan 10.000 euro per jaar om te zetten in Duitsland. En ervoor te zorgen dat haar totale omzet niet boven de 20.000 euro uitkomt. “Op die manier heeft ze niet te maken met de nieuwe btw-regels en kan ze gebruik blijven maken van de KOR”, aldus Visser-Meijer.

John Piepers vult aan: “Als Sharmila wél kiest voor doorgroeien en jaarlijks meer dan 10.000 euro in Duitsland omzet, moet ze over haar verkopen in Duitsland btw rekenen en moet ze de btw ook bij de Duitse Belastingdienst aangeven. Ze kan dan wel gebruik blijven van maken van de KOR tot een omzet van 20.000 euro in Nederland. Want de omzet waarover btw wordt betaald in Duitsland, geldt dan niet voor de KOR.”

Aanpassingen aan verkoopprijzen, facturen en boekhouding

Doorgroeien in Duitsland betekent voor Sharmila niet alleen veranderingen in de btw-aangiften. Het heeft ook gevolgen voor haar verkoopkoopprijzen, facturen en boekhouding. Want als Sharmila jaarlijks meer dan 10.000 euro in Duitsland omzet, moet ze over haar sieraden in Duitsland 19 procent btw gaan rekenen. Een armbandje van 20 euro wordt dan 23,80 euro.

“Omdat Sharmila te maken krijgt met verschillende verkoopprijzen kan het slim zijn een Duitstalige webshop op te zetten”, geeft Visser-Meijer aan. “Daarin kan ze direct de prijzen inclusief de Duitse btw vermelden. Dat ziet er professioneel uit. Ook is met een Duitstalige webshop direct haar Duitse omzet inzichtelijk.”

Voor het opzetten van een Duitstalige webshop gelden aparte regels. Die zijn te vinden op de website van Kamer van Koophandel.

Sharmila wacht nog even

Sharmila besluit dit jaar af te wachten en te stoppen met verkopen in Duitsland bij een omzet van 10.000 euro.

Ook gaat ze serieus nadenken over wat ze moet regelen als ze volgend jaar wil doorgroeien zonder al te veel administratieve rompslomp. Hierbij heeft ze iemand nodig die haar fiscale vragen kan beantwoorden.

Ook heeft ze iemand nodig die haar helpt met het maken en verzenden van de sieraden. Nog een hoop te doen dus.

Lees meer over online ondernemer: